Connect with us

Hi, what are you looking for?

She.hrShe.hr

She Book Club

Reggio pristup odgoju djece je in: Proces učenja važniji je od konačnog rezultata!

Djeci trebaju okruženja koja će im pružiti dovoljno mjesta za pojedinu aktivnost ili istraživanje pa mnogi teoretičari Reggio metode prostor nazivaju – trećim odgajateljem!

Čini se kako su skandinavski principi odgoja djece potisnuti u drugi plan – sve više teoretičara i praktičara u području ranog i predškolskog odgoja izdvaja Reggio pristup kao jedan od najboljih za odgajanje sretne, zdrave i uspješne djece!

Mnogi pedagozi smatraju Reggio metodu, nastalu u 20. stoljeću u talijanskoj pokrajini Reggio, ‘praktičnim oživotvorenjem onoga na što bi svako dijete, neovisno o zemlji u kojoj živi ili odgojno-obrazovnoj ustanovi u kojoj se odgaja i obrazuje, trebalo imati pravo: razvoj vlastitih, individualno različitih potencijala, učenje istraživanjem i otkrivanjem, izražavanje na mnogo autentičnih, simboličnih načina, višestruke slobode izbora, iskustvo donošenje odluka o pitanjima koje ga se tiču, uvažavajući odnosi s ostalim sudionicima odgojno-obrazovnog procesa’ i slično.

Važni su i pismenost i računanje, ali podjednako i ekspresivna umjetnost

Idejni tvorac ovog alternativnog pristupa odgoju djece, Loris Malaguzzi, ovu je teoriju poetski nazvao ‘Stotinu postoji’ – ističući jednakost različitih dječjih jezika koje koriste za izražavanje i dijeljenje svojih teorija i razmišljanja.

Jer djeca razvijaju svoju kreativnost i uče na različite ‘jezike’: kroz igre, glumu, lutkarstvo, plesanje, pjevanje, pa čak i keramičko izražavanje… Time se potiče važnost razvoja svih područja učenja i razumijevanja kod djeteta, a ne samo jezični i logički aspekt. Premda su pismenost i računanje vrlo važni za život, podjednako je važna i ekspresivna umjetnost koja bitno određuje osobnost svakog djeteta – jer dijete komunicira i vizualno, glazbeno, kinetičko, matematičko, znanstveno i na brojne druge načine!

Prostor kao ‘treći odgajatelj’

Djeci trebaju okruženja koja će im pružiti dovoljno mjesta za pojedinu aktivnost ili istraživanje pa mnogi teoretičari Reggio metode prostor nazivaju – trećim odgajateljem! Zato su vrtići koji rade po tom programu uvijek vesela i šarena mjesta puna multi-senzornih materijala koja potiču djecu na istraživanje i samostalno otkrivanje okoline – i nikad ne izgledaju isto ujutro i popodne – jer je djeci dopušteno da sami mijenjaju prostor, pomiču namještaj, kreiraju nova mjesta za igru…

Baš kao i većina alternativnih pedagogija poput Montessorijeve i Waldorfske, i Reggio vrtići prepoznaju dijete kao individualnog nositelja i subjekta koji se formira i uči iz odnosa s drugima, u odnosu na svoju obitelj, kulturni kontekst i povijest. Djetinjstvo i rano obrazovanje u relacijskoj su dimenziji u kojoj odgajatelji i obitelji zajedno (su)djeluju!

Danas je ovo obrazovno iskustvo poznato u svijetu i sve je više država koje ga nastoje uvesti u odgojno-obrazovne centre te u predškolske ustanove, a o primjeru hrvatske prakse piše i autorica Edita Slunjski sa suradnicima u knjizi Što nas uči Reggio? u izdanju izdavačke kuće Element.

Umjesto poslušnosti i nametnutih načina učenja djeca sama istražuju svijet oko sebe

Tješi činjenica da sve više odgajatelja i stručnjaka za predškolski odgoj u Hrvatskoj nastoji raditi prema Reggio pristupu što znači i da se odmiču od (nažalost još uvijek većine onih koji rade po principu) tradicionalnih vrijednosti – poslušnosti i nametnutih načina učenja od strane odgajatelja. Ovdje odgojitelj ima važnu ulogu poticanja stalnog procesa učenja i motiviranja djece ali kroz njihovu samostalnost. A učenje je najbolje u uvjetima slobodne igre – kroz slobodno kretanje, kreativnost i različite druge tehnike za razvijanje samosvijesti – zbog toga je sam proces učenja važniji od konačnog rezultata!

No, za korjenite promjene nisu dovoljna samo ‘brza rješenja’ nego kvalitetan odgojno-obrazovni rad i sustav koji podrazumijeva ‘dobro razumijevanje djece’ – visoku razinu uvažavanja te snažan naglasak na kvaliteti odnosa odraslih i djece.

Više o Reggio metodi i njezinoj primjeni u Hrvatskoj te u regiji pročitajte u knjizi Što nas uči Reggio? autora Edite Slunjski i suradnika, u izdanju izdavačke kuće Element.hr.

Više

She Book Club

Djeca su dobila novi književni naslov uz koji bi mogli zavoljeti čitanje - roman ”Kako sam naučio abecedu”

Obitelj

Popularni izazovi koji se s vremena na vrijeme mogu vidjeti na TikToku glavni su razlog zabrinutosti roditelja diljem svijeta i sve veće potrebe za...

Trudnoća

Nije neuobičajeno da neke žene imaju neredovite mjesečnice nekoliko mjeseci nakon poroda.

Obitelj

Kratkotrajan izlazak na snijeg koristan je za djecu.

Advertisement

Impressum


Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.