Hirokazu Koreeda sasvim je sigurno jedan od najvećih i najvažnijih azijskih redatelja 21. stoljeća. Riječ je o filmašu koji je do danas snimio čitav niz hvaljenih i nagrađivanih filmova, a 2018. godine doživio je svojevrstan vrhunac s remek-djelom “Obiteljske veze” s kojim osvaja Zlatnu palmu u Cannesu. Prošle se godine Koreeda vratio u Cannes sa svojim novim ostvarenjem, psihološkim misterioznim trilerom ČUDOVIŠTE s kojim je ponovno osvojio kritiku i publiku te više nego zasluženo pobrao nagradu u kategoriji najboljeg scenarija. Kako je vrijeme odmicalo, a sam film se prikazivao na sve više i više festivala te kino dvorana postalo je jasno da će ČUDOVIŠTE završiti na listama mnogih uglednih kritičara kao jedan od najboljih filmova 2023. godine. Tako je i bilo.
Dramski triler ČUDOVIŠTE do danas je osvojio niz nagrada i priznanja na raznim međunarodnim festivalima diljem svijeta te je vrlo brzo postao jednim od najboljih djela u bogatoj filmografiji ovog izuzetnog japanskog redatelja. Pozitivne kritike najčešće su bile upućene vrhunskoj režiji i scenariju, ali posebne hvalospjeve pobrali su Soya Kurokawa i Hinata Hiiragi, dvojica dječaka koji nastupaju u glavnim ulogama filma ČUDOVIŠTE. Dok ih nije pronašao, redatelj Koreeda prošao je mnogo audicija te u konačnici svoj izbor suzio na osmero djece od kojih su Kurokawa i Hiiragi dobili uloge. Tijekom održavanja audicija, Koreeda je isprobavao različite kombinacije s dječacima koji su bili u najužem krugu za uloge, a ono što ga je na kraju osvojilo bila je savršena kemija ispred kamere koju su Kurokawa i Hiiragi pokazivala. I uistinu, dvojica dječaka su zvijezde vodilje sjajnog Koreedinog uratka koji je ujedno postao i prvim njegovim filmom nakon više od dvadeset godina kojeg je režirao, a da ga nije napisao. Za scenarij je zaslužan Sakamoto Yuji s kojim je Koreeda prvi puta surađivao, ali prema kome osjeća iznimno poštovanje već dugi niz godina: “Malo sam stariji od njega, ali živjeli smo u istim područjima, udisali isti zrak ispod tmurnog neba, pisali smo o zapostavljanju, kriminalcima te pseudo obiteljima. Naše priče oduvijek su doticale vrlo slične teme premda smo ih pisali u različitim vremenima. Međutim, jednako kao što su bile slične, bile su i različite; bilo je to kao da smo udisali isti zrak, ali ga na potpuno drugačiji način izdisali”, u jednom je intervjuu rekao Koreeda u vezi njegove prve suradnje s Yujijem te nadodao: “Ovaj put smo Sakamoto i ja snimili film uz koordinaciju našeg disanja. Priča koju smo ispričali uključuje djecu u maloj školi u malom gradu u Japanu.”
Redatelj Koreeda se projektu ČUDOVIŠTE pridružio 2019. godine i to na poziv producenta Kawamure Genkija, točno u vrijeme prije pandemije koronavirusa: “Kako priča koju smo scenarist Yuji i ja ispričali u ČUDOVIŠTU reflektira rascijep u odnosima likova tako se ista može upotrijebiti i na stvarna događanja prouzrokovana covidom u smislu razdvojenosti ljudi, zemalja i etničkih skupina diljem svijeta”, objašnjava Koreeda u jednom intervjuu za svoj novi film te ističe: “Radeći po prvi put s ovom ekipom scenarista, producenata te s Ryuichijem Sakamotom, glazbenikom s kojim sam oduvijek želio raditi, zbilja sam osjetio da stvaramo izuzetno ostvarenje na koje sam iznimno ponosan”. Ovo je bio prvi japanski film nakon dugo vremena za koji je glazbu skladao Ryuichi Sakamoto, inače poznat po originalnoj glazbi iz klasika “Posljednji kineski car” i “Povratnik”. Sakamoto je nažalost preminuo u ožujku 2023. godine, a tom prilikom redatelj Koreeda je izjavio: “Veliki je to gubitak za glazbenu industriju, ali imao sam privilegiju raditi s njim na njegovom posljednjem filmu”. Film ČUDOVIŠTE posvećen je upravo kompozitoru Sakamotu.
