Voćem i povrćem protiv debljine

Procjenjuje se da je više od polovice stanovnika Europe prekomjerne težine ili pretilo, što ima negativne posljedice na predodžbu o sebi i samopouzdanje, a može biti izuzetno opasno za zdravlje. Europski dan borbe protiv pretilosti (European Obesity Day) obilježava se kako bi se građanima s prekomjernom težinom dala potpora i motivacija da promjenom životnih navika i prehrane poboljšaju svoje zdravlje i kvalitetu života.

Pretilost je poprimila epidemijske razmjere i postala vodeći uzrok bolesti i smrti u Europi. Rješenje je usvajanje zdravije prehrane i životnoga stila. Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, 90% populacije Hrvatske konzumira manje voća i povrća od preporučene količine, a Hrvatska je sa 61,4% pretiloga stanovništva na devetom mjestu po debljini u svijetu.


Povodom Svjetskog dana borbe protiv pretilosti, udruga Prijatelji životinja održat će u subotu, 21. svibnja 2011. od 10 sati na Trgu kralja Tomislava u Zagrebu, degustaciju jela od namirnica biljnog podrijetla i radionicu zdrave hrane. Nekoliko domaćih proizvođača prehrambenih proizvoda biljnog podrijetla i uzgajivači eko voća i povrća predstavit će svoje proizvode, koje će građani moći i degustirati.

Ovim događanjem Prijatelji životinja surađuju s Gradskim uredom za zdravstvo, rad, socijalnu zaštitu i branitelje Grada Zagreba, koji će toga dana na nekoliko lokacija u Zagrebu provoditi edukativne akcije o važnosti brige za zdravlje. Zavod za javno zdravstvo Dr. Andrija Štampar objavio je da svaki drugi građanin u Hrvatskoj umre od bolesti srca i krvnih žila. Te se bolesti u velikoj mjeri mogu spriječiti promjenom prehrambenih navika. Meso povećava razinu kolesterola, kao i rizik od nekih oblika raka, dijabetesa i pretilosti.

Istraživanja otkrivaju da prehrana namirnicama biljnog podrijetla može biti vrlo učinkovita u gubitku suvišnih kilograma. Također, prehrana bez namirnica životinjskog podrijetla poboljšava zdravstveno stanje osoba s dijabetesom i hipertenzijom.

Osim toga, prehrana temeljena na biljnim namirnicama ima vrlo malo zasićenih masnih kiselina i uopće nema životinjskog kolesterola. Kako bi prelaskom barem jedan dan u tjednu na prehranu namirnicama biljnog podrijetla pridonijeli poboljšanju zdravlja građana i smanjenju prekomjerne težine, Prijatelji životinja pod pokroviteljstvom Grada Zagreba pokrenuli su dugogodišnju kampanju Zeleni ponedjeljak.

Dodatne informacije i prijavnica za dobivanje recepata nalaze se na www.zeleni-ponedjeljak.com. Prijatelji životinja potiču građane na prehranu namirnicama biljnog podrijetla zbog njihova zdravlja, održavanja umjerene težine i očuvanja okoliša. Više informacija i recepti dostupni su na www.prijatelji-zivotinja.hr.

Bez problema s težinom – veganska prehrana

Raznolika veganska prehrana osigurava sve hranjive sastojke potrebne za dobro zdravlje. Veganska prehrana zasnovana na cjelovitim namirnicama, s obiljem svježeg voća i povrća, plus žitarice, mahunarke, orašasto voće i sjemenke, karakteristično je siromašna šećerom i mašću a bogata ugljikohidratima. Neuobičajeno je, dakle, za vegane da imaju probleme s težinom. Ipak, na tržištu raste broj industrijski proizvedenih veganskih namirnica koje su često relativno bogate mastima, tako da je sasvim moguće imati nezdravu vegansku prehranu (upravo kao što je moguće imati nezdravu mesnu ili mliječnu prehranu) ili biti "preteški"  vegan.

Iako usvajanje veganske prehrane neće neophodno rezultirati trenutačnom gubitku težine (osobito ako je osoba provela veći dio života kao mesojed ili vegetarijanac, ili ima poremećaj metabolizma), istraživanja su pokazala da je dobro uravnotežena veganska prehrana općenito zdravija od vegetarijanske i mesne, tako da će prelazak na veganstvo zasigurno donijeti zdravstvene koristi.

Gubitak težine – redoviti obroci bez masti

Općeniti savjet za gubitak težine, ako vam je potrebno, jest da smanjite unos masti dakle izbjegavajte prženu hranu, masne namaze na kruh mažite tanko i zamijenite premasne grickalice svježim voćem. Konzumirajte dosta svježeg voća i povrća, tjestenine, krumpira, riže i drugih žitarica.

Osigurajte redovne obroke, a dan pokušajte započeti doručkom bogatim vlaknima (propuštanje obroka može uzrokovati da jedete više da biste nadomjestili). Napokon, možete pokušati povećati razinu svoje tjelesne aktivnosti, a pješačenje je jedna od najboljih vježbi.

Dobivanje težine – namirnice bogate energijom

Ako, pak, trebate povećati težinu, morat ćete slijediti neka osnovna pravila zdrave prehrane. Ponovno, to znači redovne obroke, nešto škrobno u svakom od njih (kruh, tjestenina, krumpiri, riža, žitarice itd.); obilje voća i povrća; svakodnevni obroci mahunarki, orašastih plodova i sjemenki te redovan izvor vitamina B12 (vitaminske tablete ili proizvodi obogaćeni tim vitaminom).

Pomaže povećavanje količina namirnica bogatih energijom, odnosno korištenje ulja, posipanje jela sjemenkama ili njihovo dodavanje u jelo tamo gdje se uklapa te konzumiranje drugih relativno kaloričnih namirnica kao što su sušeno voće i avokado.