Najveća industrija današnjice, influencer industrija, procvjetala je tijekom zadnjih 20 godina, preoblikujući način na koji se informacije plasiraju i stvaraju. Sektori poput mode, ljepote i putovanja prednjače u ovom marketingu, dok su i neprofitne organizacije, vladine službe i političke kampanje sve više uključene.
Što se tiče Hrvatske, možemo reći kako je prije 10-ak godina počeo prvi val influencer marketinga. Od tog suptilnog i tihog utjecajnog marketinga, danas smo došli do toga da je gotovo svaki drugi profil na mrežama označen s verificiranom kvačicom i u opisu mu stoji ‘blogger’ ili ‘influencer’.
Kada je rođena industrija influencera?
Industrija influencera rođena je u 2000-ima. Softveri kao što su WordPress i Blogger učinili su svoje i samoobjava je postala dostupna svakoj osobi s računalom. Zatim su Facebook, YouTube, Tumblr, Twitter (sada X) i drugi, normalizirali fenomen “običnih” ljudi koji stvaraju sadržaj koji plasiraju na razne mreže.
Financijska kriza iz 2008. i velika recesija koja je uslijedila potaknule su dodatno rast industrije. Unutar jedne godine deseci milijuna radnika ostali su bez posla. Nezaposleni i nedovoljno zaposleni ljudi pohrlili su na blogove i društvene mreže kako bi pokušali pokazati svoju stručnost, umrežiti se i dati ljudima do znanja da su još uvijek tu. To je ono što je činilo prividnu autentičnost ranih kreatora tako moćnom. Oni su većinom bili ljudi “kao i mi” – koji su se borili usred ekonomske i profesionalne nesigurnosti, igrali se s novom tehnologijom, pokušavali se povezati s drugima.
Stručnjaci za oglašavanje i marketing, koji su također osjećali pritisak novih trendova počeli su unovčavati odnose između influencera i publike. Zanimljivo je da se već tada influenceri nisu rukovodili novinarskim standardima. Dakle, plaćanje suradnje gotovinom ili besplatnim proizvodima postala je svakodnevna suradnja, a brendovima je to išlo u korist. I tako je rođen sponzorirani sadržaj.
Koja je zarada influencer marketinga?
Prema Influencer Marketing Hubu krajem 2023. globalna je industrija vrijedila oko 21 milijardu dolara. Ankete koje su proveli Keller Advisory Group i Adobe pokazuju da se 27 milijuna Amerikanaca i 300 milijuna ljudi diljem svijeta smatra kreatorima sadržaja.
Ankete Nielsena, Reutersa i drugih na ovu temu, šokirala je današnja stvarnost – ljudi vjeruju influencerima. Naime, korisnici društvenih mreža češće dobivaju vijesti od influencera nego od novinara. Ljudi vjeruju da su brendovi bolje pozicionirane od vlada za rješavanje društvenih problema, a postati influencer glavna je karijerna težnja za mnoge mlade ljude.
Rješavanje problema industrije
Veliki problem ove industrije jest to što se globalno razvila, ali bez granica stručnog nadzora. Marketinški stručnjaci, brendovi, utjecajne osobe i platformske tvrtke imaju priliku slobodno iskorištavati jedni druge. Platforme su na čelu – mogu kontrolirati koje vrste sadržaja imaju prioritet, bez transparentnosti. Brendovi mogu plaćati nepredvidivo i nepošteno. Marketinški stručnjaci mogu lažirati podatke i diskriminirati kreatore, a kreatori mogu lažno predstavljati sebe, svoju stručnost i svoje poslovanje.
Stoga, postavlja se nekoliko pitanja – što se događa kada influenceri lažu? Tko ima problema kada tvrtke iskorištavaju utjecajne osobe koje podržavaju njihove proizvode? I kako možemo učiniti industriju održivom i produktivnom za sve uključene?
Loše ponašanje se kažnjava
Prema smjernicama Savezne komisije za trgovinu, utjecajne osobe koje promoviraju proizvode trebaju jasno otkriti sve plaćene odnose. Nedostatak transparentnosti može rezultirati ozbiljnim kaznama, kao što je Kim Kardashian platila 1,26 milijuna dolara kazne 2022. zbog nedostatka otkrivanja plaćenog odnosa s EthereumMaxom. Slične priče događaju se i drugim poznatim osobama poput Lindsay Lohan i DJ-a Khaleda.
Iako postoji previše sponzoriranog sadržaja i utjecajnih osoba za nadzor vladinih agencija, brendovi i marketinške agencije trebaju osigurati autentičnost suradnji. Nedostatak transparentnosti može štetiti vrijednosti brenda, posebno kada je prodaja prioritizirana ispred integriteta proizvoda ili poruke.
Ne budite nejasni u pogledu svojih namjera
Godine 2023., usred optužbi da je kineska modna tvrtka Shein koristila prisilni rad u opasnim radnim okruženjima, tvrtka je platila utjecajnim osobama sa sjedištem u SAD-u da obiđu njezine pogone. Rezultirajući sadržaj je kritiziran u tisku kao korporativna propaganda. Jedna influencerica, koja nije imala novinarsko iskustvo ili obuku, ali je sebe nazvala “istraživačkom novinarkom”, pohvalila je uvjete rada i objavila više videozapisa koji glamuriziraju brend. Publika je znala da njezino ponašanje nije u skladu s normama i očekivanjima profesionalnog novinarstva, ali ovakvi odnosi brenda i utjecaja pokazuju nedostatak jasnoće o tome što je točno posao influencera.
Još jedan primjer od kraja 2023., kada su talijanski regulatori pokrenuli istragu protiv influencerice Chiare Ferragni, koja je podržala božićnu tortu tvrtke Balocco 2022. Prihod od kolača navodno je obećana donacija dječjoj bolnici koja se nije ostvarila, a Ferragni je zaradila više od milijun eura. U prosincu 2023., vlasti su je kaznile s milijun eura, a Balocca s 420.000 eura zbog obmanjivanja potrošača.
Primjeri poput ovih pokazuju potrebu za transparentnošću i regulacijom u industriji. Nekoliko zemalja, poput Ujedinjenog Kraljevstva i Francuske, već ima zakone koji zahtijevaju da influenceri jasno označe sponzorirani sadržaj. Međutim, unatoč naporima regulative, industrijom još uvijek dominira nedostatak standardizacije i nadzora. Kako bi postala dugoročno održiva, potrebna su formalna okupljanja i komunikacija kako bi se uspostavili standardi i najbolje prakse.
Ne sumnjivo je da će industrija influencera i dalje rasti, pogotovo ako uzmemo u obzir brojne mlade generacije, danas osnovno i srednjoškolci koji odrastaju svakodnevno uz ovakvu vrstu marketinga.
Zemlje su počele donositi regulative ove industrije što će, nadamo se, uvelike olakšati transparentnost sadržaja koji se širi. No, valja znati imati na umu kako se ipak kobne greške kao što se potkrala Kim Kardashian i drugima plaćaju.
Tijekom školovanja na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu osnovala je Udrugu za promicanje inkluzija osoba s invaliditetom Mogu sve. Po završetku školovanja zapošljava se kao novinarska, a potom u marketingu. Danas je vlasnica marketinške agencije, ali i dalje piše kolumne te se bavi novinarstvom.
