Mirelu pratimo godinama. Ona je poduzetnica i inovatorica u hrvatskoj kozmetičkoj industriji, suosnivačica je Lively Pharma, tvrtke specijalizirane za proizvodnju visokokvalitetnih kozmetičkih proizvoda, s naglaskom na održivost i inovacije.
Mirela Ilenić zna sve od A do Ž u svijetu kozmetike, farmacije i fitoterapije. I nesebično dijeli svoje znanje na „Mireille“ edukativnoj platformi.
Oduvijek ste nastojali educirati potrošače o važnosti prirodne njege kože i o prednostima korištenja proizvoda bez agresivnih sastojaka. Gesha nije vaša prva linija. Tu je bio i brend Skinfinity. Možete li podijeliti s nama trenutak inspiracije ili potrebe koja vas je potaknula na stvaranje ovih brendova?
Prije svega, hvala na prilici da Vašim čitateljima pokušam približiti neke činjenice o kozmetičkim proizvodima i prije svega ih pozvati na povjerenje prema hrvatskim brendovima.
Brend Skinfinity nije bio moj brend, tamo sam bila zaposlenik i zadužena za razvoj proizvoda, dok je Gesha bila zajednički brend moj partnera, Marka Brajkovića, i mene. Ona je bila i još uvijek je spoj inspiracija koje smo pronalazili u svojim poslovnim interesima, a to je kava i kozmetika.
Upravo tako sam nastavila i dalje razvijati kozmetičke proizvode za razne druge brendove unutar i izvan Hrvatske, prije svega uz inspiraciju. Iako moram priznati da se ponekad zna dogoditi da inspiracije nema… E, onda se obično moram ponovo zaljubiti, otkriti neku novu zanimaciju u vrtu, ili jednostavno pročistiti mozak jednim kratkim putovanjem. A najbolje inspiracije dolaze iz najljepše ispričanih životnih priča, viših ciljeva brendova za koje radim; same esencije njihovih vlasnika i ciljevima, koji ne budu uvijek isključivo poslovni, već imaju višu svrhu.
Učenje u vašem poslu nikad ne prestaje. Kako održavate ravnotežu između prirodnih sastojaka i znanstvene učinkovitosti u svojim proizvodima? Koje inovacije smatrate najvažnijima u postizanju ove ravnoteže?
Ovo je jako dobro pitanje, a skoro bi rekla moj način rada. Danas kada se trendovi u kozmetici jako brzo mijenjaju, a mijenjaju se zbog novih generacija potrošača, vrlo je važno ostati u trendu i vidjeti, pa čak prognozirati što će se i u kojem smjeru kretati. U tome mi puno pomažu svi kongresi na koje odlazim i pratim inovacije.
Recimo svi naši polaznici Mentorskog programa su vrlo inovativni i spajaju upravo klinički dokazane aktivnice s predivnim biljnim ekstraktima, na kojima se temelji inovacija. Istaknuti ću samo neke: poznata dalmatinska žižula, koju je kolegica iz ljekarne spojila s glikoceramidima. Dan će uskoro ugledati isto tako kombinacija prebiotika crvenog kapoka i ulja pamuka. Kombinacija ekstrakta malahitnog kamena i jako dobro klinički dokazanog djelovanja niacinamida. Dakle, sve su to inovacije koje spajaju moderno, inovativno, uz prirodno. Balans je jako važan uz poštivanje integriteta kože, netoleriranje endokrinih disruptora i slično.
Lively Pharm se fokusira na inovativnu proizvodnju i prilagođena rješenja za kozmetičke brendove. Kako ste razvili ovaj segment poslovanja? Kako Lively Pharm primjenjuje najnoviju tehnologiju i znanstvena istraživanja u procesu proizvodnje?
2021. godine aplicirali smo na EU projekt kojem je glavna zadaća bila predstaviti mogućnosti zelene kozmetologije, uz recimo smanjenje potrošnje električne energije, korištenje hladno procesnih sastojaka i slično. Tu smo već kroz pripremu samog projekta, postavili takav segment poslovanja i na kraju dobili projekt koji nam je znatno pomogao u opremanju i preseljenju s 300 na 1600 m2. U razvojni laboratorij postavili smo jedan od meni najdražih uređaja, a to je IKA reaktor 1000 uz pomoć kojeg možemo jako dobro razraditi procese najnovije tehnologije, koje nakon toga prenosimo na veće strojeve.
Kako Lively Pharm pomaže manjim brendovima da se istaknu na tržištu?
Usmjeravanjem prema inovacijama. Najlakše je napraviti kopiju, ali original će uvijek biti original. Naš moto je idemo stvoriti original. Ponekad je to teško i izazovno ali do sada je uvijek bilo ispravno. Ponekad razvoj od predviđenih 3 mjeseca, ode i na godinu danu, ali svaki put se isplati.
