Allianz Hrvatska, Hrvatski paraolimpijski odbor i Hrvatski olimpijski odbor već niz godina adresiraju aktualne društvene probleme, a projektom “Sat za nas”, upravo u 2024., godini Olimpijskih i Paraolimpijskih igara, zajedno stavljaju fokus na važnost kvalitetnog provođenja vremena s djecom.
U modernom roditeljstvu često se raspravlja o tome kako najbolje zabaviti djecu i održati njihov interes. Mi smo na ovu temu razgovarali s našom paraolimpijkom, 50-godišnjom Anom Sršen i majkom dvoje tinejdžera koja nam je otkrila drugačiji pristup odgoju.
“Uključivanje djece u svakodnevne poslove ključno je za njihov osjećaj korisnosti” kaže Ana. “Kao mama, osvijestila sam davno da djeca ne mogu učiti iz mojih, nego iz vlastitih pogrešaka. Iako svaka mama u duši želi zaštititi svoju djecu, ali najbolje ih štitimo ako im dopustimo da griješe. Majstor je onaj koji je najviše puta pogriješio – to je jedna od mojih omiljenih izreka”, istaknula je Ana te nastavila: “Sport pruža to iskustvo, ne samo na natjecanju nego i na svakodnevnom treningu. Osim toga, uči djecu da prelaze vlstite granice i tako se približavaju svom punom potencijalu”.
Budući da je Ana sportašica, i njezina djeca se također bave sportom što je neosporno kvalitetno provođenje vremena. Upitali smo Anu za savjet, kako da roditelji djecu usmjere na to. “Puno toga mi roditelji usađujemo vlastitim primjerom. Primjerice, moja se djeca bave sportom ne zato što smo im govorili da moraju, nego zato što im vlastitim primjerom pokazujemo da su sport i tjelovježba jako važni i za sreću, zdravlje, prijateljstva, organizaciju vremena, pomaganje, zabavu itd.
Prije 16 godina pokrenula sam program ‘Vježbe u vodi za bebe i mališane’ po Freds Swim Academu metodi s ciljem da roditelji počnu s djecom sudjelovati u zajedničkim aktivnostima od najranije dobi (4 mjeseca) i da im vježbanje postane navik,a a djeci da usadimo ljubav prema kretanju (vodi) od najranije dobi”, objasnila je.
Suočavanje s izazovima adolescencije
Adolescencija je izazovno razdoblje za svaku obitelj, no Ana ima nekoliko korisnih savjeta kako održati komunikaciju s tinejdžerima. “Preporučila bih knjigu ‘Oluja u mozgu’ autora Daniela J. Siegela. Ona me naučila fokusirati se na pozitivne aspekte ovog razdoblja”, kaže Ana. “Najveći izazov mi predstavlja impulzivnost, ali kada znam da se iza toga krije ogromna energija i volja za životom, lakše je napraviti odmak. Učimo se brojati do šest prije nego što išta kažemo jedni drugima”.
Adolescencija sa sobom nosi i druge stvari poput razvoja emocionalne inteligencije. Upravo je podrška djeci i mladima u razvoju emocionalne inteligencije ključna za njihov cjelokupan razvoj. Ana nam kaže na tu temu kako treba prihvatiti njihove emocije ma kakve bile te joj je izrazito važno da njezina djeca znaju da je uvijek uz njih i da na nju mogu računati. “Kad god imam priliku postavim neko bezazleno pitanje u vezi emocija. Ne ustručavam se dijeliti svoje emocije s djecom, naravno u skaldu s njihovim razvojem”, istaknula je.
Učenje vrijednosti: poštovanje, odgovornost i empatija
Ana vjeruje da je najbolji način za podučavanje djece vrijednostima poput poštovanja, odgovornosti i empatije, poticanje autentičnog života i kvalitetnih odnosa: “Onda će biti sretniji i zdraviji, a život ima dublji smisao”. Za kraj ističe kako sve zapravo kreće od obitelji i skladnim obiteljskim životom u kojem isto može biti puno problema. No, kako kaže Ana, djeca nisu staklene vaze, već ih treba naučiti da te probleme prihvate kao lekcije kako bi postali otporni i da se nauče uhvatiti u koštac sa složenim problemima te da znaju na koga se mogu osloniti i s kim mogu surađivati.
“Mislim da je danas u savešenom svijetu društvenih mreža važno djecu podučiti o nesavršenostima kao sastavnim dijelovima života i naučiti ih da traže ljepotu u tome. U sportu se svakodnevno susrećemo s porazima i neuspjesima i zato je važno da djecu uključmo u sport jer će ih sve s čime se susreću u sportu učiniti otpornijima na sve što im život nosi”, zaključila je.
Tijekom školovanja na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu osnovala je Udrugu za promicanje inkluzija osoba s invaliditetom Mogu sve. Po završetku školovanja zapošljava se kao novinarska, a potom u marketingu. Danas je vlasnica marketinške agencije, ali i dalje piše kolumne te se bavi novinarstvom.