Imate li probleme s grčevima?

Pojavu grčeva najčešće vežemo uz sportaše koji znaju imati problema s grčenjem mišića, no oni se ne pojavljuju samo kod njih već kod svih ljudi – posebice kod onih koji se sportom bave često ali i onima koji nisu baš u nekoj kondiciji, za vrijeme plivanja, kod trudnica…

Grč je spazam u mišiću, nekontrolirana i jaka kontrakcija, obično je vidljivo iskrivljenje mišića zahvaćenog područja uz nenadane bolove. Može trajati od nekoliko sekundi do desetak minuta, ali neugoda i bol se mogu produžiti.

Grč nastaje zbog raznih uzroka, najčešće dolazi kao posljedica intenzivnog fizičkog radapreopterećenja određenog dijela, dugotrajnog neadekvatnog položaja, napornog radnog dana, zbog nervoze ili disbalansa minerala u tijelu. Čak 70 % ljudi starijih od pedeset godina se barem jednom probudilo po noći, u znoju i s boli, zbog grčeva u raznim dijelovima tijela – najčešće u nogama.

Grčevi u nogama nisu nešto skroz bezazleno kako nam se najčešće čini. Oni mogu nastati iz više razloga:

  1. Nedostatak kalija, magnezija, kalcija i drugih mineralazbog neadekvatne prehrane, ili je tijelo istrošilo zalihe znojenjem tijekom aktivnosti što je povezano uz gubitak tekućine i minerala.
  2. Pretjerano vježbanje, ali i manjak fizičke aktivnosti
  3. Vrlo niske temperature, posebno niska temperatura vode
  4. Tijekom trudnoće se često pojavljuju grčevi zbog smanjene količine minerala
  5. Određeni lijekovi, kao što su antipsihotici, kontracepcijske pilule

Kada se mišići počnu grčiti, to je znak kojim nam tijelo javlja da nešto nije u redu. Prvi mineral koji se povezuje s grčenjem je magnezij, odgovoran za prijenos živčanih impulsa te kontrakciju mišića. Jedan od uzroka njegovog deficita je povećana tjelesna aktivnost i znojenje.

Zbog toga važno je tijekom i nakon vježbe rehidrirati organizam kvalitetnim sportskim napicima s optimalnim omjerom elektrolita (ne samo običnom vodom).

Problemi s grčevima mogu otežavati našu svakodnevicu, stoga je bitno znati sljedeće stvari koje nam mogu pomoći da se riješimo neželjenih problema:

  • Prije spavanja popijte magnezij na prazan želudac, ponekad pomaže i žlica kečapa s čašom vode
  • Pijte puno tekućine: vode, mineralne vode ili sportskih napitaka
  • Ograničite ili izbjegavajte alkoholna pića i kofein ili crni čaj, koji potiču dehidraciju organizma
  • Pobrinite se da jedete zdravu hranu (osobito u trudnoći), namirnice bogate kalcijem, kalijem i magnezijem
  • Bavite se umjerenom tjelovježbom
  • Istežite mišiće svaki dan, posebno prije i nakon vježbanja te prije spavanja
  • Nemojte naglo povećavati intenzitet vježbanja

Trebamo slušati svoje tijelo i reagirati na najmanji „poziv upomoć“ koje nam ono šalje. Pazite na svoje mišiće i uživajte u ljetnim aktivnostima!

Jadranka Brozd, fizioterapeut

www.jadrankabrozd.hr