Aromaterapija, meditacija & joga

pexels-photo-169762

Svako eterično ulje svojim osebujnim mirisom priča jedinstvenu priču onome tko udiše njegove predivne esencije. To su priče bez riječi, pune osjećaja, slika, ugođaja, intenzivnih, senzualnih i iskustava. Udisanje eteričnih ulja uvijek je osobno iskustvo koje ima snažan utjecaj na naše emocije i psihu.

Umiriti um i pozvati osjećaj mira može istinski nahraniti našu dušu. Mnogi, uslijed tempa današnjeg života žude za opuštanjem i jasnoćom. Korištenjem eteričnih ulja, u sinergiji s vježbama joge i meditacije, imamo mogućnost umiriti duh i tijelo te potaknuti usredotočenost na sadašnji trenutak.

Zavirit ćemo u veliko bogatstvo koristi meditacije i joge, te predložiti eterična ulja koja potiču opuštanje, prepuštanje i mir.

Disanje – zajednička nit meditacije, joge i aromaterapije

Još su u drevnim spisima Ayurvede jogini naglašavali važnost ispravnog disanja. Mi dišemo instinktivno, nesvjesno i spontano pri čemu često zaboravljamo koju vitalnu funkciju disanje ima u zdravlju našeg cjelokupnog organizma. Upravo zato što dišemo nesvjesno i zato što se disanje prilagođava individualnom životnom ritmu, mnogi ljudi dišu površno i grčevito. Trajna stanja stresa i straha dovode do frekvencije disanja koja je zapravo potrebna samo u situacijama bijega i opasnosti.

Disanje je direktno povezano s našim tijelom, emocijama i umom. Možemo promatrati kako je naše disanje ujednačeno i smireno onda kada smo smireni i opušteni. Ako smo uznemireni ili pod stresom onda je naše disanje neujednačeno, plitko i ubrzano.

Važnost pravilnog disanja osnova je svih učenja o meditaciji i jogi. Dah, koji postoji na svim razinama manifestacije, je poveznica između tvari i energije s jedne strane te svjesnosti i uma s druge strane.

Ispravno disanje, koje je temelj učenja joge te sastavni dio svih meditacijskih tehnika, donosi više kisika u krvotok i mozak. No, ispravno disanje omogućuje i efikasnu eliminaciju toksina i štetnih tvari iz našeg organizma.

Plitko i ubrzano disanje, dovodi do nedovoljne opskrbljenosti naših stanica kisikom što rezultira u smanjenoj vitalnosti organizma, preuranjenom starenju, oslabljenom imunološkom sustavu i cijelom nizu drugih nepovoljnih učinaka na zdravlje.

Udisanje i dah su temeljni elementi aromaterapije. Prva asocijacija vezana uz eterična ulja je njihov miris. Inhalacijom mirisnih komponenti, eterična ulja imaju direktan učinak na centralni živčani sustav, čime mijenjaju moždane reakcije. Zbog svog jedinstvenog kemijskog sastava i utjecaja na olfaktorni sustav imaju sposobnost i snagu djelovati direktno na centre u mozgu koji su zaduženi za emocije, sjećanja i raspoloženje.

Aromaterapeut Robert Tisserand u svojim knjigama tvrdi da «euforična» ulja poput grejpa stimuliraju talamus da izlučuje neurokemikalije koje djeluju kao prirodna sredstva protiv bolova te općenito potiču osjećaj sreće. Brojna druga eterična ulja pomažu umanjiti napetost, tjeskobu te utječu pozitivno na raspoloženje i osjećaj smirenosti.

Meditacija – snaga sadašnjeg trenutka

Meditacija je vježba koncentriranog fokusa na zvuk, objekt, vizualizaciju, disanje ili pokret s ciljem povećanja svjesnost sadašnjeg trenutka, smanjenja stresa, poticanja opuštanja, osobnog i duhovnog razvoja. Meditacijom se može smatrati bilo koja aktivnost koja omogućuje fokus oslobođen od bilo kojih drugih distrakcija uma.

Razne meditacijske tehnike su dio mnogih kultura već tisućama godina. Izvorno su bile namijenjene razvoju duhovnog razumijevanja, svjesnosti i direktnog iskustva krajnje stvarnosti. Različite religijske tradicije u svijetu su izrodile niz meditacijskih tehnika. One uključuju kontemplativne prakse kršćanskih religijskih redova, budističke prakse meditacija u sjedećem položaju, pokrete vrtnje sufijskih derviša. Iako je meditacija bitna duhovna praksa mnogih religija, prakticirati ju može svatko bez obzira na religijsku ili kulturološku pripadnost.

