Po doručku se dan poznaje

doručak

Po doručku se dan poznaje pa je bitno osigurati kvalitetno gorivo za uspješan dan. Kolika je važnost bogatog doručka kojim započinjemo dan i koji nam daje snagu i energiju za obavljanje naših svakodnevnih aktivnosti i obaveza tijekom cijelog dana, govore mnogi stručnjaci i nutricionisti te preporučuju ugljikohidrate za jutarnji obrok jer se sporo apsorbiraju, opskrbljuju organizam energijom, čuvaju funkciju živčanog sustava te sudjeluju u stvaranju crvenih krvnih zrnaca.

Kvalitetan doručak najčešće se sastoji od ugljikohidrata ili kvalitetnih masnoća (sjemenke i orašasti plodovi). Ugljikohidrati su izvrsni za podizanje energije, a svakako treba izbjegavati bijelo brašno, bijeli šećer, gazirane sokove koji „lupaju u prazno“ i daju trenutno energiju nakon koje ubrzo slijedi nagli pad. Također je bitno uzimati one ugljikohidrate koji se sporije razgrađuju, kao što je npr. Integralni kruh, cjelovite žitarice i slično. Zobene pahuljice pune su vlakana koja potiču probavu i dulje čine sitima, a bogate su i proteinima.

„Jogijski doručak“

Prema indijskoj tradiciji vještine kuhanja pakšastra, koja je jedna od 16 osnovnih vidja (znanja), iznosi se prava znanost o utjecaju hrane i začina na tijelo, žlijezde i hormone. Ulogu doručka u zdravstvenom smislu ističu i poklonici joge. Svladavši ispravne principe kuhanja i korištenja začina moguće je održati tijelo i svijest zdravima i premašiti umor, stres, slab imunitet, dekoncentraciju i razne poremećaje zdravlja.

Vrlo zasitan jutarnji obrok može se pripremiti tako da u malenu posudu za doručak stavimo dvije jušne žlice zobenih pahuljica ili pšenice koju smo prethodno namočili preko noći te ujutro prokuhali samo 5 minuta, zatim po jednu žlicu mljevenog lana i sezama, mljevenih oraha ili badema, malo suhih grožđica, brusnica ili drugog suhog voća, jednu jušnu žlicu meda te po ukusu dodamo začine kao što je cimet. U tu smjesu dolijemo vrlo malo tople vode, tek toliko da možemo dobro promiješati sastojke ili po želi bademovo, sojino ili neko drugo mlijeko. Ovakav obrok zove se „jogijski doručak“ jer će vam dati puno energije, prijeko potrebnih vitamina, minerala i ostalih hranjivih sastojaka u vrlo maloj količini obroka, držat će vas sitima do ručka, bez potrebe da grickate nešto usput.

health-712980_1920
Sastojci:

Orasi u ovom jutarnjem obroku zadovoljavaju potrebu za mineralima jer u orahu ima, primjerice, magnezija, cinka, sumpora, fosfora, joda, nezasićenih masnih kiselina i vitamina. Bademi su pak bogatiji kalcijem od drugog orašastog voća. Lješnjaci su bogati vitaminom C, kalcijem i željezom, a preporučuju se i za uklanjanje žgaravice. Općenito orašasti plodovi poboljšavaju rad srca i krvnih žila, ali i povećavaju razinu serotonina, stoga se bolje nosimo s depresijom i nervozom kada ih unosimo. Osim navedenog orašasti plodovi općenito su bogati vlaknima, bakrom, folatima i angininom. Anginin je aminokiselina bitna u održavanju imuniteta.

Od svog svježeg voća, grožđe je najbogatije ugljikohidratima, tako da kroz njega možemo dobiti znatnu količinu energije. Bogato je mnogim hranjivim tvarima i veoma zdravo, sadrži zaštitne tvari poput resveratrola, a crno grožđe sadrži i izoflavone. Samo određene sorte grožđa se suše, čime se dobivaju grožđice koje su još koncentriranije u svom bogatstvu različitih hranjivih sastojaka.
Čak je za poboljšanje krvne slike i razine hemoglobina dovoljno uzimati 5 grožđica crnog grožđa i 5 badema te ih preko noći namočene u vodi ujutro dodajte miksu koji ste pripremili za jogijski doručak. Hemoglobin je sastojak eritrocita crvenih krvnih zrnaca te distribuira kisik do svih tkiva i organa. Smanjenje hemoglobina dovodi do anemije i malaksalosti.

Pšenica ima nevjerojatna nutritivna svojstva. Ova žitarica sadrži sve što nam je potrebno za život – proteine, masti, ugljikohidrate, vitamine, minerale i enzime. Sadrži vitamine B, E, D, K i provitamin A (koji se od svih žitarica nalazi jedino u pšenici). Sadrži esencijalne minerale (P, Mg, Ca, Fe) a najviše fosfor (50%) i kalijem (20-30%), zatim željezo, magnezij i kalcij pa je stoga dobra protiv iscrpljenosti i neraspoloženja, jača imunitet, pospješuje rast i razvoj organizma. Integralno zrno pšenice je jedan od najboljih izvora primarnih bjelančevina. Ako biste imali samo pšenicu za jesti, ne biste samo proživjeli, nego i ostali zdravi, pod uvjetom da ju koristite u integralnom obliku.

Med je mješavina niza organskih kiselina, aminokiselina, enzima, peludnih zrnaca, eteričnih ulja, flavonoida, vitamina i minerala u manjim količinama (pretežno vitamini B1, B2, B5, B6, C, D, E, K, te minerali natrij, kalij, kalcij, fosfor, magnezij, željezo, cink, jod, bakar, krom i selen) te drugih vrijednih sastojaka. Što je med tamnije boje, to u njemu ima više minerala. Također ima visok sadržaj glukoze (34%) i fruktoze (41%) pa dobro hrani mozak i srce, stvarajući zalihe glikogena u jetri, dok se pankreas pri tome ne opterećuje. Ova namirnica izniman je izvor energije jer predstavlja lako probavljivu visokokaloričnu hranu te je stoga pogodna za sportaše, a ujedno je i zdrava alternativa bijelom šećeru!

AUTOR ČLANKA: Divine Energy Park
Divine Energy Park je međunarodna organizacija za razvoj svijesti, zdravlja, prirode i mira koja djeluje 16 godina u Hrvatskoj, Europi i svijetu kroz edukativne, ekološke i humanitarne programe.

Naša svakodnevna misija je širiti znanje o razvoju svijesti, postizanju ispunjenog života, obilja i uspjeha u svim aspektima života, a naša želja je da svaki pojedinac postigne unutarnji mir, sreću i zadovoljstvo.

KONTAKT:
Divine Energy Park, Zagreb
T 01 2981 421 (od 11 do 16h)
M 091 2545 339
www.dep.life
www.facebook.com/DivineEnergyPark