Kako sam prestala pušiti?

novogodišnje odluke

Prije godinu dana sam prestala pušiti. Ljudi se najviše čude tome što se u tom procesu nisam udebljala. Štoviše, otkad ne pušim, smršavila sam 8 kg!

Jasno je da se svi čude… Da mi je netko to rekao prije dvije godine, ne samo da bi se čudila, nego ne bi uopće vjerovala da je to moguće.

Da mi netko kaže „Prestat ćeš pušiti, smršavit ćeš, još više ćeš uživati u kavi, vinu, hrani, nećeš izbjegavati zadimljena mjesta i nastavit ćeš se družiti s prijateljima koji puše, nećeš imati osjećaj kao da ti nešto fali, osjećat ćeš se kao pravi nepušač!“ – Rekla bi mu „Iz koje si ti bajke ispao!?!“

Ono čega tada nisam bila svjesna je da sam zapravo, potpuno nenamjerno, već godinama pripremala teren za to. Kroz intenzivni rad na sebi stekla sam vještine koje su mi omogućile puno dublji i jasniji uvid u samu sebe, a budući da „what has been seen cannot bi unseen“ (nemam hrvatsku inačicu te izreke), nisam mogla više bježati od činjenice da s pušenjem zapravo izražavam NEljubav i NEpoštovanje prema sebi. Da se razumijemo, koliko god to tako izgledalo na početku, PUŠENJE NIJE COOL – pušenje je izraz slabosti, nesigurnosti i autodestrukcije.

A evo koje su mi vještine poslužile u tome da se pozdravim s cigaretom i poželim dobrodošlicu novoj, mršavijoj, zdravijoj verziji sebe:

  1. ČVRSTA ODLUKA

Nisam niti u jednom trenutku odlučila prestati pušiti – ono što jesam čvrsto odlučila je biti iskrena prema sebi. Odlučila sam prestati zatvarati oči pred činjenicom da sam ovisnik i da imam naviku koja mi čini loše, a istovremeno sam si obećala da ću se pokušati što manje kriviti i kritizirati zbog toga. Uz suosjećanje, razumijevanje, strpljenje i prihvaćanje, odlučila sam ići korak po korak, pratiti što radim i zašto to radim.

Odlučila sam se svaki put kad uzmem cigaretu u ruke iskreno zapitati zašto sam to upravo napravila. Također, odlučila sam svaki put kad primijetim da mi cigareta zapravo ne paše i kad osvijestim da nije dobra za mene – jednostavno ju ugasiti. Na taj način sam zapalila desetak cigareta, svaku sam ugasila nakon par dimova i na kraju spremila duhan u ladicu. „Nek bude tu ako nekad zatreba i ako ga poželim“ – nisam ga ritualno bacila u smeće ili spalila. Dala sam si opciju da se vratim tome ako ikad odlučim. No evo, već godinu dana stoji u ladici netaknut i jedina svrha mu je da me podsjeća na jedan od najvećih uspjeha koje sam postigla u životu.

  1. INTROSPEKCIJA

Sve ovo prije navedeno ne bi bilo moguće da nisam kroz tjelesno orijentiranu terapiju naučila kako prepoznavati, propuštati i prihvaćati emocije, kako promatrati sebe iznutra, dopustiti si da osjetim emocije koje sam potiskivala i ne dopuštati nesvjesnim impulsima da vode glavnu riječ i odlučuju umjesto mene. Naučila sam kako prepoznati kad se kritiziram, kad ulazim u fazu u kojoj si podsvjesno ne želim dobro. Naučila sam kako osjetiti one duboko zakopane razloge zašto ne mislim dobro o sebi.

Otkrila sam koje to dijelove sebe ne volim i želim ih uništiti. Shvatila sam da ako imam dio sebe koji želim uništiti, zapravo uništavam cijelu sebe, jer su ti dijelovi neodvojivi. I zato ih trebam iznijeti na vidjelo i prigrliti. Sve sam to učila kroz školovanje na CIR-u te individualne terapije na koje idem već 6 godina. Nikakve knjige ni članci ni razgovori s prijateljima se ne mogu mjeriti s time kad imaš uz sebe stručno vodstvo, kad proživiš i preživiš proces kopanja po mračnim dijelovima sebe i kad kroz vlastito iskustvo doživiš transformaciju.

  1. PROMATRANJE TJELESNIH SENZACIJA

Na vipassana meditacijskim retreatima naučila sam kako promatrati suptilne tjelesne senzacije. Kad kažem senzacija mislim na sve reakcije u tijelu koje se osjete na fizičkoj razini. Velike senzacije bi bile bol, pritisak, hladnoća, toplina i sl., sve ono što inače osjetimo. No kad uđeš dublje i naučiš izoštriti svoj fokus počneš osjećati i najmanje senzacije – sitne vibracije, krv kako prolazi kroz žile, iskrice… sve ono što se u tijelu događa konstantno, ali to ne osjetimo jer nemamo dovoljno istančanu pažnju. Kad sam počela osjećati te suptilne senzacije i odlučila ne zanemarivati ih dok povlačim dim cigarete, morala sam osjetiti na koji način mi cigareta zapravo djeluje na tijelo.