Svaki puta do sada kad je snimao filmove čije su radnje uključivale djecu, Koreeda je imao vrlo sličan proces rada: izabrao bi one glumce koji bi bili dobri za uloge te nakon toga prepravio scenarij kako bi karakteri likova što više odgovarali karakterima djece u stvarnom životu. U nemalom broju slučajeva djeca su bila ta kojoj je bila dopuštena improvizacija na licu mjesta, dodavanje vlastitih rečenica i dijaloga, a sve u svrhu što veće prirodnosti scene.
Međutim, za film ČUDOVIŠTE Koreeda je smatrao da bi takvo nešto moglo biti opasno budući se sam film bavi vrlo delikatnim temama. Dok je čitao scenarij s producentima, svi zajedno došli su do zaključka da će glumci koji će u konačnici utjeloviti likove Minata i Yorija morati glumiti potpuno različite karaktere od samih sebe pa je Koreeda za ovaj film promijenio svoj princip rada te nije birao glumce zbog njihovih osobnih karakteristika niti je naknadno mijenjao scenarij kako bi odgovarao njihovim osobnostima. Upravo se tu krije genijalnost samog uratka, jer glavni glumci – Soya Kurokawa i Hinata Hiiragi – uistinu su maestralno odradili svoj posao. Treća glavna uloga filma pripada glumici Sakuri Andō koja tumači ulogu samohrane majke malog Minata. Kad se njezin mladi sin započne čudno ponašati, ona osjeća da nešto nije u redu. Ubrzo otkriva da je učitelj odgovoran za njegovo ponašanje pa odjuri u školu zahtijevajući saznati o čemu se točno radi. No, kako se priča raspetljava kroz oči majke, učitelja i samog djeteta, prava istina uskoro će izaći na vidjelo…
Na popularnoj internetskoj stranici Rotten Tomatoes koja se bavi prikupljanjem tekstova filmskih kritičara diljem svijeta, misteriozni psihološki triler ČUDOVIŠTE do danas je skupio 96% pozitivnih ocjena, a postotak je temeljen na preko 160 zaprimljenih tekstova. Ocjena publike nimalo ne zaostaje – čak je 91% dosadašnjih gledatelja filmu dalo pozitivnu ocjenu, a taj je postotak izračunat na više od 250 zaprimljenih ocjena.
Na drugoj popularnoj filmskoj stranici IMDb.com, ČUDOVIŠTE ima prosječnu ocjenu 7,8/10 temeljenu na više od 28 tisuća glasova što svakako dodatno ide u prilog njegovoj visokoj kvaliteti. Koreeda je u jednom intervjuu izjavio da se svi likovi u filmu do određene mjere nalaze u zatvoru nevidljivih zidova: “Majka je ograničena društvenim normama, učitelj je ograničen svojom muškosti kao i školskim sustavom, a djeca žive u svijetu koji su stvorili odrasli i koji na njih nesmiljeno utječe, pogotovo nasilje kojem su izloženi. No, njih dvojica su nekako u mogućnosti pobjeći mu pa ispada kao da su odrasli ti koji su ostavljeni, a djeca su ta koja idu naprijed i dolaze do vlastitih samootkrivenja. A žarko sam želio da to otkrivenje bude pozitivno”, izjavio je Koreeda. Zahvaljujući majstorskoj režiji, vrlo inteligentnom scenariju te maestralnim glumačkim ostvarenjima, film ČUDOVIŠTE spada u vrhunce filmske ponude ove jeseni.