Kako se nositi sa strahom od potresa?

Sve savjete u tekstu sam i sama primijenila i iznimno su pomogli meni i mojoj obitelji, pa se nadam da će i vama.

Valjda nema ni jedne situacije koja toliko izaziva strah, tjeskobu i osjećaj bespomoćnosti kao što je potres. Ali, nemojte te emocije držati u sebi. Razgovarajte kako se osjećate sa svojim ukućanima ili prijateljima. Ako imate potrebu vičite, plačite. Možete svoje emocije ispisati ili otpuhnuti.

Na primjer, na komad papira istresite malo brašna. Otvorite prozor i otpuhnite ga. Dok to radite zamislite strahove i kako se raspršuju baš kao i to brašno.

Pogledajte neki edukativni video o potresima. Ovo je savjet koji dajem roditeljima kada trebaju djeci objasniti potres, međutim, uvidjela sam  da i nama odraslima to uvelike pomaže. Naime, potresa se bojimo jer ih ne možemo kontrolirati i jer o njima zapravo znamo vrlo malo. Ali, jednom kada se informiramo, tada je i strah manji.

Fokusirajte se na ono što možete kontrolirati. Na primjer, što gledate, što jedete, što pijete i slično. Razmišljanje o onome što ne možemo kontrolirati samo povećava strah.

Iako vam se to sada čini nemogućim, živite u trenutku i razmišljajte pozitivno. To je jedan od odličnih načina kako da se umirite i bolje kontrolirate strah. Odbacite ŠTO JE BILO – to je bilo i prošlo. Odbacite ŠTO AKO – takvo razmišljanje nas samo blokira i uvodi u začarani krug tjeskobe (što ako se razbolim, što ako izgubim posao…). Podsjetite se u kakvoj ste situaciji dok ovo čitate i budite zahvali na tome. Zdravi ste, imate posao, dom vam nije oštećen, dom vam je obnovljen, obitelj vam je na sigurnom… Budite zahvalni za male stvari koje život čine ljepšim (razgovor s prijateljima, fini ručak, lijepi dan, fini čaj, topli tuš…).

Radite ono što vam pruža zadovoljstvo i što vas uveseljava. Slušajte omiljenu glazbu, čitajte, otiđite u šetnju, razgovarajte s prijateljima…

Ograničite gledanje vijesti na dva puta dnevno po pola sata. Upaljena televizija cijeli dan i informacije o potresu koje se vrte iz sata u sat, neće vam pomoći, već će vas dodatno uznemiriti. Naravno da trebamo biti informirani, ali postoji razlika između biti informiran i preopterećen informacijama. I nikako nemojte gledati vijesti prije spavanja. Negativne informacije samo uznemiruju i uzrokuju probleme sa spavanjem.

Smiješite se, grlite i opuštajuće dišite.

Čim samo malo razvučete usta u osmjeh i vaše tijelo će se opustiti, a vi ćete se bolje osjećati. Zagrljaj od 20 sekundi eliminira stres, opušta, umanjuje tjeskobu i strah. Specifično disanje otpušta strah, te pomaže da se u kriznim situacijama smirite i trezvenije razmišljate. 3 do 5 puta duboko udahnite na nos, pri čemu se trbuh treba napuhnuti što je više moguće. Svaki izdah ide na usta dok ne ispustite sav zrak, pri čemu možete ispuštati i zvuk poput šššš kako bi dodatno otpustili napetost. Na ovaj način cijela pluća obogaćujemo s kisikom i smanjujemo stres u cijelom tijelu u svega nekoliko sekundi.

 

Autorica teksta Iva Brčić,

certificirana edukatorica Najsretnija beba Hrvatska