Vikend 26. i 27. travnja 2025. rezerviran je za 15. HUSH HUSH market, festival mode, umjetnosti i dizajna, koji će se i ovog proljeća održati u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti. Ususret jubilarnom izdanju omiljenog događanja koji okuplja najzanimljivije autore, dizajnere i kreativce Hrvatske, ali i regije razgovarali smo s njegovim osnivačicama i organizatoricama, dizajnericama Petrom Lasić i Zdravkom Radić.
Dizajnerica Petra Lasić, vlasnica brenda LP design, dizajnira odjeću za urbane žene koje cijene umjetnost i suvremeni dizajn. Čiste linije, promišljene konstrukcije i moderna silueta s posebnim naglaskom na preciznost, kvalitetu i odabir materijala, te fokusom na prirodna vlakna raznih tekstura nadahnjuju njezin dizajnerski proces.
Dizajnerica Zdravka Radić stoji iza brenda nakita Zizou. Njezin jedinstven nakit izrađen je od recikliranog srebra. Inspiriran je prirodom i geometrijskim oblicima te kao takav suvremen i nosiv u svim prilikama, prepoznatljivog stila u osebujnoj i drugačijoj jednostavnosti.
Što ste spremile za jubilarni, 15. HUSH HUSH market?
Petra: Na 15. HUSH HUSH marketu svoje će unikatne, ručno izrađene proizvode – od odjeće, nakita i torbi do dekorativnih predmeta za dom i prirodne kozmetike, predstaviti više od 40 izlagača. U fokusu su nam slow fashion, ručna izrada i održivi pristup, pa pazimo da svaki izloženi komad donosi priču – o dizajneru, procesu stvaranja, pažnji prema detaljima i ljubavi prema zanatu. Posebnost našeg HUSHa je što on nije samo sajam, već i prostor za inspiraciju, otkrivanje i povezivanje gdje publika ima priliku upoznati autore i saznati sve o procesima koji stoje iza svakog komada.
Zdravka: Pridružuju nam se i dizajneri iz regije, dolazi 5-6 stvarno fantastičnih dizajnera iz Srbije. Uz sve to, ovaj HUSH HUSH market donosi i jedan novitet – kreativne radionice ”Modni detox: Održiv stil počinje od tebe” koje će voditi Tatjana Grgurina Vučetić i zahvaljujući kojima će sudionici naučiti kako bolje razumjeti vlastitu garderobu, smanjiti impulzivnu kupnju, produžiti vijek trajanja odjeće i donijeti održivije modne izbore.
IZLAGAČI HUSH HUSH marketa #15
@intothewildcuttingboard, Kerefeke, BabaMara Handmade, OMOTOUCH, boja Creative Studio, Narteos, Arterija, SITOLAB, Gulch, Sk8rings, Ana Popović Shoes, Pamela Coromoto, Ana Kolega, Džaaks, KOMAD, Simone design, KVAZIMODA, Sestre, MyMy Concept, Svetlana Vukov design, GREI, Lollipop, SKIN MACHINE, ŠTAMBUK DIZAJN, Monoi, Đinđeraj radiona, Morana Krklec, AVI by IvaKarla, Moj Papir, Karaka design, Ghrei., modle/Modlemint, Zizou, LP design, Green Sunday, GoRetro, DropCo., Mica Torbica, Mirio, Ayelen, NaOtoku, BiteMyStyle fashion design
Četrnaest uspješnih izdanja je iza vas. Sjećate li se kako je sve počelo? Otkud ideja za jedan ovakav sajam domaćih kreativaca?
Petra: Obje smo izlagale na Artomatu gdje smo se i upoznale.
Smatrale smo da su sajmovi super za dizajnere i autore, neko smo vrijeme razgovarale o tome hoćemo li se primiti organizacije jednog takvog. A onda donijele odluku.
Startali smo 2017. godine u Chilloutki koja je mogla primiti do 18 izlagača i išli dinamikom tri puta godišnje. U vrijeme pandemije korona virusa imale smo pauzu, a povratak je bio u velikom stilu. Odvažile smo se za veći prostor i veći broj dizajnera – otad smo u Muzeju suvremene umjetnosti, gdje na HUSH HUSH marketu svake sezone izlaže 40-ak dizajnera, dvostruko više od Chilloutke. To je i razlog zbog čega je dinamika sajma promijenjena na dvaput godišnje – krajem travnja ili početkom svibnja, te krajem studenog ili početkom prosinca.
Jeste li vjerovale da će HUSH HUSH market doživjeti ovakav uspjeh? I što mislite da je recept za njega?
