Peti Dani medijske pismenosti, u organizaciji Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a, a pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija te Ministarstva znanosti i obrazovanja, ove su godine privukli do sada najveću pozornost građana.
U 558 događanja s više od 1500 aktivnosti diljem zemlje uključilo se više od 33 tisuće sudionika sa željom da nauče više o raznovrsnim vještinama iz područja medijske pismenosti, a ove su godine u fokusu bili kritičko razmišljanje, prepoznavanje dezinformacija, razumijevanje utjecaja influencera te prikrivenog oglašavanja i algoritama na živote građana danas. Većina događanja i aktivnosti održana je uz pomoć obrazovnih materijala napravljenih u suradnji sa stručnjacima, a pripremljenih u sklopu dosadašnjih Dana medijske pismenosti.
Ukupno su na portalu medijskapismenost.hr dostupna 32 obrazovna materijala i 20 videopredavanja, a dosad su preuzeti više od 650 000 puta. Obrazovni materijali koriste se za organizaciju predavanja i radionica iz područja medijske pismenosti u vrtićima, školama, na fakultetima, u knjižnicama i drugim ustanovama.
Koliko je važno stvarati što više prilika za medijsko opismenjavanje i učenje o medijima pokazuje i anketa koju su među djecom i mladima u dobi od 16 do 25 godina proveli UNICEF i Mreža mladih Hrvatske:
- Svaka druga mlada osoba na društvenim mrežama provodi više od tri sata dnevno.
- Glavni izvor informacija za mlade koji su sudjelovali u anketi jesu društvene mreže.
- Svaka treća anketirana mlada osoba osjećala je manjak samopouzdanja, stres ili zavist zbog sadržaja na društvenim mrežama. Većina mladih o tim osjećajima ni s kim ne razgovara.
- 89% mladih kaže da želi više sadržaja vezanih za medijsku pismenost u školi.
- Mladi žele učiti o prepoznavanju lažnih vijesti i dezinformacija, utjecaju društvenih mreža na mentalno zdravlje, zaštiti osobnih podataka, sextingu i sextortionu te analizi medijskih sadržaja.
Rezultati ove ankete među mladima slični su rezultatima istraživanja koje je za UNICEF i Agenciju za elektroničke medije proveo Ipsos, a pokazuju da su i odrasli i djeca i mladi svjesni izazova koje donosi nevjerojatna količina informacija i sadržaja kojima smo svakodnevno izloženi.
Uz to, djeca i mladi jasno iskazuju želju da se u obrazovni sustav uključi što više obrazovnih sadržaja iz područja medijske pismenosti kako bi se sigurnije i vještije nosili s izazovima koje donose mediji i društvene mreže te nove platforme danas.