Što šteti zdravlju kose?

I danas nastavljamo s kosom… Prekrasna kosa, kao i koža, ogledalo je sveukupnog zdravlja našeg organizma. Prehrana, životne navike, stres, hormonalni poremećaji te određene bolesti znatno doprinose izgledu vlasišta i kose.

Liječnici tvrde da kosa otkriva sve ono što tijelo pokušava skriti, stoga promjena negativnih životnih navika može drastično poboljšati zdravlje kose.

Stres

Stres doprinosi opadanju i smanjenoj kvaliteti kose.

Stres dovodi do povećane produkcije adrenalina u tijelu. Adrenalin se, osim što uzrokuje povećanje krvnog tlaka, pretvara u kolesterol koji podiže razinu testosterona.

Testosteron je muški hormon (androgen) koji ima značajan utjecaj na kvalitetu i stanje kose. Previsoke razine ovog hormona, pogotovo kod žena, imaju značajan utjecaj na životni ciklus dlake, a time na kvantitetu kose.

Gubitak kose povezan sa stresom naziva se telogen effulvium. Životni ciklus kose se  sastoji od faze rasta, faze mirovanja i faze opadanja. Stresne situacije mogu poremetiti taj životni ciklus i uzrokovati da više dlaka ulazi direktno u fazu opadanja. Nakon akutnih stresnih situacija i regeneracije tijela taj ciklus se najčešće ponovno regulira. No, kod stanja kroničnog stresa tijelo nema vrijeme za regeneraciju stoga je opadanje kose dugotrajno ako ne i permanentno stanje.

Stres nas, najčešće, preplavi pa smo skloni previdjeti i potisnuti ostale životne potrebe. Najčešće se to očituje u preskakanju obroka, brzoj hrani “s nogu”, pekarskim proizvodima, slatkišima i svemu onome što ne doprinosi zdravlju.

black-and-white-1180437_1920

 

Prehrana

Naša kosa zahtijeva kvalitetne nutrijente za zdrav rast i razvoj. Prehrambene navike koje uključuju rafiniranu hranu punu šećera, jednostavnih ugljikohidrata, manjak vitamina, proteina i drugih nutrijenata postepeno dovode do značajnog opadanja kvalitete kose. Budući da se dlaka sastoji od proteina posebnu ulogu u prehrani imaju namirnice bogate proteinima. Kod ljudi koji ih kroz prehranu ne dobivaju dovoljno dolazi do smanjenja nastanka nove kose.Također, nedovoljan unos proteina uzrokuje nedostatak željeza i posljedično gubitak kose.

Također, prehrana siromašna esencijalnim masnim kiselinama može dovesti do suhog vlasišta. Višestruko nezasićene masnoće ključne su za zadržavanje vlažnosti u koži i stanicama kose.

Pušenje

Pušenje je još jedan od faktora koji utječu na kvalitetu kose. Naime, cigarete sadrže nikotin koji dokazano uzrokuje povećanje razine adrenalina u tijelu što posljedično dovodi povećanja krvnog tlaka. Ovo stanje uzrokuje poteškoće u krvožilnom sustavu,  a očituje se u usporenom snabdijevanju srca i tijela krvlju. Dodatno, pušenje uzrokuje nastanak velike količine ugljičnog dioksida koji dodatno otežava arterijama snabdijevanje organizma krvlju.

Hormonalne promjene

Muški i ženski hormoni utječu na rast kose. Muški hormoni (androgeni), među kojima je i testosteron, stimuliraju rast kose i zaslužni su za gušću kosu. Kod žena, jajnici i nadbubrežne žlijezde prirodno proizvode androgene, ali u malim količinama.

Za muškarce s genetskom predispozicijom gubitka kose, normalna vrsta testosterona se pretvara u potentniju vrstu – dihidrotestosteron koji se veže na stanice folikula dlake. On mijenja životni ciklus dlake te u konačnici uzrokuje odumiranje folikula što uzrokuje ćelavost.

Kod muškaraca i žena razine androgena opadaju nakon 40-te što dovodi do stanjene kose koja sporije raste. Ženama se nakon procesa menopauze razina estrogena drastično smanjuje, što ponekad uzrokuje znatniji gubitak kose.

Problemi s radom štitnjače

Hormoni štitnjače utječu na metabolizam svih stanica našeg tijela pa time i folikula kose. Previše (hipertireoza) ili premalo (hipotireoza) hormona štitnjače može uzrokovati tanku, lomljivu kosu ili njeno opadanje.

Autor: Dea Flores