Jesenski SPR sindrom – prvi dio

Jesenski blues ili kako ga još nazivaju jesenski SPR sindrom – sezonskog poremećaja raspoloženja nastaje kod prelaska na zimsko računanje vremena, kada se dan skraćuje a mrak puno ranije pada. Čak 20% osoba, većinom žena, pati od tog poremećaja raspoloženja. No, rapsodija ovog godišnjeg razdoblja, kojem su se divili mnogi pjesnici i umjetnici, može uzrokovati i promjene u našem organizmu temeljene na čistim znanstvenim činjenicama.

Vanjski utjecaji jesenskog vremena i te kako mogu utjecati na naš endokrini, živčani i probavni sustav, te na mentalnu i fizičku stabilnost. Smanjeno izlaganje dnevnom sunčevom svijetlu utječe na pinealnu žlijezdu koja kao jedina žlijezda energiju dobiva preko očiju tj. preko svjetla, pa se samim time smanjeno luči hormon serotonin, poznat i kao hormon sreće, te hormon melatonin koji je zaslužan za (dobar) san i regeneraciju organizma. Nesanice i loše spavanje mogu utjecati i na rast tjelesne težine jer nedostatak sna uzrokuje povećanu proizvodnju hormona grelina koji povećava osjećaj gladi.

san

Nedostatno izlaganje sunčevoj svjetlosti također uzrokuje i manjak vitamina D koje je povezano s nastankom osteoporoze i slabih kostiju i zubiju, raznih srčanih oboljenja, depresije te brojnih drugih psihofizičkih tegoba, a kako je i važan čimbenik u imunološkom sustavu čovjeka, endokrinolozi su ustvrdili da bez ovog vitamina, T-ćelije koje su jako bitne u borbi protiv infekcija, se neće aktivirati.

Pozitivno razmišljanje i pozitivan stav itekako mogu utjecati na fizičko stanje organizma pa tako i na ublažavanje SPR sindroma jer prema rezultatima velikog broja istraživanja postoje jasne poveznice između negativnih misli i fizičkih poremećaja u tijelu, kao i pozitivnih misli i urednog rada svih tjelesnih funkcija. Tako je poznato kako pozitivno razmišljanje djeluje na neurone u mozgu uzrokujući kemijske promjene koje dovode do smanjenja razine hormona stresa.

Prvi izvor energije koji nam pomaže u tome je….

1. San

Nakon ljeta svi kreću s novim radnim tempom, natrpavajući se obavezama, aktivnostima, novim radnim zadacima, pri tome se nesvjesno i polako izlažući psihičkoj napetosti, stresu, preopterećenosti organizma i umoru što sve utječe na kvalitetan san. Izloženost stresnim situacijama u tijelu aktivira izlučivanje dvaju hormona stresa – adrenalina i kortizola, koji ubrzavaju otkucaje srca i disanje, potiču povećan dotok krvi u mišiće, podižu razinu šećera u krvi i tako stimuliraju čitavo tijelo u stanje napetosti te posljedično uzrokuju i loše spavanje.

u trendu

Također, zbog promjena u dnevnom ritmu prilikom prelaska na zimsko računanje vremena, svakako izbjegavajte i jutarnje izležavanje u krevetu ili spavanje tijekom dana, koji mogu dodatno poremetiti ritam spavanja. A kako se sklonost nesanici povećava i prilikom nedostatne proizvodnje melatonina, vrlo je bitno dostatno izlaganje dnevnoj sunčevoj svjetlosti.

Evo nekih jednostavnih trikova za dobar san… Izbjegavajte konzumiranje alkohola, kave i cigareta prije spavanja jer kava može utjecati na san čak i 10-12 sati nakon konzumiranja. Navečer pojedite samo voćku ili juhu (ne teški obrok) i jedite najmanje 3 sata prije odlaska na spavanje. Poznato je da ako prije spavanja pojedete jednu jabuku, imat ćete miran i ugodan san. I čaša toplog mlijeka s malo meda (i cimeta po želji) će svakako pomoći! Izbjegavanjem gledanja televizije barem pola sata prije spavanja smirit ćete um, a za bolju atmosferu i smirujući ugođaj spavaće sobe pustite neku laganu muziku i provjetrite prostoriju kako bi ušao svježi zrak i pomogao boljem snu.

Naslovna fotografija: Martina Šiljeg za kolekciju nakita Tine Ključe Mihaljević