Testirajte emocionalnu inteligenciju

Mnogi govore o inteligenciji, ali malo ljudi zna što je to. Primjerice, znate li da se u ljudi može mjeriti više vrsta inteligencije, a ne samo ona koju poznajemo pod kraticom IQ? Emocionalna inteligencija je danas vrlo popularna, o njoj govore političari, šefovi koji vas žele zaposliti, čak i tete u vrtićima! Emocionalna inteligencija prepoznaje, razumije i koristi osjećaje u komunikaciji, pročitajte zašto je to važno?

Što je emocionalna inteligencija?

Emocionalna inteligencija je sposobnost prepoznavanja osjećaja, njihova jasnog razumijevanja, kontroliranja i korištenja za izražavanje misli. Ona je važna u ljudskom životu jer osjećaji imaju presudnu ulogu u snalaženju u svakodnevnim situacijama, komuniciranju s drugim osobama i, najvažnije, u donošenju odluka.

Kao što se kvocijent inteligencije skraćeno piše IQ, tako se emocionalna inteligencija označava s EI. Ideja o emocionalnoj inteligenciji pojavila se 1990. godine kada su psiholozi J. Mayer i P. Salovey prvi puta upotrebili taj izraz.

No, emocionalna je inteligencija svjetsku slavu doživjela 1995. godine. Tada je D. Goleman objavio svoj bestseler s istim naslovom objasnivši razliku između emocionalne inteligencije i IQ-a. Iznio je mnoštvo dokaza kako visoki kvocijent emocionalne inteligencije najčešće jamči privatni ili poslovni uspjeh u životu.

Emocionalno inteligentna osoba neće se lako zbuniti, rijetko žali za svojim odlukama ili postupcima, te se vrlo dobro nosi sa stresom.

Ona prihvaća izazove i ne slama se pod pritiskom, sama si određuje granice, te ima visoko samopouzdanje i zna prepoznati svoje vrijednosti. Uglavnom je zdravija i zadovoljnija životom.

Najvažnije je da se za razliku od kvocijenta inteligencije, kvocijent emocionalne inteligencije (EQ) može razvijati.
Na njegovu se povećanju može raditi bez obzira na godine. Ona se razvija tijekom života i s iskustvom pojedinca.

Kako se mjeri?

Kod mjerenja individualnih razlika u emocionalnoj inteligenciji najčešće se spominju dva pristupa:

a) samoprocjena vlastitih sposobnosti
b) ispitivanje emocionalne inteligencije testovima.

Prvi poznati test emocionalne inteligencije je Multifaktorska skala EI. I u Hrvatskoj je objavljeno nekoliko testova emocionalne inteligencije. Oni su osnova za mnoge programe razvoja emocionalnih sposobnosti i vještina za različite skupine ljudi (djecu i odrasle).

Zbog nastojanja da otkrije i istakne pozitivne osobine pojedinaca, emocionalna je inteligencija od početka prihvaćena u, takozvanoj, pozitivnoj psihologiji.

Korisnija u životu

U djetetovu razvoju emocionalna inteligencija važna je barem koliko i kvocijent inteligencije, iako se u našem društvu potonjemu pridaje puno više važnosti nego EI.

Primjera radi, istraživanja su pokazala da članovi Mense (kluba najinteligentnijih) ne pokazuju veći ukupni uspjeh u životu od prosječno inteligentnih. Visok stupanj inteligencije, očito, nije preduvjet da bismo zadržali partnera, ostvarili uspješne veze s drugim ljudima, bili vedri i optimistični.

No, visoka emocionalna inteligencija će nam pomoći upravo u vještinama:

  • ophođenja s drugim ljudima,
  • u tome da lakše svladavamo stres,
  • manje tragično sagledavamo probleme…

Emocionalna inteligencija nešto je što djelomično nasljeđujemo s genima, ali i učimo. Što ranije počnemo svladavati brojne emocionalne i društvene vještine, to će nam zbog visoke emocionalne inteligencije život biti lakši i ugodniji.

Uči se…

Činjenica jest da se ljudi međusobno razlikuju po karakteru. Neki se sretnici među nama rađaju prirodno s velikim optimizmom i s visokom emocionalnom inteligencijom. No istina je da većina nas ipak nema takve genetske uvjete. Odlična vijest je da postoje vrlo jednostavni i razrađeni trikovi, vještine, navike i igre kojima možemo poboljšati emocionalnu inteligenciju.

Emocionalnu inteligenciju najlakše ćemo poboljšati djeci tijekom odgoja i razvoja. Ali nema prepreka da i odrasli rade na poboljšanju svoje emocionalne inteligencije. Još jedna dobra vijest je da roditelji koji razvijaju djetetovu emocionalnu inteligenciju istovremeno rade i na poboljšanju svoje.

