Connect with us

Hi, what are you looking for?

She.hrShe.hr
pixabay.com

Kultura

Maja Flego: Medijska kultura treba biti obvezan sadržaj u školama

Danas, nema opravdanja zašto ne bi uveli medijsko opismenjavanje djece već od dječjeg vrtića jer djeca već u vrlo ranoj dobi putem mobitela snimaju filmove.

Savjetnica Pravobraniteljice za djecu za odnose s javnošću, Maja Flego, održala je predavanje pod nazivom ‘Mediji i dječja prava’ na 17. Školi medijske kulture Dr. Ante Peterlić.  Maja Flego je od 1999. godine članica ocjenjivačkog suda Revije hrvatskog filmskog i videostvaralaštva djece, a od 2009. sudjeluje i u izboru filmova za UNICEF-ov Festival o pravima djece. Bavi se različitim područjima zaštite i unapređivanja dječjih prava, a u Trakošćanu je prvi put držala predavanje filmskim stručnjacima, koji uz nastavnike u osnovnim i srednjim školama, djecu i sve zainteresirane građane, sudjeluju u najopširnijem izvaninstitucionalnom filmskom obrazovnom programu.

Koje su ključne poruke koje ste željeli prenijeti publici Vašeg predavanja 17. Škole medijske kulture Dr. Ante Peterlić?

Maja Flego: Kako se nastavnici koji su u obrazovnom programu Škole bave i podučavaju medijsku kulturu, željela sam istaknuti kako je sudjelovanje djece u stvaranju pozitivnih medijskih sadržaja za djecu vrlo vrijedna stvar, odnosno da nastavnici osnovnih i srednjih škola na taj način pomažu afirmaciji dječjih prava. Time djeca rastu, sazrijevaju i razvijaju vlastitu medijsku i filmsku pismenost. Najbitnije je da djeca i sama sudjeluju, odnosno da ne budu pasivni ‘objekti’ koji isključivo slušaju. S obzirom na to da su današnje tehnološke mogućnosti vrlo izražene, djeca mogu vrlo rano sama stvarati medijske proizvode i zato ih je važno uključiti i podučiti medijskoj kulturi.

Kada govorimo o pozitivnom medijskom sadržaju, što to konkretno uključuje?

Maja Flego: Pozitivni sadržaj za djecu je fraza kojom zapravo želimo reći da sadržaj povoljno djeluju na razvoj djeteta, odnosno da djeca imaju korist, u smislu doprinosa samospoznaji, suočavanju s vlastitim problemima, upoznavanju svijeta koji ih okružuje, istraživanju kako funkcioniraju odnosi među ljudima. Dobar film za djecu je poticaj razvoju socijalne inteligencije djeteta i može doprinijeti rješavanju djetetovih problema. Sve što obogaćuje dijete, na neki se način smatra pozitivnim sadržajem.

Pravobraniteljica za djecu dobiva razne upite koji se tiču medijskog sadržaja kojeg djeca konzumiraju. Koje su najčešće kritike koje se tiču prikazivanja sadržaja u medijima?

Maja Flego: Najčešće se prigovara na estetske prizore nasilja i seksa koji su prikazani tijekom dana na televiziji. Zanimljivo je da dobivamo više prigovora na uznemirujuće televizijske najave pojedinih filmova koji se prikazuju tijekom dana, iako zakonski propisi obvezuju nakladnike da pažljivo odabiru prizore koje će se koristiti u najavama. Stižu nam i pritužbe na sadržaj reklama. Neke reklame imaju poprilično lascivni sadržaj, dvosmislene su, uvredljive i na to ljudi reagiraju i upozoravaju. Također, građani nam prijavljuju prizore nasilja u informativnom programu, odnosno smatraju da se u vijestima ne bi trebalo prikazivati takvo nasilje.

Maja Flego

Maja Flego

Vi svakodnevno pratite medijski sadržaj vezan uz djecu i za djecu. Ima li dovoljno dječjeg programa na nacionalnim televizijama?

Maja Flego: Na drugom programu HTV-a možete pratiti dječji program i on se reprizira poslijepodne. Problematično je to što je taj program napravljen s vidljivo oskudnim sredstvima. On nije atraktivan i ne može konkurirati drugim kanalima koje djeca češće gledaju. S druge strane, možete naići na jako dobre crtane filmove na HTV-u, ali nažalost ne postoji adekvatan sustav najave programa crtanih filmova. HTV ima zakonsku obvezu i u sklopu javnih servisa mora proizvoditi  i prikazivati sadržaj za djecu i zato ovo i navodim, a smatram da roditelji ne dobivaju dovoljno informacije o tome koje će emisije za djecu biti prikazane i za koji su uzrast iako ima odličnih emisija.

