Kako ublažiti bol kod endometrioze?

Endometrioza je kronična upalna bolest karakterizirana rastom endometrija izvan maternice. Smatra se vodećim uzrokom zdjelične boli kod žena.

Neodređena zdjelična bol prisutna je u gotovo 80% pacijentica s endometriozom, a njih 70% navodi bolne menstruacije (dismenoreju), 49% bol prilikom spolnog odnosa (dispareuniju) Bol se javlja nakon određenog broja godina u kojima su menstruacije i spolni odnosi bili bezbolni.

Doktorica Ana Micevska Slavec, specijalistica ginekologije i opstetricije iz Poliklinike Ginecej, pomoći će vam pronaći put kako ublažiti bol:

1. Uzmite analgetike prije nego što se bolovi pojave

Nesteroidni antiinflamatorni lijekovi blokiraju oslobađanje kemijskih tvari u organizmu koji su odgovorni za nastanak upalne reakcije, koja je glavni uzrok bolnih senzacija u tijelu. Pravovremeno uzimanje lijeka, barem 24 sata prije očekivane menstruacije, može pomoći u smanjenu intenziteta boli kod endometrioze.

2. Fizikalna terapija

Brojni učinci fizikalne terapije kojima se djeluje na smanjenje ili otklanjanje boli: poboljšanje lokalne cirkulacije, protuupalno djelovanje te poboljšanje funkcije mišica i ligamenata, mogu pomoći u tretmanu boli kod endometrioze.

3. Budite aktivni-krećite se!

Redovita tjelesna aktivnost pomaže u smanjenje endometriotične boli.
Hodanje, vježbe istezanja i vježbe disanja vam mogu pomoći da se osjećate bolje.

4. Bezglutenska prehrana

Bezglutenska prehrana – pomoći će kod smanjenja bolnih senzacija vezane uz endometriozu.
Ova činjenica se temelji na dobro poznatom utjecaju glutena na aktivaciju imunološkog sustava i upalnih reakcija u organizmu.

Pokušajte izbaciti gluten iz prehrane na nekoliko mjeseci i vidite osjećate li se bolje, je li bol nos manja.
Zamijenite pšenicu i pšenične proizvode s namirnicama koje ne sadrže gluten.

5. Kegelove vježbe

Endometrioza mijenja anatomske odnose u zdjelici, utječe na mišiće zdjeličnog dna, pa je i to jedan od razloga zašto je bol veća. Vježbe za jačanje mišića dna zdjelice omogućuju postizanje normalne funkcije i tonusa mišića te mogu pomoći u smanjenju boli.

6. Razmišljajte pozitivno

Razmišljajte pozitivno, umjesto da budete fokusirani na bol, sagledajte koliko vas negativne misli čine anksioznima ili depresivnima, stoga prebacite fokus i vaše misli na ono što vas čini sretnim i pomaže vam da se osjećate bolje. Znanstvenici su dokazali da pozitivno razmišljanje smanjuje stres, smanjuje napetost i bol te potiče lučenje biokemijskih tvari u organizmu, što ima višestruko pozitivno djelovanje na naše mentalno i fizičko zdravlje.

7. TENS

Transkutana stimulacija nervnih završetaka (TENS) je terapijska metoda koja koristi električne impulse u tretmanu boli. Električna struja blokira prenošenje bolnih signala od perifernih nervnih završetaka do vašeg mozga te može biti terapijska opcija u otklanjanu ili smanjivanju boli kod endometrioze.

8. Masaža

Masaža leđa i abdomena pomaže u smanjenju menstrualne boli inače i kod endometrioze.
Masaža efikasno djeluje na smanjenje stresa i opuštanje tijela.

9. Akupunktura

Ova tradicionalna kineska metoda liječenja pomoću igala, koje se zabadaju u točno određene točke na koži, koristi se kao efikasna metoda ublaživanje boli kod različitih bolnih stanja pa i bolova kod endometrioze.

10. Cimet

Ovaj začin ima antiinflamatorni učinak i može djelovati na smanjenje razine hormona koji uzrokuju bol i nelagodu tijekom menstruacije. Jedna talijanska studija je pokazala kako konzumiranje jedne žličice cimeta dnevno kod nekih ženama dovodi do smanjenja endometriotične boli.

11. Botox

Botulinski toksin (Botox) relaksira mišiće pa ga liječnici, osim u kozmetičke svrhe korekcije bora, koriste za tretiranje migrena, kod cerebralne paralize te kod problema s mokraćnim mjehurom.
Jedna studija je pokazala smanjenje boli i spazma kod žena s endometriozom, ali potrebno je više istraživanja i znanstvenih dokaza prije nego što bude odobrena njegova primjena u terapijske svrhe.

12. Dnevna šalica kave

Studije koje su proučavale utjecaj unosa kofeina na endometriozu nisu pokazale povezanost kofeinskih preparata s endometriozom i endometriotičnu boli.
Ako vaša dnevna rutina podrazumijeva ispijanje šalice kave, znajte da nemate potrebe to mijenjati.

13. Pokušajte uvesti zdravi program spavanja

Puno žena s endometriozom se često osjeća iscrpljeno i umorno. Pokušajte uvesti zdravi program spavanja.
Jedna studija je pokazala da kratke popodnevni odmor (san) u danima prije očekivane menstruacije može poboljšati vaše raspoloženje i pomoći vam da se osjećate odmorno.

14. Potražite savjet stručnjaka

Fizička bol koja prati endometriozu može utjecati na vaše emotivno i psihičko zdravlje.Važno je preuzeti aktivnu ulogu i potražiti stručno savjet, kako biste dobili podršku i bolje razumjeli kroničnu bol.

Budi te proaktivni i poboljšajte si kvalitetu života!

Autor:
Ana Micevska Slavec, dr, med.
specijalist ginekologije i opstetricije