Generacija Z ( znate ono, naša djeca koja su sad u dobi od 16-24) upravo stupa u odraslu dob i spremna je otkriti svijet, a na pripadnicima ove generacije počiva i budućnost. Generacija Z tema je mnogih predviđanja (uglavnom, poslovnih predviđanja) i brojne su pretpostavke o njezinu ponašanju, no što njezini pripadnici kažu o sebi?
Provedeno je i globalno istraživanje o putnicima generacije Z, među 22.000 ispitanika iz 29 zemalja, među kojima je i 600 ispitanika iz Hrvatske. Rezultati istraživanja ne pokazuju samo planove za putovanja pripadnika generacije Z, već i poveznicu tih planova s njihovim planovima za budućnost.
Ambiciozni pustolovi
Usprkos tome što su mnogi pripadnici generacije Z tek postali punoljetni, mnogi već znaju kakva putovanja žele:
- Generacija Z ima optimističan pogled na putovanja – 67% globalnih pripadnika te generacije i čak 89% njih iz Hrvatske uzbuđeno je zbog svih odredišta koja će posjetiti u budućnosti
- Čak 50% pripadnika generacije Z iz Hrvatske u sljedećih deset godina želi posjetiti barem tri kontinenta, a 36% ih planira studirati ili živjeti u nekoj drugoj državi (40% žena i 32% muškaraca)
- Pripadnici generacije Z (globalno) odlikuju se odvažnošću – 56% njih na putovanju želi iskusiti neku pustolovinu kao što su paragliding ili bungee jumping, a 52% njih želi posjetiti neku ekstremnu lokaciju
- Pripadnici generacije Z također se ističu time što će više njih u odnosu na druge generacije naučiti nešto novo na putovanju u sljedećih deset godina i tako poboljšati svoje vještine (33% ispitanika)
- Generacija Z iz Hrvatske ne želi samo naučiti nove vještine – 50% putnika koji putuju unutar svoje zemlje smatra da im to pomaže da nauče i otkriju nešto novo o sebi
- Pripadnici generacije Z iz Hrvatske unutar svoje zemlje žele putovati u Istru (58%), Dubrovačko-neretvansku županiju (53%) i Splitsko-dalmatinsku županiju (50%)
Spremni su putovati sami
Mnogi mladi putnici već obilaze svijet sa svojim obiteljima – jedan od troje putnika generacije Z u Hrvatskoj (36%) kažu da putuju s obitelji jer im to omogućava putovanja koja si inače ne bi mogli priuštiti. No kako se pripremaju napustiti obiteljski dom, sada žele putovati sami.
- Ovoj je generaciji samostalnost prioritet. 36% pripadnika generacije Z u Hrvatskoj u sljedećih 10 godina planira barem jedno solo putovanje (25% žena i 27% muškaraca)
- Želja za solo putovanjima pripadnika Generacije Z iz Hrvatske očituje se i u željama više od četvrtine njezinih pripadnika (27%), koji su izjavili da radije putuju sami (više od ostalih generacija), a 25% njih žele otići na solo backpacking putovanje ili uzeti godinu slobodnu od obveza.
Već imaju popise želja
Dvije trećine pripadnika generacije Z iz Hrvatske (62%) već je sastavilo popis želja za putovanja (ono što žele posjetiti ili učiniti za života). Kad je riječ o pripadnicama generacije Z u Hrvatskoj, njih 64% već je sastavilo ovakav popis (60% muškaraca).
Različiti su razlozi za sastavljanje popisa želja za putovanje:
- Oni maštaju: više od polovice (56%) pripadnika te generacije u Hrvatskoj kažu da uživaju u maštanju o svim odredištima koja će posjetiti za života
- Beskonačni popisi: jedan od deset (6%) kaže da im je zadovoljstvo otputovati na neko od odredišta sa svog popisa želja jer nakon toga mogu početi dodavati nova odredišta. Zapravo, čak 43% osoba generacije Z iz Hrvatske planira ostvariti barem pet epskih putovanja sa svog popisa želja tijekom sljedećih deset godina
- Praćenje odličnih odredišta: Gotovo jedna trećina (31%) njih kaže da im popis želja služi za lakše praćenje odličnih odredišta u koja mogu otputovati, a za koja prije nisu čuli
- Inspirira ih Instagram: 44% osoba generacije Z iz Hrvatske dobilo je inspiraciju za vlastitu pustolovinu nakon što su online vidjeli kamo influenceri putuju
Sastavljanje popisa želja za putovanja ne otkriva samo namjeru za putovanjem u novo odredište, ono također daje i dublji uvid u općenitije ponašanje ove generacije kad je riječ o putovanjima. Za 38% osoba iz generacije Z u Hrvatskoj koje nemaju popis želja, razlozi se također razlikuju:
- 21% njih smatra da se njihove preferencije prečesto mijenjaju, a to se odražava i na odredišta u koja žele otputovati
- Četvrtina (25%) tih putnika kaže da se impulzivno odlučuje na putovanje te da ne planira unaprijed
- Iznenađujuće je da što je najmanje vjerojatno da će putnici generacije Z, u odnosu na sve ostale demografske skupine, reći da nemaju popis želja jer se impulzivno odlučuju na putovanje
- Zapravo, od 36% pripadnika baby boom generacije (osoba starijih od 55) koji kažu da nemaju popis želja za putovanja, 24% navodi da preferiraju impulzivno otići na putovanje – što predstavlja najveći postotak među svim generacijama koje su sudjelovale u anketi. Milenijalci (osobe u dobi od 25 do 39) također se impulzivnije odlučuju na putovanje od generacije Z (19%). Generacija X (osobe u dobi od 40 do 54) impulzivniji su vezano uz putovanja od generacije Z.
Pazite sad – odnos putovanja i životnih ciljeva
Generacija Z odrasla je u vremenu u kojem su tijekom posljednjeg desetljeća globalne financijske i ekonomske turbulencije gotovo postale norma, tako da je razumijevanje stajališta te generacije o financijama (osobito toga kako planiraju trošiti novac tijekom sljedećih pet godina) korisno mjerilo za razumijevanje njihova općenitog pogleda na život.
Troje od četvero putnika generacije Z iz Hrvatske smatra da je putovanje nešto u što se uvijek isplati uložiti. A kada se gleda prioritiziranje, tema „putovanje i razgledavanje svijeta” za ovu je generaciju jedna od najvažnijih kada se gleda način na koji bi htjeli potrošiti novac (69%).
Štednja za ulaganje u dodatno obrazovanje ili profesionalnu obuku dospjelo je na drugo mjesto, a zanimljivo je da su se na posljednjem mjestu u poretku našle dizajnerska odjeća, cipele i dodaci.