Zdravka: Htjele smo napraviti događaj koji će biti dugoročan. Nismo razmišljale o uspjehu. Kad smo krenule raditi HUSH HUSH željele smo ga napraviti kako bi odgovarao nama koje smo i same dizajnerice. To je značilo da ne može trajati dugo, jer si autori najčešće ne mogu priuštiti da negdje budu tjedan dana i ne rade u svom prostoru. Znači, morale smo se koncentrirati na kraći period, dva dana su nam se učinila idealna. Tražile smo lijep prostor u kojemu ćemo se dobro i ugodno osjećati. Jer čim se osjećaš dobro u prostoru, odmah drugačije prezentiraš svoj rad.
Važno je bilo da nismo usput. Kod mnogih se događanja prodaja organizira ”sa strane”, jer se zapravo eventi rade za sponzore. Autori se potrude, ulože u prezentaciju, naprave neke količine, a ne dobiju natrag koliko su uložili – niti na način da ih posjetitelji primijete, niti da im to financijski bude isplativo. Nama nije bilo cilj događaj koji bi se ‘prodao’, nego napraviti nešto dobro i za sebe i za druge koji poput nas rade rukama. Bilo je važno da publika bude zadovoljna izborom autora i da im ponudimo svake sezone nešto novo. Fokus je bio napraviti projekt zbog kojeg će svima biti dobro. Možda je ta pozitiva recept za uspjeh.

Svi izlagači s kojima sam razgovarala uvijek su bili izuzetno zadovoljni izlaganjem. I znam da mnogi nestrpljivo iščekuju rezultate prijava za sudjelovanje. Kako selekcija teče? Koliko je teško odabrati izlagače?
Petra: Jako teško. To je stvarno najzahtjevniji dio projekta, jer na 40 mjesta mi po sezoni imamo do 120 prijava. Izlagači se vraćaju, mnogo dizajnera i autora znamo blisko i osobno. Nije jednostavno kad tek svaki treći prijavljeni prođe, a dvoje otpadne. No, jednostavno mora tako biti zbog prostora kojim raspolažemo.
Zdravka: Osim toga, gradimo projekt na način da imamo nove, a ne stalno iste izlagače. Svake sezone imamo otprilike 20% novih izlagača, jer želimo publici prezentirati i nekoga tko je tek krenuo, a vidi se da ima potencijala. Da se lijepo brendirao, da je ono što je napravio osmišljeno od početka do kraja, da radi ručno… I zaista se dogodi da su neki izlagači jednom ili dvaput ‘na pauzi’. No to ne znači da neće ponovno izlagati. Jednostavno i zbog samog događanja, ali i zbog publike nastojimo biti objektivne.
Osim što organizirate, obje i izlažete na HUSH HUSH marketu. Koliko je teško iz dizajna i kreative, koji su vaši ‘core businessi’, za vrijeme sajma ući u ulogu organizatora i odraditi komunikaciju s izlagačima, ali i prema van?
Zdravka: Mislim da mogu govoriti i u Petrino ime da je nama to dobro došlo. Koliko god je naš posao kreativan, zapravo smo stalno same. I treba nam komunikacija. Nakon nekog vremena stvarno imam potrebu komunicirati i povezivati se s drugim ljudima. Super mi je razbiti si godinu nečim kompletno drugačijim. Odmak je to i od kreativnog rada i od stvaranja, nešto s čime si malo pročistim glavu, dobijem svježinu, ideje, upoznam druge ljude… Osobno mi to baš baš jako odgovara.
Petra: Slažem se potpuno sa Zdravkom. Angažirane smo jako i na društvenim mrežama – Facebooku i Instagramu, trudimo se svakog autora jednako promovirati, i onoga koji ima 10.000 pratitelja i onoga koji ima 3. Da je izazovno, izazovno je. Na HUSH dođemo u zoru, nosimo, šarafimo, a onda se u pola 10 presvučemo i dođemo za svoj štand. A sve ostalo, rješavamo u hodu. Najčešće su to sitnice poput one da netko nema lampu ili mu crkne reflektor, no to se riješi u 10 minuta.
Je li sajam najbolji način za predstaviti se i pokazati čak i onim kupcima koji nisu kupci na sajmu, ali će se kasnije sjetiti i potražiti izlagača kojeg su otkrili na sajmu?
Zdravka: Mislim da je forma sajma idealna za kreativce. Imaš motiv da napraviš nešto novo, jer ideš na sajam. Imaš i rok, kojeg mi kreativci često nemamo, pa se moraš u određenom vremenu spremiti. Sam sajam traje kratko, pa se u tom periodu puno toga proda, a kao što si rekla, i prezentiraš se, pa na taj način dobiješ mušterije nakon sajma. Zapravo je sajam sjajan način da si osiguraš jedan dio godine za poslovanje.