Danas je teže

Emocije su nešto što je u prošlosti predstavljalo prirodnu zaštitu i instinktivne ljudske reakcije:

  • strah nam pomaže da izbjegnemo opasnost,
  • da se ne povrijedimo,
  • uz pomoć ljutnje lakše svladavamo prepreke (adrenalin nas tjera naprijed)…

U slučaju naših primitivnih predaka sve je bilo jednostavno – emocije su se aktivirale u pravim trenucima.

No, danas, najviše zbog stresnih uvjeta života, ljutnja se aktivira u gradskim gužvama. Tijekom gledanja televizije aktiviraju se sve vrste emocija, pa čak i za vrijeme igranja videoigrica. Priroda nije predvidjela ovakav način života i naše nas emocije često zbunjuju, pa i ometaju. Emocije su biokemijske reakcije u mozgu, te se aktiviraju na podražaj. Srećom, kako su emocije biokemijske reakcije, tako postoje vrlo jednostavni načini da promijenimo svoj mozak i mozak svoga djeteta. Odnosno da se ‘istreniramo’, naučimo drugačije reagirati i time povećamo svoju emocionalnu inteligenciju.

Emocionalna inteligencija – test

1. Nalazite se u avionu koji iznenada ulazi u polje veoma jake turbulencije i počinje se snažno tresti. Što radite?

a. Nastavite čitati časopis ili knjigu, ili gledati film, ne obraćajući pažnju na turbulenciju.
b. Uznemireni ste, pažljivo pratite pogledom stjuardese i proučavate “Upute za slučaj opasnosti”.
c. I jedno i drugo (i pod a. i pod b.).
d. Niste sigurni što biste radili.

2. Poveli ste grupu četverogodišnje djece u park, i jedno od njih počne plakati zato što se drugi neće igrati s njim. Što radite?

a. Držite se po strani – ostavite djecu da riješe to na svoj način.
b. Razgovarate s njim i pomognete mu da smisli način kako da privuče drugu djecu da se igraju s njim.
c. Ljubazno mu kažete da ne plače.
d. Pokušavate ga zabaviti pokazujući mu druge stvari s kojima se može igrati.

3. Zamislite da ste student koji se nadao da će dobiti peticu na semestralnom testu, ali kada su rezultati objavljeni ispostavilo se da ste dobili trojku. Što činite?

a. Napravite plan kako ćete popraviti ocjenu i odlučite ga se čvrsto pridržavati.
b. Odlučite da ćete ubuduće biti bolji.
c. Kažete sebi da nije toliko važna ocjena iz tog predmeta i usredotočujete se na druge predmete u kojima vam je uspjeh bolji.
d. Idete kod profesora i pokušavate ga uvjeriti da vam da veću ocjenu.

4. Zamislite da ste službenik osiguravajućeg društva koji telefonira mogućim klijentima. Petnaest klijenata za redom spusti vam slušalicu i vi postajete obeshrabreni. Što radite?

a. Nazovete to lošom srećom i nadate se da ćete sutra imati više sreće.
b. Razmišljate o tome koje su to vaše osobine koje vam umanjuju mogućnost da prodate osiguranje.
c. Pokušate nešto novo u sljedećem pozivu i uporno nastavljate.
d. Počnete razmišljati o promjeni posla.

5. Zamislite da ste menadžer u tvrtki koja želi potaknuti uvažavanje rasnih i etničkih razlika. Čujete svog službenika kako priča vic s rasističkom porukom. Što radite?
a. Ne obraćate pažnju na to – u pitanju je samo vic.
b. Pozovete tu osobu u svoj ured kako biste ju upozorili.
c. Na licu mjesta mu kažete da takve šale neće biti tolerirane u vašoj firmi.
d. Predlažete toj osobi da pođe na tečaj o poštovanju rasnih i etničkih razlika.

6. Pokušavate smiriti prijatelja koji je pobjesnio zbog vozača koji mu je “uletio u traku”. Što radite?

a. Kažete mu da se smiri i da zaboravi na to; sada je sve u redu i ništa strašno se nije dogodilo.
b. Pustite njegovu omiljenu kasetu i pokušate ga zabaviti.
c. Pridružite mu se u napadu na drugog vozača kao znak vašeg prijateljstva.
d. Kažete mu da se nešto slično i vama jednom dogodilo i da ste isto tako pobjesnjeli, ali da ste poslije shvatili da je drugi vozač vozio nekoga na hitnu pomoć.

7. Sa svojim partnerom ste započeli raspravu koja se pretvorila u scenu s vikanjem i vrijeđanjem. Oboje ste uznemireni i u vrelini bijesa izgovarate riječi koje ne predstavljaju vaše stvarno mišljenje. Što je najbolje učiniti?

a. Napravite pauzu od 20 minuta i onda nastavite raspravu.
b. Jednostavno prekinete raspravu i ušutite bez obzira na to što vaš partner govori.
c. Kažete da vam je žao i tražite od vašeg partnera da se i on ispriča.
d. Zastanete na trenutak, sredite svoje misli i zatim izložite svoju stranu slučaja što jasnije možete.

