Tri nijanse ženskog pisma suvremene animacije

Broj redateljica umjetničkog animiranog filma iz godine u godinu u porastu je u svijetu i u Hrvatskoj. Animaciju ove autorice koriste kako bi progovorile o čitavom nizu različitih tema, koristeći pritom i raznorodne tehnike. Često su, primjerice, u fokusu njihovih fabula ljubav, depresija, odnosi, nasilje, glazba i odrastanje, a osim klasične 2D animacije, olovke, tuša i boje, animatorice novog doba koriste se i računalima, stop-animacijom, kolažom itd. Iz programa prestižnog Velikog natjecanja kratkometražnog filma Svjetskog festivala animiranog filma – Animafest Zagreb (4. – 9. lipnja u kinima Europa, Tuškanac i Kinoteka) izdvojili smo tri reprezentativna filma nadolazećih ili već afirmiranih majstorica.

Iz Južne Koreje na Animafest stiže Manimals – duhovita „animalizacija“ prisjećanja na veze s bivšim dečkima, od prvih spojeva preko zajedničke razonode do kreveta. Hiperaktivni zeko, previsoki, profinjeni, samozaljubljeni i slinavi mužjak žirafe, proždrljivi prasac, pretjerano romantični i galantni ljepotan jednorog koji brzo pronalazi novu ljubav… svim je tim tipovima zajednička jedino nesigurnost, koja se ogleda u istom pitanju koje obavezno slijedi nakon intimnog odnosa – “bilo je dobro, zar ne?”. Ova humorna minijatura redateljice Oh Jihyeon neće nas samo dobro nasmijati, nego sigurno i podsjetiti na vrlo slična iskustva koja očito nisu kulturno specifična, jer su zajednička kako Korejkama, tako i ženama cijeloga svijeta.

Ozbiljnije istraživanje muško-ženskih odnosa, s posebnom pažnjom posvećenom privlačnosti i odbojnosti, nasilju i erotici, nudi jedna od najizrazitijih redateljica ženskog pisma suvremene animacije, Poljakinja Marta Pajek. Film III izravni je nastavak njezinog prošlogodišnjeg hita Impossible figures and other stories II, a riječ je djelu koje traga za esencijom odnosa kao tjelesno i identitetski prožimajućeg i međusobno metamorfnog susreta koji u sebi nužno ima i nešto demonsko i animalno. Zavaravajuće jednostavan crno-bijeli crtež perfektno vlada linijama te ograničeno, i stoga simbolički značajno koristi boju. Riječ je o jednom od najbogatijih istraživanja psihofizičkih osnova ljubavi u animacijskom mediju.

I naposljetku, već dobrano na radikalnom spektru, Rabbit’s Blood Sarine Nihei, diplomantice prestižnog Royal College of Arta i Tokijskog Sveučilišta, nosi nešto karakteristične japanske pomaknutosti i radikalnosti, ali i britansku formalnu urednost u prikazu samoubojstva djevojčice iz visoke klase izložene prikrivenom obiteljskom nasilju. Film, koji u sebi sadrži i komentar na suvremenu sklonost kultizmu, tipičan je rad redateljice koja je poklonica nadrealizma, satire i mračnog apsurda, a koja u svom radu koristi isključivo ručne tehnike (najčešće akrilne boje na papiru) te po vlastitu priznanju osjeća posebnu naklonost prema čudnim i pomaknutim likovima te temama senzacionalizma, smrti i nasilja.

28. Svjetski festival animiranog filma – Animafest Zagreb 2018. održava se od 4. do 9. lipnja u kinima Europa, Tuškanac i Kinoteka te na brojnim drugim gradskim lokacijama. Filmski program čini 400 filmova iz više od 44 svjetske zemlje, a uz prestižna natjecanja u kojima sudjeluju oskarovci i zvijezde globalne animacijske scene, tu su i središnji tematski program posvećen hororu u animaciji, multimedijalna proslava 50. obljetnice serije Profesor Baltazar, retrospektivni programi posvećeni svjetskim i hrvatskim klasicima te baltičkim kinematografijama, open airovi i animacikliranje, izložbe i radionice te program za profesionalce Animafest PRO, kao i bogat Program za djecu i mlade. Ulaznice se prodaju u sustavu Kupiulaznicu.hr.