Prihvatite emocije kao dar dubinske promjene

emocije

Život u svojoj suštini ima plus i minus. Tu prirodu života svi mi iskušavamo kroz polarizirane situacije kroz koje prolazimo. Ponekad nam se događaju situacije koje nas znaju ispuniti iznimnom ugodom, a ponekad one znaju biti poprilično bolne. Situacije koje karakteriziramo kao bolne, nažalost, ne možemo nekada izbjeći već jednostavno trebamo kroz njih proći. Ključ prolaska kroz takve situacije je u tome da to učinimo kvalitetno i svjesno.

Bježanjem od neugodnih situacija bježimo od emocija

Najčešća greška koju velik broj ljudi čini u neugodnim situacijama je ta da odbacuju takve situacije. Načini putem kojih to čine su okrivljavanje, prebacivanje odgovornosti te potiskivanje i bijeg od onoga što se događa. Okrivljavanje i prebacivanje odgovornosti se manifestira tako da nekoga ili nešto izvan sebe smatramo odgovornim za ono što nam se događa i za ono što osjećamo. Primjerice, u odnosima se to može manifestirati tako da ukoliko u odnosu dođe do konflikta da u svojim mislima ili u komunikaciji s drugim ljudima, takoreći, ocrnjujemo partnera. S druge strane, potiskivanje i bijeg od onoga što se događa, primjerice, u odnosima se može manifestirati tako da stavljamo pod tepih svu nelagodu, tugu, bijes, frustraciju ili bilo koju nepoželjnu emociju koju iskušavamo zbog problema unutar odnosa. Također, može se manifestirati i tako da činimo razne akcije u odnosu da prividno saniramo problem koji postoji. Primjerice, to možemo činiti ignoriranjem komunikacije i/ili partnera ili pretjeranim udovoljavanjem partneru.

Osnovni razlog zašto mnogi bježe od suočavanja s neugodnim i bolnim situacijama je upravo bol koju donose takve situacije. Bol koju osjećamo u takvim situacijama svoj izvor ima u emocijama koje u njima osjećamo. Odmalena se učimo potiskivati bilo kakvu nelagodnu emociju, jer rijetko tko od nas je imao priliku od okruženja u kojem smo odrastali naučiti kako se nositi s nelagodnim emocijama i što s njima učiniti kad se pojave. Tako da nam potiskivanje emocija postaje normalna reakcija i obrazac dok smo djeca, ali i kad odrastemo.

Bez obzira inicira li nam bol neka situacija, iskustvo ili osoba, ono što producira osjećaj boli su emocije koje imamo u sebi. Te emocije u većini slučajeva nisu nastale u situacijama koje iskušavamo u sadašnjosti, već su većinom produkt emocija koje smo potisnuli tijekom djetinjstva. Naš um, pa samim time i naš mozak, pamti apsolutno svaku emociju koju smo tijekom života osjetili te ju pohranjuje u sebi. I upravo te emocije zrače iz nas te poput magneta privlače iskustva, situacije i ljude u naš život.

emocije

Od djetinjstva smo emocionalno uvjetovani

Emocije koje tijekom djetinjstva potiskujemo mogu nastati uslijed traumatičnih iskustava ili zrcaljenjem emocija okruženja u kojem odrastamo. Traumatično iskustvo je bilo koja situacija koja je izazvala u nama jaku emocionalnu reakciju, a koju mi nismo u datom trenutku adekvatno proradili. U tu kategoriju situacija ulaze, na primjer, bilo kakvi oblici zlostavljanja, rat, gubitak bliske osobe, razvod roditelja, itd. Isto tako, ako smo odrastali s roditeljima koji si nisu iskazivali ljubav, nježnost, te su neprestano bili u konfliktu mi ćemo zrcaliti tj. kopirati takav obrazac ponašanja te će naš um na temelju toga stvoriti sliku kako bi odnos između žene i muškarca trebao izgledati.

Do nesuočavanja s emocijama dolazi zato što smo previše vezani za te emocije, točnije previše smo vezani za ono što trebamo otpustiti iz života s čim su povezane te emocije (situaciju, iskustvo, osobu, itd.). Većina ljudi funkcionira tako da umjesto da se suoči s tim, traži novu konstrukciju u svojoj svakodnevici na koju će preslikati isti model ponašanja. U prijevodu, pronaći će slične ljude, okolnosti i životna iskustva u kojima će rolati iste životne obrasce.

Emocije inicirane nekom životnom situacijom su zapravo energija koja želi da joj dopustimo da proteče kroz nas, da se uzemlji. Ponekad u životu da bismo mogli dublje dotaknuti sebe neke stvari jednostavno moramo otpustiti iz života. Ono što bi bilo dobro otpustiti najlakše ćemo prepoznati tako što će nam postojeća životna struktura u nekom životnom segmentu biti uzdrmana, npr. problemi u poslu, otkaz, prekid veze, začetak bolesti ili bilo koja životna situacija koju kategoriziramo kao krizu. Život nas na takve načine inicira tj. daje nam priliku da nadvladamo neke lažne dijelove sebe i razvijemo se.

Naučite propuštati emocije

Jedan od najjednostavnijih načina propuštanja emocija je svjesno disanje. Kad vam se pojavi neka nelagodna emocija pokušajte napraviti sljedeće:

1. Udobno se smjestite te zatvorenih očiju usmjerite pozornost na dah.
2. Dišite prirodnim ritmom svog disanja te povežite udah s izdahom i izdah s udahom, tj. nemojte radite pauze između udaha i izdaha.
3. Ukoliko vam misli ili reakcije u tijelu stvaraju distrakcije, cijelo vrijeme vežite pozornost na dah.
4. Dišite na ovaj način minimalno 15 minuta ili koliko osjećate da vam je potrebno, tj. dok ne osjetite da ste ušli u stanje emocionalne ravnoteže i mira.

U početku će vam vjerojatno trebati malo vremena dok ne osjetite dobrobiti ove prakse, ali s vježbom dobrobiti sigurno neće izostati.

Darija Adžaga je stručnjakinja za razvoj ljudskih potencijala i osobni razvoj. Diplomirani je sociolog i certificirani life coach četverogodišnje In Optimum Coaching Akademije. Educirana je kroz dugogodišnje pohađanje brojnih tečajeva i seminara iz područja osobnog razvoja, emotivnog i ciljnog managementa, međuljudskih relacija, komunikologije i coachinga. Kroz edukaciju ovladala je nizom modernih metoda, tehnika i procesa osobnog razvoja koje koristi u praksi i u svom programu.

Autorica je i predavačica LifeSHIFT programa (www.lifeshiftprogram.com),koji se bavi razvojem osobnih potencijala na sistematiziran, jednostavan i učinkovit način. U Zagrebu redovito održava seminare i radionice. Uz radionice i predavanja, bavi se i individualnim radom kroz metodologiju LifeSHIFT coachinga.

U svojim istraživanjima i radu najviše se fokusirala na razvoj i reprogramiranje strukture uma kroz cjeloviti pristup koji obuhvaća osvještavanje i mijenjanje životne strukture (misaone forme, vjerovanja, emocije, sve vrste odnosa, nepoželjna i ograničavajuća iskustva i životni segmenti te ostali mehanizmi uma) kroz metode i tehnike osobnog razvoja koje u konačnici dovode do razvoja svjesnosti i autentičnosti. Na tim područjima priprema i stvara daljnje projekte.

Foto: Pixabay.com