Na skijanje u dobroj kondiciji

Naime, česte su ozljede i prijelomi, koji ponekad mogu biti vrlo ozbiljni.

Kako smanjiti rizik i što možemo učiniti da ih izbjegnemo? Odgovor na ovo pitanje je jednostavan. Moramo biti dobro pripremljeni za opterećenja kojima će naše tijelo biti podvrgnuti tijekom skijanja. No, što to zapravo znači?

Osjetljivost kostiju na bio-mehanički stres

Dobro je poznato da mišići vrlo brzo atrofiraju u koliko se ne koriste. Svatko je od nas osjetio bolove u mišićima nakon intenzivnijih treninga, hodanja duljeg od uobičajenog ili slično. To je zapravo znak da mišići nisu bili spremni za ta opterećenja.

Današnji način života je takav da provodeći svakodnevne aktivnosti sve manje koristimo naše mišiće, a ako ih koristimo onda je to neredovito, često nedovoljno uravnoteženo, što dovodi do problema i to ne samo u mišićima već i u zglobovima i kostima.

Naime, kosti, zglobovi i mišići jako su osjetljivi na bio-mehanički stres, odnosno utjecaj sile izvana, zbog mehanizma biološke prilagodbe kojim nastoje optimalno zadovoljiti naše potrebe.

Poznato je primjerice da su kronične koštano zglobne bolesti kao što su osteoporoza i osteoartiris primarno posljedica poremećaja bio-mehaničke ravnoteže. Nadalje, postoje brojni dokazi da je redovita i dobro uravnotežene tjelesna aktivnost najvažnija za dobru kakvoću kostiju, zglobova i mišića.

Tjelovježba za njegu kostiju

Iz navedenog slijedi i odgovor na pitanje kako se pripremiti za sezonu skijanja i kako spriječiti ozljede i prijelome. Naime, jedini učinkoviti način je svakodnevna odgovarajuća tjelovježba. Pri tome je važno reći da se ove mjere trebaju provoditi cijeli život, ne samo uoči sezone skijanja.

Kao što moramo svakodnevno prati zube da bi oni bili lijepi i zdravi, svakodnevno moramo njegovati i naše kosti, kako bi one bile dobre kakvoće i izdržale određena opterećenje kao što su ona na skijanju, kako ne bi došlo do prijeloma. Odgovarajuća, tjelovježba najbolji je način „njege“ kostiju, a dobra muskulatura najbolja je prevencija oštećenja zglobova.

Uz to, dobrom koordinacijom pokreta smanjuje se rizik pada, pa onda i ozbiljnijih ozljeda. Prema tome očekivanja da ćemo nekakvim kratkoročnim, brzo-poteznim rješenjima ili nekakvim “trikovima“ kojima ćemo „naučiti padati“ izbjeći ozljede čista su zabluda.

Nema bolje prevencije ozljeda od svakodnevne, redovite tjelovježbe, koju treba početi još u djetinjstvu i provoditi ju cijeli život. To nije samo najbolja prevencija ozljeda, već i najbolji način očuvanja zdravlja kostiju i zglobova, a najnovija znanstvena istraživanja potvrđuju da redovita tjelovježba nije samo najbolja prevencija koštano-zglobnih i krvožilnih bolesti, već i malignih bolesti.

Preporuka:

1.)  Svakodnevno, tijekom cijelog života provoditi tjelovježbu koja se sastoji od uravnoteženih i svjesno koordiniranih kontrakcija mišića barem 30 minuta dnevno. Najbolji način je provoditi program „Tae do“ tjelovježbe.

Tae-do je posebni program tjelovježbe koji koristi neke principe korejske borilačke vještine taekwondo-a te najnovija znanstvena iskustava i spoznaje o utjecaju „bio-mehaničkog stresa“ na kosti i zglobove. Temelji se na izvođenju jednostavnih, svjesno kontroliranih pokreta uz energetski usmjerenu kontrakciju mišića pri određenom pokretu.

Svakodnevna Tae do tjelovježba najbolji je način prevencije osteoporoze, osteoartiritsa, najbolja prevencija prijeloma, a ujedno i važna mjera prevencije krvožilnih i malignih bolesti. Ona je ujedno i najvažnija priprema za sezonu skijanja.

2.) Ukoliko još niste počeli, ne oklijevajte. Još uvijek nije kasno. Javite se u Polikliniku K-centar, Vrbik 8 a, ( tel. 6391561 ) gdje možete brzo naučiti „Tae do“ vježbe te ih svakodnevno raditi sami kod kuće.

3.) U cilju pripreme za sezonu skijanja, uz navedeno, preporučam dva mjeseca prije odlaska na skijanje, dodatno, dva do tri puta tjedno, trening koji se sastoji od vježbi za jačanje nogu, najbolje izvodeći pokrete koji se koriste pri skijanju.

U koliko se budete pridržavali ovih preporuka, moći ćete dugo i sigurno uživati, kako na snijegu, tako i u drugim sportskim aktivnostima.

Prof.dr.sc. Dalibor Krpan, ravnatelj Poliklinike K-centar, Zagreb, Vrbik 8 a, tel.: 01 6391 561

(Pripremila Višnja Šikić)