Zašto se zimi više debljamo?

Stručnjaci procjenjuju da se zimi svaki čovjek u prosjeku udeblja između 2 i 4 kilograma. No zimsko debljanje se može izbjeći ukoliko saznate istine i mitove koje su otkrili stručnjaci.

Za početak je važno znati da se ne možemo zagrijati ako jedemo više. Naime, ljudima s viškom kilograma je hladnije nego mršavima jer je kod odraslih riječ o bijelom masnom tkivu koje ne grije, dok djeca imaju smeđu mast zbog koje im je toplije. Razlika je u tome što bijela mast pohranjuje energiju, a smeđa sagorijeva kalorije za toplinu, tvrdi gastroenterolog Ahmed Ahmed iz Bupa Cromwell bolnice.

Naši preci su zimske mjesece povezivali s glađu i tzv. hipotezom štedljivog gena. Prema toj teoriji stoji da smo genetski programirani za povećanje masnih naslaga u jesen kako bi nam pomogle u preživljavanju. No problem je što mi više ne trebamo pohraniti masnoće, jer imamo obilje hrane u svako doba godine, te ne signemo ni potrošiti nakupljene zalihe. Naši geni su odgovorni za pohranjivanje masnoće, ali to ne znači da vi ne možete kontrolirati što jedete, ističe Ahmed.

Melatonin krivac za glad

Neka istraživanja upućuju na ulogu melatonina, hormona koji potiče tama i čini nas pospanima, što također može imati ulogu u povećanju apetita. Naime, u proljeće i ljeto razina melatonina pada, ali u jesen i zimu raste, pa taj hormon može djelovati na apetit. Kod većine sisavaca porast melatonina smanjuje glad, no kod nekih vrsta isti sustav stvara suprotan učinak, tako da je moguće time objasniti povećanje gladi i težine ljudi.

Najviše jedemo u proljeće i ljeto, no drugačiju hranu od jeseni i zime. Za toplog i sunčanog vremena jedemo hranu bogatu ugljikohidratima, dok smo u jesen skloniji masnijoj hrani kako bismo si podignuli raspoloženje, kaže dr. Barrett. Problem je što takvi obroci bogati šećerom izazivaju pad razine šećera u krvi, zbog čega vam je potrebno više energije i tako unedogled, dodaje Jackson.

Vitamin D utječe na težinu

Nedostatak vitamina D, koji dobivamo iz sunca, utječe na našu tjelesnu težinu zimi, otkriva ova  studija. Vaše tijelo treba sunce za sintezu vitamina D, a zimi osim što ima manje sunce, ono ni ne dopire do kože jer smo zamotani u kapute, šalove i kape, tvrdi za Daily Mail dr. Stephanie Dillon sa Sveučilišta Lancashire.

Naime, nedostatak vitamina D smanjuje sposobnost tijela da preradi masnoće i aktivira njihovu pohranu, pa se tako kalorije koje konzumirate pohranjuju u masno tkivo, umjesto da se koriste kao energija.
Stoga se manjak vitamina D povezuje s pretilošću, a to možete spriječiti jedete li više plave ribe i izlažete li se suncu barem 20 minuta na dan.

Još jedan važan razlog zašto se više debljamo zimi je što se i manje krećemo. Ljeti svi više vremena provode na otvorenom, dok su zimski mjeseci rezervirani za sjedenje i jedenje pred TV-om. Najbolj savjet da si osvjestite količinu unosa hrane jest da vodite dnevnik u kojem bilježite sve što jedete. Također se zapitajte treb li vam toliko kalorija i možete li ih potrošiti. I za kraj, ne zaboravite na vježbu zimi!