Ono što uvijek volimo upozoriti naše partnere, a tu je Marko Brajković expert – kako su financijski posložili poslovanje? Je li proizvod održiv, koliko moraju prodati, gdje će prodati, kako će prodati. Jesu računali na rabate, koji su ciljevi itd. Taj segment prolaze i svi naši polaznici Mentorskog programa, na kojem je Marko i jedan od predavača.
Možete li podijeliti primjer uspješnog projekta s manjim brendom?
Naravno, dva vrlo uspješna brenda su s otoka Brača – Bees Blessing kozmetika s pčelinjim otrovom kojeg dobivaju od vlastiti pčela i ekstraktom biljke bušinac. Lansirali su prije mjesec dana i već rasprodali cijelu prvu seriju. Te OPG Ivanović s tri proizvoda, koji ima potrošače iz cijelog svijeta. Obično nema turista koji je došao u Sutivan, a da nije kući otišao bar s jednim proizvodom linije Šesna. Oba mala brenda su već sada prepoznata kao veliki potencijal.
Kako osiguravate da vaši proizvodi zadovoljavaju najviše standarde kvalitete i sigurnosti?
Prvo, strogo klasificiramo dobavljače sirovina. Možete uvesti sustav najboljeg osiguranja kvalitete, ali ako u to ne uključite i dobavljače, sve može pasti u vodu. Zahvaljujući kolegi Krešimiru Hajpt koji je nedavno otvorio svoj analitički laboratorij sve sirovine kontroliramo još jednom, a krajnji proizvod provjeravamo u nekoliko laboratorija u Hrvatskoj i Turskoj.
Kako vidite budućnost kozmetičke industrije, posebno u kontekstu prirodnih i održivih proizvoda? Što mislite da će biti ključni trendovi i izazovi u narednim godinama?
Kozmetička industrija u budućnost neće moći baš otkrivati još bezbroj nekih novih spojeva, ali morat će se okrenuti održivosti. To već sada vidimo na nekim novim uredbama oko palminog i kokosovog ulja, gdje imamo problem deforestacije i gdje se ulažu veliki napori da se to zaustavi.
S druge strane, imamo jako puno problema s greenwashing-om gdje se tvrde neke stvari koje uopće ne drže vodu ili čak nisu ni blizu onome za što se predstavlja. I kozmetička industrija okreće se prema iskoristivosti raznog biljnog otpada, njegovom prenamjenom i slično. Ono što će podizanjem svijesti nove generacija potrošača svakako biti u fokusu – endokrini disruptori.
Što vas osobno motivira i inspirira u poslu? Kako se nosite s izazovima i pritiscima?
Znate, kada odradim razvoj s kojim je klijent zadovoljan i ja sam zadovoljna. Kada taj isti klijent dobi zadovoljnog klijenta, ja sam iznimno zadovoljna. A kada prvu seriju proda u rekordnom roku, ja sam prezadovoljna. Motiviraju me mogućnosti, jer zaista smatram da možemo (a već i imamo) imati brendove koje trebamo svi zajedno lansirati prema svijetu. Njihove kvalitete su vrlo visoke i treba ih vidjeti vani. Upravo zato radim na nekoliko novih projekata, koji će nadam se i taj segment pokriti.
Izazovi kada su u mojoj nadležnosti i kada mogu uključiti svoje jače strane su super, no ima izazova s kojima nisam baš najbolja prijateljica.
Ali, veliku i vrlo važnu ulogu u tome, a i cijelom ovom procesu stvaranja Lively Pharma ima Marko, koji uz mene vrlo energičnu, s ponekad kratkim fitiljem, ima neizmjerno jako puno strpljenja i brine o segmentima poslovanja u kojima ja ne plivam. Od financija, ljudskih resursa i ponekad bude psihijatar. Njegove najjače strane su prodaja i sistematizacija, dva baš jako važna segmenta za uspješno poslovanje, dok je kontroling u kojem je odličan prepustio drugim stručnjacima.
Koji je najvažniji savjet koji biste dali mladim poduzetnicima u kozmetičkoj industriji
Inovacije i originalnost. Fokusirajte se na formulaciju, prodajnu cijenu. Ne parajte s cijenom oblake, već korak po korak. Za visoku cijenu proizvoda nikada nije kasno. I ne rasipajte energiju na primarnu ambalažu, ali se potrudite oko sekundarne. I ne stvarajte potrošače, već zajednicu.
Što biste izdvojili kao ključne faktore uspjeha u ovoj industriji?
Znanje, pristupačnost, inovacije i hrabrost.