Nazivaju ga trendom, no tihi luksuz (eng. quiet ili silent luxury) mnogima je životna modna filozofija. Okorjeli fashionisti definirat će modu kao igru u kojoj je sve dopušteno, gdje se nespojivo spaja, a nerijetko vrijedi i ona da što je kombinacija luđa, to je bolja. S druge strane spektra nalaze se ljubitelji lijepog odijevanja čiji stil počiva na klasičnim, kvalitetnim i dugotrajnim odjevnim komadima.
Umjesto brze mode i trendova oni pažljivo biraju svevremenske komade koje će nositi godinama, pa i desetljećima. Zbog toga je njihova odjeća od kvalitetnih materijala i krojeva koji nisu podložni trendovima. Takva odjeća cjenovno je uglavnom skuplja u startu, no ukoliko ćete je nositi godinama ova investicija se isplati.
Ili kako je rekla Carrie Bradshaw u Seks i gradu: ''I like my money right where I can see it… Hanging in my closet.'' (Svoj novac volim držati tamo gdje ga mogu vidjeti... kako visi u mom ormaru.)
Tihi luksuz nadilazi prolazne trendove
Modna stilistica Ashley Afriyie otkriva da se tihi luksuz odnosi na bezvremenske, nenametljive komade izrađene od najkvalitetnijih materijala. Nazivi brendova i loga ne ‘vrište’ s odjeće. Štoviše, ako i jesu s potpisom to neće biti vidljivo laiku, samo dobrim znalcima. I vjerojatno će biti zaista skupi. Koliko je tihi luksuz aktualan govori i podatak da je hashtag #QuietLuxury samo na TikToku prikupio preko 298,1 milijun pregleda.
Iako aktualan, tihi luksuz nije nov. Kad se nađemo u ekonomski izazovnim vremenima, svijet mode uglavnom će se ‘nagnuti’ prema svevremenskim i funkcionalnim komadima. Upadljiva potrošnja i razmetljivo otvoreno pokazivanje bogatstva u takvim se trenutcima doživljavaju neumjerenima i ne nailaze na odobravanje. Ultra bogataši svoj status pokazat će suptilno – kroz skupe i vrlo kvalitetne, ali neupadljive predmete. Njihovo bogatstvo prepoznaju samo oni koji znaju što trebaju tražiti. Suvremeni statusni simboli postaju elegantna i ekskluzivna, no nenametljiva i profinjena odjeća, te diskretan, ali skupocjen nakit.
Kako u svom odijevanju postići tihi luksuz?
Dobra stvar ovog ‘trenda’ jest što i sami možete njegovati tihi luksuz bez kupovanja odjeće s potpisom. Dovoljno je birati komade koji će biti investicija na duge staze, odnosno investirati u odjeću vrijednu novaca. Kod tihog luksuza manje je više, kupovat ćete manje i trošiti više. No kalkulacija se isplati kad u jednadžbu dodate treću varijablu – ovakvu odjeću nosit ćete duže.
Stvarate li tek svoju garderobu definiranu tihim luksuzom, neka prvi odjevni komadi budu osnovni, oni koji tvore ‘kapsulu’ svakog stila. Stilisti će ‘kapsulu’ garderobe definirati s 30 do 40 odjevnih komada za sve sezone. Držite li se njihovih preporuka u vašem ormaru naći će se devet pari obuće, devet donjih dijelova (hlače i suknje), petnaest gornjih dijelova (majice, košulje, bluze, džemperi), dvije haljine i dvije jakne ili kaputa.
Kad je definirana tihim luksuzom jezgra garderobe je stvorena od vrhunski izrađenih bazičnih komada kod kojih je kvaliteta ispred kvantitete. Fokus nije na isticanju robne marke, već na priči i izradi iza svakog komada. Paleta boja je smirena i u svojoj osnovi sadrži bež nijanse, crnu i bijelu. Materijali su najbolji, poput kašmira, svile i vune. Zamislite mekani džemper od kašmira u prigušenim tonovima ili torbu tako pomno izrađenu da su njezini šavovi gotovo nevidljivi. Nenametljiva elegancija govori mnogo i definicija je uglađenosti i tihog luksuza.
Koje su prednosti tihog luksuza?
Tihi luksuz više se pažnje poklanja potrebama kupaca, nego imidžu, odnosno dojmu koji će ostaviti. Više od estetike, tihi luksuz regulira i naše kupovne navike – umjesto da kupujemo više tražimo trajnu vrijednost nad prolaznom modom. Nije zanemariva niti činjenica da biranjem tihog luksuza mislimo i na okoliš koji se velikim dijelom ubrzano zagađuje zbog brze mode koja nakon sezone ili dvije postaje tekstilni otpad.
Iako se naizgled tihi luksuz čini lošim za poslovanje i rezultate, jer potrošač manje kupuje, zapravo može biti vrlo koristan za brendove. S naglaskom na savjesnu kupnju i ulaganje u bezvremenske i dugotrajne komade, potrošač nastavlja kupovati dokazano kvalitetnu odjeću istog brenda.
Trenutke za pamćenje skuplja od 1981. godine. Kao srednjoškolka željela je biti rendžerica u nacionalnom parku, pa je studirala biologiju. Na prvom raskrižju odabrala je drugačije skretanje od očekivanog, pa je više od desetljeća bila urednica modnog portala, s posebnim guštom prateći i pišući o hrvatskoj modnoj sceni. Na drugom raskrižju odabrala je opet drugačije skretanje od očekivanog i postala freelance novinarka. Danas putuje, planinari, kuša i iskušava, testira i otkriva… I o tome pomalo kucka.