8. Dodijeljeno vam je da vodite grupu koja pokušava naći kreativno rješenje za dosadni problem na poslu. Što je prva stvar koju ćete učiniti?

a. Sastavite raspored i ostavite dovoljno vremena za raspravu o svakoj temi tako da na najbolji način iskoristite zajedničko vrijeme.
b. Date ljudima vremena da se najprije dobro upoznaju.
c. Počnete tako što pitate svaku osobu o njezinim idejama kako riješiti problem dok su ideje još uvijek svježe.
d. Potaknete ih na brainstorming, odnosno da kažu sve ideje koje im padnu na pamet bez obzira koliko bile neobične.

9. Zamislite da imate trogodišnjeg sina koji je veoma stidljiv i koji se nekako od samog rođenja pomalo boji novih ljudi i mjesta. Što ćete učiniti?

a. Prihvatit ćete da je stidljivog temperamenta i trudit ćete se zaštititi ga od situacija koje ga mogu uznemiriti.
b. Odvest ćete ga kod dječjeg psihologa za pomoć.
c. Namjerno ćete ga izložiti velikom broju novih ljudi i mjesta tako da može nadići svoj strah.
d. Napravit ćete čitavu seriju izazovnih ali lako rješivih situacija koje će ga naučiti kako da svlada svoju stidljivost i kako da se ponaša u susretu s novim ljudima i mjestima.

10. Već se godinama želite vratiti učenju sviranja glazbenog instrumenta koji ste svirali u djetinjstvu i sada, samo radi zabave, konačno se možete posvetiti tome. Želite na najbolji način iskoristiti svoje vrijeme. Što radite?

a. Držite se strogog rasporeda vježbanja svakog dana.
b. Izaberete lake komade koji će postupno povećavati vaše mogućnosti.
c. Vježbate samo onda kada ste raspoloženi.
d. Izaberete teže komade koji nadilaze vaše mogućnosti, ali koje ćete svladati uz marljiv rad.

 

Rješenja i tumačenja

1. A=20, B=20, C=20, D=0

Sve osim odgovora D donosi 20 bodova, jer taj odgovor ukazuje da niste svjesni svog uobičajenog odgovora na stres.

Nepoznavanje svojih emocionalnih reakcija umanjuje vaš EQ.

2. A=0, B=20, C=0, D=0

Odgovor B je najbolji.

Emocionalno inteligentni roditelji koriste trenutke uznemirenosti svoje djece da budu njihovi emocionalni treneri, pomažući svojoj djeci da shvate što ih je uznemirilo, što osjećaju i alternative koje mogu probati.

3. A=20, B=0, C=0, D=0

Jedna od osobina emocionalne inteligencije je samomotivacija i oblikovanje načina za nadilaženje prepreka i frustracija, upornost.

4. A=0, B=0, C=20, D=0

Optimizam, osobina emocionalno inteligentnih ljudi, čini da oni vide poraze kao izazove iz kojih mogu učiti, i da budu uporni pokušavajući nove pristupe problemima (radije nego da odustanu, da krive sebe ili da se obeshrabre).

5. A=0, B=0, C=20, D=0

Najefikasniji način da se postigne atmosfera poštovanja rasnih i etničkih razlika je da se javno objasni koje su društvene norme vaše organizacije.

Puno je teži zadatak mijenjati nečije predrasude.

6. A=0, B=5, C=0, D=20

Podaci o bijesu i o tome kako se on može smiriti pokazuju da je najefikasnije skrenuti pažnju pobješnjele osobe s fokusa njegova bijesa, suosjećati s njim i nagovijestiti mu drugi pogled na taj slučaj.

7. A=20, B=0, C=0, D=0

Treba napraviti pauzu od barem dvadeset minuta.

Toliko je vremena potrebno da se tijelo očisti od fiziološkog naleta bijesa, koji umanjuje percepciju i sposobnost jasnog razmišljanja.

Poslije smirivanja imate više šanse za plodnu raspravu.

8. A=0, B=20, C=0, D=0

Kreativne grupe rade najbolje kada su odnosi, harmonija i udobnost na najvišoj razini, jer su ljudi tada slobodniji te daju svoj najbolji doprinos.

9. A=0, B=5, C=0, D=20

Djeca rođena sa stidljivim temperamentom mogu postati slobodnija uz pravu roditeljsku pomoć.

10. A=0, B=20, C=0, D=0

Postavljajući sebi skromne izazove, veća je mogućnost da ćete biti zadovoljni svojim radom, a to je poticajno za daljnji napredak.

REZULTAT

Emocionalna inteligencija – test

Zbrojite bodove koje ste dobili za određena pitanja. To će pokazati je li visina vaše emocionalne inteligencije prosječna, manja ili veća:

Do 100: ispod prosjeka
100 – 120: prosjek.
120 – 140: iznad prosjeka
140 i više: “duša od čovjeka”