Suprotno uvriježenom mišljenju da cigareta smiruje – kad bi povukla dim osjetila bi kako mi se cijeli živčani sustav uzbudio, počela bi treperiti iznutra (ne na dobar način), srce bi se ubrzalo, pluća bi se krenula stiskati, dah bi postao plitak… Također, nisam mogla zanemariti niti činjenicu da cigareta stvarno NIJE FINA! Na taj smrad smo se toliko navikli da ga više niti ne osjetimo, no ljudi moji, to stvarno smrdi. I groznog je okusa. Ako stvarno usmjeriš fokus i obratiš pažnju na okus u ustima kada povlačiš cigaretu, ne možeš dalje tvrditi da ti to paše. To je toliko neprirodan, kemijski i odvratan okus da se nikad nije niti trebao naći u našim ustima. Ali eto, zeznuo nas nikotin koji potiče lučenje dopamina, pa se lako možemo zavaravati da je fino jer se osjećamo sretno dok pušimo.

  1. IZDRŽATI FRUSTRACIJU I NEUGODU

Kroz sve to naučila sam i ono što je najbitnije kod uspješnog prestanka pušenja – izdržati frustraciju i ne bježati od neugodnih osjećaja. U trenucima krize naša nemogućnost ostanka u stanju nelagode je ono što nas povuče da ipak zapalimo još jednu. Ili posegnemo za zamjenom. Kod većine ljudi u početku procesa odvikavanja od cigarete zamjena je najčešće hrana – ona hrana koja nam pruža sličan osjećaj trenutnog zadovoljstva, poput čokolade, slatkiša, čipsa ili nekog masnog kaloričnog sendviča. Ubrzo se počnu nakupljati kile, pa kad uhvati panika oko toga, krene zavaravanje – „Uzet ću si onaj Iqos ili ću počet vejpat, za to kažu da je zdravije i da je korak do prestaka pušenja“, ili „Ma samo ću jednu sad, jedna me neće ubit“. Na kraju završite s jednim od dva ishoda – ili jednu naviku zamijenite s drugom ili se jednostavno vratite staroj navici.

Frustracije i nelagode sastavni su dio svakog procesa odvikavanja od bilo koje navike, a također su prisutne i kod usvajanja novih navika. Ako se ne znamo s njima nositi, ako pod svaku cijenu želimo izbjeći nelagodu, ako nismo u stanju osjetiti i propustiti unutrašnji nemir, dugoročno odvikavanje je gotovo nemoguće. U tom slučaju, vaš nepušački staž traje onoliko dugo koliko traje i čvrsta volja, a budimo realni, volja nema toliko jake korijene da na njoj možete balansirati vječno. Ako se ne naučite uspješno suočavati s frustracijom i nelagodom velika je opasnosti i velika je vjerojatnost da će vas potreba za trenutnim zadovoljavanjem potrebe kad-tad izbaciti iz ravnoteže. Naravno, postoji nekolicina ljudi koji imaju nevjerojatno čvrstu volju i koji uspiju prestati pušiti sami od sebe tako da se nikad više ne vrate cigareti. No puno je više nas kojima snažna volja baš nije jača strana.

Ako pripadate ovoj drugoj skupini, ako vam prestanak pušenja ne ide lako, ako ste otvoreni za novo iskustvo i želite ovaj put pokušati prestati pušiti na drugačiji način, uz podršku i stručno vodstvo, javite mi se! U tijeku su prijave na radionicu „Zašto pušim“. Na ovom vikend intenzivu 01. i 02.02. učit ću vas osnovama svega što sam ovdje opisala. Na mailu [email protected] možete se prijaviti na radionicu ili se dodatno raspitati o svemu što vas zanima.

Više o radionici: https://www.facebook.com/events/1609142875893906/
www.zastopusim.com

Sve ove vještine za mene su bile od ključne i neprocjenjive važnosti za moj prestanak pušenja, no ne samo za to. Ovo su vještine s kojima sada idem kroz život i suočavam se sa svim teškim i izazovnim situacijama. Bilo je potrebno dosta vremena da ih naučim i svladam, ali sada kada ih držim čvrsto u ruci želim ih podijeliti sa svima koji imaju volju i koji su ih spremni naučiti.

P.S. Fotografija je iz 10 mj. na Praia da Ursa, Portugal – putovanje na kojem sam trošila one novce koje bi prije trošila na cigarete!

Darujemo jednu čitateljicu.

Pravila su jednostavna:

  • U komentare ispod objavljenoga članka, na našem webu, napišite #mivasrazumijemo
  • Pratite naše društvene mreže – Facebook i Instagram
  • Podijelite objavu, tagirajte frendice, neka nam se i one pridruže…
  • Podijelite s nama svoja iskustva, komentirajte, preporučite… Vaše nam je mišljenje važno!

Prijave primamo do 30. siječnja, točno u podne.

Možete se prijaviti samo jednom.

Darove šaljemo samo na adrese u Hrvatskoj u roku 30 dana.

Random.org bira, a dobitnici nakon objave svoje podatke s brojem telefona dostavljaju u inbox na našem Facebooku. Podatke koje ostavite koristimo isključivo u svrhu dostave paketa i neće biti dijeljeni trećim osobama.

Dobitnici će biti objavljeni u sklopu ovoga članka te dodani kao komentar na Facebook objavi.

Dobitnica Blazenka Sadlek.