Tijekom proteklih nekoliko godina e-trgovina je postala značajni dio globalnog maloprodajnog kolača. Kao i mnoge druge industrije maloprodaja je bila primorana na digitalizaciju poslovanja uslijed sve veće online prisutnosti potrošača. No čitav se proces digitalizacije dodatno ubrzao tijekom prošle godine uslijed pojave pandemije COVID-19. Budući da je pandemija promijenila gotovo sve aspekte naših života, pa tako i način na koji kupujemo, 2020. godina je protekla u znaku online kupovine te su trgovci mahom prebacivali fokus na uspostavu i optimizaciju e-trgovina. Čak 67% ispitanika preferiralo je online kupovinu prije pandemije, a da je taj trend i dalje prisutan pokazuje i novo Fashion (Re)search istraživanje jedinstvene modne tražilice GLAMI.hr.
Unatoč otvorenim trgovinama, većina Hrvata bi svoje modne favorite potražila u e-trgovinama
Trend online kupovine nastavio je rasti od ranih dana pandemije i čini se da ubrzava digitalizaciju modne industrije stvarajući sve veće povjerenje kupaca u online kupovinu, a što dokazuje i podatak da biraju online kupovinu u odnosu na offline kupovinu. Naime, kada postoji mogućnost kupnje u fizičkoj trgovini u odnosu na online narudžbu iz iste trgovine, većina bira online (55%).
Razlozi za online kupovinu su brojni, a kao glavni se ističe povoljnija cijena. 37% ispitanika potvrđuje kako im je na internetu lakše usporediti cijene i tako odabrati najjeftiniji artikl, dok drugi tvrde da im je to ugodniji način kupovine, i to njih 34%. Među razlozima preferiranja online kupovine su raznolikost brandova i trgovina online (25%), brži pronalazak traženih artikala uz filtere i mogućnost pretraživanja (27%) te veći izbor veličina modnih artikala (30%). Mogućnosti e-trgovine ubrzane su digitalnim napretkom tijekom prošle godine. Poslovanje s klijentima poboljšano je tehnologijom u trgovini i online, a personalizacija i podaci došli su u prvi plan, pa je stoga zanimljiv i podatak da 72% ispitanika smatra bitnim jedno svojstvo koje posjeduje modna tražilica GLAMI.hr, a to je pretraživanje artikala putem slika.
Iako su trgovine otvorene i još traje postupak cijepljenja, 41% ispitanika bi u slučaju pojavljivanja nove trgovine istražili ponudu i obavili kupovinu online, dok bi 39% njih istražilo, otišlo isprobati i kupiti artikle fizički u trgovinu. Više od pola ispitanika (55%) bi napustili trgovinu ako je prevelik broj ljudi u njoj, što pokazuje da se ljudi i dalje žele držati sigurne udaljenosti. Čak 55% Hrvata će božićne poklone odabrati online jer smatraju da im je tako lakše i jednostavnije.
Black Friday obilježit će impulzivna kupnja, a potrošači popuste vide kao idealnu priliku za kupovinu božićnih poklona
Kao i prethodnih godina potrošači će ponovo rušiti sve rekorde na Black Friday, koji ove godine pada 26. studenog i na mnogim je tržištima veliki ulazak u blagdansku šoping groznicu. Istraživanje je pokazalo da svega 2% Hrvata ne zna što je najpoznatiji „praznik kupovine“, tj. Black Friday. Tijekom godina je Black Friday u Hrvatskoj postao sinonim za velika sniženja i odličnu kupovinu, bez obzira radi li se o kupovini božićnih poklona, obnavljanju garderobe ili kupovini onoga što potajno želimo tijekom godine.
Tradicionalno su među najpopularnijim kategorijama proizvodi iz segmenta elektronike, ali prema istraživanju 73% Hrvata planira kupovati modne artikle tijekom Black Friday-a. Također, istraživanje je pokazalo kako više od polovine Hrvata božićne poklone kupuje krajem studenog i u prvom tjednu prosinca, što se poklapa s Black Friday i Cyber Monday popustima. Hrvati će blagdansku kupovinu u najvećem broju obaviti online, ali će im zbog ograničene kupovne moći cijena biti glavni kriterij kod odabira proizvoda i za ove blagdane.
Potrošači će kupovati impulzivno. Naime, 58% ispitanika neće unaprijed formirati listu artikala za Black Friday kupovinu, nego će tijekom Black Friday perioda gledati najbolje ponude koje im se sviđaju. Svega 21% ispitanika će prethodno napraviti listu želja omiljenih artikala.
Istraživanje je provedeno krajem rujna na području cijele Hrvatske, a u njemu je sudjelovalo 2063 ispitanika, korisnika GLAMI.hr platforme i pratitelja na pripadajućim društvenim mrežama.