Kako izaći na kraj s napornim ljudima

razgovor za posao

Bez obzira na to radi li se o teškim klijentima ili teškim kolegama s kojima surađujete, vjerujem da smo svi svjesni koliko suradnja s njima može biti naporna i koliko energije može crpiti. Što ipak ako ih ne možemo izbjeći? Što ako nismo sretnici koji mogu jednostavno odabrati s kakvim ljudima žele surađivati? Dizanje ruku od svega nikako ne bi smjelo biti način rješavanja problema i to prvenstveno zato što nas takvi ljudi vjerojatno očekuju i na nekom novom radnom mjestu. Kako bismo se lakše nosili s takvim problemima, bilo bi dobro da ih se pokuša otkloniti u začetku. Većina problema nastaje u našim glavama i zbog očekivanja koja nisu sasvim realna. Pritom vrlo često zaboravljamo kako nismo svi jednaki, kako nas ne vesele sve iste stvari te ostajemo razočarani ako se očekivanja nisu ispunila.

Možemo li uopće definirati teške ljude? Za nekoga su to prikriveni agresivci koji nikad jasno ne izgovore što misle, a često su i zajedljivi. Za druge su to vrlo otvoreni agresivci koji sve rješavaju povišenim tonovima te stalnim napadima. Uz ove, ne treba zaboraviti i one koji su često najiritantniji, oni „najpametniji“, koji uvijek sve znaju najbolje i ne ustručavaju se dati svoje mišljenje ni onda kad ih to nitko ne traži. Sa svim ovim ljudima jako je teško surađivati i velika je vjerojatnost da će vas ponekad izluđivati.

Kako se nositi s takvim suradnicima? Najčešće ljudi izaberu ono najjednostavnije rješenje – ignoriranje. Moramo biti svjesni kako problemi neće nestati sami od sebe. Najgori način bio bi da komuniciramo na njihov način. Nažalost, ništa se neće promijeniti na takav način, riskirate da i sami prihvatite takvu komunikaciju kao prihvatljivu, a u tom slučaju borit ćete se s dvostrukim problemom. Osvijestite si da ne možete promijeniti ljude oko sebe odjednom, radite na sebi te, za početak, promijenite svoj odnos prema ljudima. Ljudi će vrlo brzo uočiti takvu promjenu.

Razmislite o ljudima koje ste definirali kao „teške“, a s ciljem da ih bolje razumijete. Tim pristupom ćete steći bolji dojam zašto se ponašaju na takav način, a moći ćete uvidjeti da možda stvari i nisu takve kakve vam se čine i imat ćete ih priliku bolje razumjeti. Možda ćete im nakon toga moći lakše pristupiti. U psihologiji postoji nekoliko najčešćih kategorija teških ljudi:

  1. agresivci (bez obzira na sve okolnosti ovi ljudi imaju česte ispade bijesa i s njima se suradnja teško ostvaruje)
  2. saboteri (najteži oblik suradnika, bez obzira na vaš trud oni će ideju pokušati sabotirati, često bez ikakvog povoda)
  3. pesimisti (uvijek negativni, na sve vaše pokušaje imat će spremne negativne odgovore)
  4. „samoljubi“ (opsjednuti samima sobom, vole se isticati i nisu timski igrači)

Kada se na poslu odlučite za ovakav oblik rješavanja problema, morate biti svjesni potencijalnih posljedica. Prije poduzimanja bilo kakvih akcija dobro razmislite o potencijalnim ishodima. Možete se posavjetovati s osobama oko sebe koje su objektivnije od vas i koje nisu direktno upletene u situaciju. Pokušajte eventualne trzavice riješiti bez prevelikih rasprava, a ako osjetite da razgovor ipak kreće u tom smjeru, pokušajte prebaciti temu dok se emocije ne smire.

Ipak, prije svega je važno da prepoznate kako ne postoji recept po kojem se možete ponašati u točno određenim situacijama. Prepoznavanje problema prvi je korak u njegovom uspješnom rješavanju, ali morate voditi računa kako je nužna fleksibilnost.

Autorica: Ana Meštrović, savjetnica za odnose s javnošću u Smart grupi s dugogodišnjim iskustvom u vođenju edukacija na području komunikacijskih vještina i HR – management (soft skills)

logo_smart_skola-potpisjpg