Dana 1. siječnja 2015. godine na snagu je stupio Pravilnik o kategorizaciji audiovizualnih djela kojim se uređuje postupak kategorizacije filmova. O čemu je riječ?

Maja Flego: Jako smo sretni što je donesen taj Pravilnik jer to čekamo još od 2008. godine. U njemu stoji da svaki kinoprikazivač ima obvezu naznačiti kategoriju filmova u svrhu zaštite maloljetnika od mogućeg štetnog utjecaja sadržaja neprimjerenih njihovoj dobi. To znači da trebaju istaknuti je li film namijenjen publici starijoj od 12, 15 ili 18 godina. To ne znači fizičku zabranu ulaska djeteta u kino, ali na neki način omogućuje roditelju da se informira kakav će film gledati i kojoj je dobnoj skupini namijenjen. Iskreno, ne znamo kako to funkcionira. Dobivali smo primjedbe od građana, a neki su roditelji bili neugodno iznenađeni jer su na temelju naslova filma zaključili da je riječ o dječjem filmu, a kako se filmovi prikazuju tijekom cijelog dana, roditelji su s djetetom došli na projekciju u 16 sati, ali su naknadno shvatili da film nije bio namijenjen mladima. To naglašava da je jako važno da se roditelj unaprijed informira, ali i da postoji istaknuta oznaka.

Zašto bi Medijska kultura u osnovnim i srednjim školama trebala biti obavezan sadržaj?

Maja Flego: Nekoliko godina unatrag, preporuka Pravobraniteljice za djecu je ta da Medijska kultura treba biti obvezan sadržaj u osnovnim i srednjim školama. Kada dođe takav prijedlog s naše strane, odmah naiđemo na odgovor da se ne može uvoditi niti jedan novi predmet. Mi nismo niti tražili da bude uveden novi predmet, iako smatramo da bi možda mogao biti izborni predmet, nego smo tražili da se sadržaj uključi u nastavu. Uopće ne vidimo zapreke da se taj sadržaj uključi odmah u razrednu nastavu od prvog do četvrtog razreda jer edukacijom nastavnika razredne nastave i njihovom suradnjom s udrugama koje provode slične programe, možemo početi već od prvog razreda podizati razinu medijske pismenosti. Danas, nema opravdanja zašto ne bi uveli medijsko opismenjavanje djece već od dječjeg vrtića jer djeca već u vrlo ranoj dobi putem mobitela snimaju filmove. Do desete godine djeca su zapravo spremnija primati savjete od odraslih i bila bi šteta propustiti to vrijeme kada im se mogu prenijeti znanja poput medijske i digitalne pismenosti. To podrazumijeva i zaštitu privatnosti, ali isto tako i kako bolje koristiti medije kojima raspolažu i koje koriste.

Koliko je bitno obrazovanje o medijskoj pismenosti i njihovih roditelja?

Maja Flego: Veliki je problem kad roditelji priznaju da njihova djeca znaju više o korištenju medija od njih i zato im prepuštaju svu kontrolu. Možda sa starijom djecom ne možemo držati korak, ali djecu predškolske dobi nikako ne smijemo pustiti da se sama snalaze. Kako ih ne bi pustili da sami prelaze ulicu, tako im trebamo pomoći i učiti zajedno s djetetom i o medijskoj kulturi. Roditelji podliježu panici o prijetnji opasnosti preko interneta, ali ne vide svoju ulogu u tome da zaštite djecu nego prebacuju sve na državu, policiju i druge institucije.

Ova Škola daje najopširniji izvaninstitucionalni filmski obrazovni program, daje li Pravobraniteljica za djecu preporuke za održavanje radionica koje bi pomogle obrazovanju svih dobnih skupina o medijskoj kulturi?

Maja Flego: Ured može davati preporuke i prijedloge, a mi sada u Zagrebu imamo dobar prostor kojeg možemo ustupiti za rad s djecom i zanimljivi su nam programi Udruga koje rade s djecom. Mi surađujemo s Udrugama koje su učlanjene u mrežu ‘Koordinacija Udruga za djecu’. Mi smo u našem uredu u Splitu održavali radionice za djecu koja su novinari u školskim listovima.  Radionice koje mi držimo su obično povezane s dječjim pravima i stalo nam je da se kroz dječje medije djeca upoznaju sa svojim pravima. Mi preporučujemo da bude što više radionica koje će biti za djecu, roditelje i nastavnike. Djeca koja su iznad 12 godina, odlično reagiraju na vršnjačku poduku u području svakodnevne upotrebe medija tako da svakako preporučujemo i ovakav oblik edukacija

Više

Obitelj

Pravobraniteljica za djecu osvrnula se na godinu ispunjenu nasiljem.

Obitelj

Baza pedofila, iako neophodna za zaštitu djece, još uvijek je samo pusta želja.

Advertisement

Impressum


Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.