Hod u zagrebačkim cipelama – Design Vlasta Jarnjak

U hrvatskoj povijesti dizajna, vrlo malo znamo o dizajnerima obuće. Jedan od pionira ovog rijetkog posla bila je Vlasta Jarnjak (1940.) koju ponajprije poznajemo kao samostalnu umjetnicu, članicu Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti (od 1965.) koja se istaknuto bavi oblikovanjem keramičkog nakita.

Danas jer održana promocija knjige Hod u zagrebačkim cipelama – Design Vlasta Jarnjak, Prilozi povijesti hrvatskog dizajna 1965. – 1989. autorice Branke Hlevnjak, u izdanju ULUPUH-a u Muzej za umjetnost i obrt.

Ova monografija otkriva je kao industrijskog dizajnera, kao kreatoricu ženske i dječje obuće u Tvornici obuće Astra  i  Tvornici dječje obuće Zagreb, gdje je radila od 1965. do kraja osamdesetih godina dvadesetog stoljeća. U  trideset godina kreativnog rada na području cipela, njegovala je i publicirala ilustraciju cipela, koju je milanski časopis NOVUS prepoznao u startu, te ju odmah po diplomi Škole primijenjene umjetnosti u Zagrebu (1959./1960.) pozvao na šest mjeseci kao gosta-ilustratora. U Italiji je ostavila brojne ilustracije naše etno baštine i crteže-kreacije pin-up cipelica.

VlastaJarnjak_Kosuta1977

Preko čuvene škole ARSUTORIA u Milanu stekla je prva saznanja o dizajnu cipela i složenom procesu modeliranja. Ilustracijom cipela nastavila se baviti (od 1963.-1964.) kroz časopis Styl, Jugoslavenskog instituta za industriju obuće, gdje ilustrira naslovnice i objavljuje kreacije elegantnih ženskih cipela na visoku petu i prikladnih svečanih torbica. Nakon što se ukinuo Styl, uspostavila je (od 1972.) suradnju s Modnim žurnalom ženskih, muških i dječjih cipela  – Košuta, koji je imao sjedište u Rumi, pored Tvornice obuće „Fruška gora“. Kroz tri godine suradnje (1975.) postaje glavna i odgovorna urednica ovog časopisa.

Također, od šezdesetih godina surađuje s  časopisom Koža i obuća koji joj objavljuju ilustracije ženskih cipela i dječjih čizmica, te članke-izvještaje sa svjetskih sajmova, preuzetih iz Astrinog Vjesnika. Uz oblikovanje keramičkog nakita, koji nije nikad zapustila, niti napustila, i pored ilustracija-kreacija svih vrsta modela ženske obuće, koje je vješto crtala, najprije u olovci, a potom tušem, a gdjekad temperama, Vlasta Jarnjak bila je vrlo aktivna u tvornici.

VlastaJarnjak-1965-plakatAstre

Odmah po dolasku u Astru (1965.) „nametnula“ se kao glavna animatorica razvojne službe, pokrenuvši zanimanje mjerodavnih kolega za posjet međunarodnim sajmovima u Bologni, Parizu, Milanu, Düsseldorfu i drugdje, što je znatno promijenilo njihov odnos prema oblikovanju cipela. Pored toga predano se posvećivala nastupima tvornice na domaćim sajmovima kože i obuće, unoseći u postavu štanda inovacije i sklad, držeći predavanja i prezentacije. Od goleme količine kreacija Vlaste Jarnjak dio se proizvodio, no većina njezinih originalnih dizajnerskih rješenja izrađena je u Astri u malim serijama, samo kao ogledni prototip za revije i sajmove, te stručne kongrese poslovođa.

VlastaJarnjak-1965_u_Parizu

Godine 1970. sudjeluje s našom „ambasadoricom mode“ Žuži Jelinek na modnoj reviji održanoj na terasi Oleander Hotela Esplanade u Zagrebu. Aktivna u UKIM-u, Udruženju kreatora i modelara kožne konfekcije i galanterije SFRJ, odlazi na međunarodne kongrese, seminare i skupove Modeurope, krovne udruge kožara i obućara. Položivši tečaj modelarstva kod Miroslava Vaha, oca našeg modelarstva obuće, stekla je pravo da sama vodi slične tečajeve za modelare u Astri. Na Međunarodnom tjednu kože i obuće u Zagrebu osvajala je svojim kreacijama za Tvornicu obuće Franjo Gorjup, odnosno za Astru, nagrade u nekoliko navrata, a Vrhunsko priznanje ZLATNU CIPELU dobila je na 26. Međunarodnom tjednu kože i obuće u Zagrebu 1977. Na beogradskom sajmu Svet mode 1976. osvaja posebnu diplomu poimence kao dizajnerica, jednako kao i Priznanje mladih potrošača, da bi 1977. osvojila  Zlatnu košutu za kolekciju i Zlatni prsten za pojedinačni model. Krajem sedamdesetih (1978.) prelazi u Tvornicu dječje obuće Zagreb, koja je upravo plasirala svoj inovativni program Mungosica, dječjih sportskih cipela. Vlasta Jarnjak razvija program cipelica za bebe i osvaja nagradu Zlatno lane na beogradskom sajmu.

Vlasta Jarnjak 2016.

Vlasta Jarnjak 2016.

Tijekom svog kreativnog rada Udruženje kreatora i modelara kožne konfekcije i galanterije SFRJ, skraćeno UKIM, dodijelilo joj je u dva navrata (1982. i 1988.) Pohvalu i Priznanje za puni doprinos radu udruženja.

U travnju 1990. odlazi u samostalne umjetnike i posvećuje se svojoj paralelnoj ljubavi – keramici.