Petra: Na sajmu najbrže osjetiš kako će ljudi reagirati na tvoj proizvod, onda kad ni sam nisi siguran u njega. Odmah tu, na licu mjesta, dobit ćeš povratnu informaciju. Postoji publika koja kupuje putem webshopa, no postoje i oni koji dolaze isključivo na sajam. Mnogi su informirani i znaju što žele kupiti, znaju cijenu, no žele vidjeti proizvod uživo, opipati ga, isprobati.
Koliko vas, ako vas uopće, podržavaju institucije? Prepoznaju li značaj projekta?
Zdravka: Uvijek mi je važno istaknuti kako je HUSH HUSH Market samoodrživ projekt kojeg pokrivaju isključivo sudionici. Nemamo sponzore, nemamo redovitu potporu neke institucije, u Muzeju suvremene umjetnosti zakupljujemo prostor. Trudimo se javiti na natječaje za potpore i povući dio tih sredstava, no čini se kako smo ipak premali.
Žao mi je što Zagreb nema svoj dizajnerski ‘distrikt’, kao što Beograd ima jedno Ćumićevo sokače (danas Belgrade Design District), ulicu u kojoj bi dizajneri i mali proizvođači mogli unajmiti prostore po prihvatljivim cijenama. Prostori u centru su strašno skupi i osim velikih stranih brendova, malo tko si ih može priuštiti. Grad je taj koji ima mogućnost odrediti neki dio koji će biti za umjetnike i kreativce. Bar da postoji neka industrijska zgrada koja bi se prenamijenila… No kad smo tragale za takvim prostorom, nismo ga našle.
Kako se vas dvije slažete kao tim?
Zdravka: Odlično. Jednom mi je netko rekao kako je raditi s nekim poput traženja životnog partnera, u smislu da je to uistinu teško. No, mi smo odmah kliknule. Nikad nije bilo problema. Bilo je različitih životnih situacija zbog kojih nismo mogle jednako ‘potezati’ kad je HUSH u pitanju, ali kad jedna nije mogla, druga bi u tim trenutcima samo preuzela.
Petra: Naravno, bude i trzavica. Odbrusimo jedna drugoj, no čujemo se doslovno nakon tri minute i sve riješimo. Razumijemo se i jako smo otvorene što je vrlo važno. Ako mi nešto smeta, kažem. Tako i Zdravka.
Znači, ne slažete se da je žena ženi vuk?
Petra: Ima svega. Ali nije svaka i definitivno to nije slučaj kad smo mi u pitanju. Vjerojatno ovisi o tome kakvim se ženama okružiš.
Možemo li na kraju otkriti po čemu se HUSH HUSH razlikuje od svih drugih sajmova?
Petra: Mi smo u projekt ušle sa srcem. I da bude održiv i da bude po našoj mjeri. Možda su zbog tog pristupa svi zadovoljni. Nije samo do organizacije, puno je i do izlagača koji u konačnici ljude zainteresiraju.
Zdravka: Atmosfera je ta. Ispunjava nas kad vidimo da je netko sretan. Ne postoje novci koji to mogu nadoknaditi. Kad vidiš da je ekipa zadovoljna prodajom, a rade divne stvari. Mnogi od nas su zaista ‘one man bend’. Nije da samo stvaramo, bavimo se i nabavom i prodajom i marketingom i PR-om i čišćenjem i dostavom i naplatom i financijama… Stvarno trebaš sve to znati. I na kraju ispada da je kreativa tek mali dio u odnosu na sve drugo. Znamo koliko je to posla i zato smo se potrudila da, koliko je u našoj moći, olakšamo autorima neke segmente.
Proljeće će u MSU-u procvjetati u šarenilu boja, tekstura i ideja na dvodnevnom festivalu, stvarajući prostor za povezivanje umjetnosti s publikom na osoban i inspirativan način. Ulaz na HUSH HUSH market je slobodan, a svi su dobrodošli doći, istražiti, razgovarati s izlagačima, pronaći nešto posebno – i ponijeti kući ne samo proizvod, već i inspiraciju.
Sve informacije o #15 HUSH HUSH marketu pratite putem službene Facebook stranice HUSH HUSH market.






Trenutke za pamćenje skuplja od 1981. godine. Kao srednjoškolka željela je biti rendžerica u nacionalnom parku, pa je studirala biologiju. Na prvom raskrižju odabrala je drugačije skretanje od očekivanog, pa je više od desetljeća bila urednica modnog portala, s posebnim guštom prateći i pišući o hrvatskoj modnoj sceni. Na drugom raskrižju odabrala je opet drugačije skretanje od očekivanog i postala freelance novinarka. Danas putuje, planinari, kuša i iskušava, testira i otkriva… I o tome pomalo kucka.