U današnjem svijetu gdje nas stres sustiže brže nego oko može vidjeti ili um percipirati, meditacija više nije luksuz. Ona postaje nužnost.

Općenito govoreći postoje dva osnovna tipa meditacija:

  1. meditacija koncentracije
  2. meditacija svjesnosti

Meditacija koncentracije odnosi se na usmjeravanje pažnje na određeni objekt (disanje, unutarnju ili vanjsku sliku, zvuk, riječ, mantru). Svrha ove vrste meditacije je naučiti se fokusirati i razviti koncentraciju.

pexels-photo-173428

Drugi tip meditacije – meditacija svjesnosti, potiče svjesnost cjelokupnog polja pažnje. Osoba koja meditira je potaknuta da u svakom trenutku bude svjesna svih misli, osjećaja, percepcija i senzacija. Često različite tehnike meditacije uključuju kombinaciju ove dvije tehnike.

Kako zapadni medicinski djelatnici sve više počinju prihvaćati ulogu misli i uma u stanjima zdravlja i bolesti, povećava se i interes za primjenu meditacije u medicini. Meditacijske tehnike sve se učestalije preporučuju bolnicama i klinikama kao komplementarni način poboljšanja zdravlja i kvalitete života.

Joga – drevno znanje za moderno vrijeme

Porijeklom od sanskrtske riječi Yuj, joga znači jedinstvo individualne svjesnosti ili duše s univerzalnom svjesnošću ili duhom. Joga je 5.000 godina staro znanje porijeklom iz Indije. Većina ljudi pri pomisli na jogu smatra da se odnosi isključivo na tjelesnu aktivnost, no to je zapravo jedan vrlo površan pogled na ovo drevno učenje koje ima značajne potencijale za dobrobit uma i duše čovjeka.

Danas je ljudski mozak pretjerano stimuliran, a životni stil pretežito sjedilački. Mnogi pate od slabosti i neravnoteže koja dolazi od kroničnog stresa. Joga je idealan način da umirimo živčani sustav, održimo tijelo gipkim i unesemo ravnotežu u hektičnu svakodnevicu.

Jogu možemo promatrati kao sustav koji prepoznaje multidimenzionalnu prirodu čovjeka. U jogi se tijelo, disanje i um promatraju kao jedinstvo ovih multidimenzionalnih aspekata svakog bića. Različite tehnike joge potiču iskustvo tog jedinstva, vode do unutarnjeg mira i jasnoće uma. Joga je sustav koji je stvoren da kultivira zdravlje i sreću, te potiče osjećaj samosvijesti i svjesnosti.

Joga kultivira zdravlje i blagostanje (fizičko, emocionalno, mentalno i socijalno) kroz redovitu vježbu različitih tehnika koje uključuju poze i pokrete (asane), svjesnost disanja i vježbe disanja, opuštanje i koncentraciju, samoispitivanje i meditaciju.

Preko stotinu godina su zapadni znanstvenici istraživali jogu i njeno djelovanje na ljudsko zdravlje. Dokazan je pozitivan učinak joge na stanja hipertenzije, depresije, napetosti, astme, bolova u donjem dijelu leđa te čak i kod menopauzalnih tegoba. Dodamo li ovom djelovanju i niz osobnih iskustava ljudi koji tvrde da im je joga značajno poboljšala kvalitetu života, jasno je koliki utjecaj ima na uklanjanje niza psihičkih i fizičkih problema suvremenog čovjeka.

yoga naslovnica 3

Brojna znanstvena istraživanja potvrdila su blagotvoran učinak meditacije na zdravlje čovjeka.

Meditacija je najmoćniji način harmonizacije te ispravljanja fizioloških nepravilnosti i poremećaja jer se kroz nju direktno utječe na sam uzrok bolesti koji se zapravo nalazi u suptilnijim dijelovima našeg bića.

Meditacija opušta živčani sustav čija je napetost čest uzročnik mnogih bolesti. Neke od značajnijih utjecaja meditacije na zdravlje uključuju snižavanje krvnog tlaka, bolji san, manje napetosti, kraći period rekonvalescencije, smanjenje kolesterola, jačanje imunološkog sustava.

Meditacija je izuzetan dar čovjeku jer omogućuje opuštanje uma i odlazak na «mini odmor» od svakodnevnog stresa.

U sljedećem nastavku pročitajte koja eterična ulja potiču meditativna i opuštajuća stanja.

Autor: Dea Flores