Samopouzdani ljudi uspješno se suočavaju s problemima zato što vjeruju da nešto mogu učiniti. Ovo uvjerenje da smo sposobni rješavati svoje probleme i kontrolirati stvari u svojoj okolini razvija se vrlo rano u životu. Kako ga možemo potaknuti kod djeteta? Još dok je vrlo malo okružite dijete zanimljivim igračkama s kojima može nešto raditi – na taj način će naučiti da može kontrolirati svoju okolinu. Kasnije dopustite djetetu da preuzima odgovornost za sebe – o tome možete detaljnije pročitati kasnije.
Usmjeravajte dijete na pozitivno
Poznati psiholog Seligman koji se bavi proučavanjem optimizma, tvrdi da bi dijete trebalo imati dvostruko više pozitivnih misli od negativnih.
Provedite svaki dan prije spavanja malo vremena s djetetom i prođite kroz dobre i loše stvari koje su mu se taj dan dogodile. Ili jednostavno pitajte dijete Što ti se danas sviđalo raditi? Na taj ćete način usmjeriti njegove misli na pozitivne stvari u životu.
Pazite kako objašnjavate ono što se djetetu događa
Kada dijete ne može nešto učiniti, objasnite mu da je to samo privremeno. Tako, ako je dijete frustrirano i ljuto jer se njegov stariji brat smije ići igrati sam izvan kuće – objasnite mu da to neće uvijek biti tako i da će, čim bude malo starije, i ono to smjeti. Na taj način dijete uči da nemogućnost da učini nešto nije trajno stanje stvari i da će se to promijeniti.
Također, nemojte praviti tragediju od stvari koje to nisu. Ako dijete nešto nehotice razbije, radije recite Sve je u redu, pa nije to ništa strašno. I ja ponekad nešto razbijem nego da vičete, korite ga ili plačete nad razbijenom stvari. Ako loše stvari tretiramo kao normalni dio života i dijete će se naučiti s njima lakše suočavati.
Pomognite djetetu da uoči pozitivnu stranu lošeg događaja
Šestogodišnji sin moje prijateljice dobio je na poklon malu macu za koju se silno vezao. No ispostavilo se da je bila jako bolesna i znali smo da neće dugo živjeti. Objasnili smo mu to i rekli da bude li se dobro za nju brinuo, maca će sigurno živjeti barem još mjesec dana, a inače će uginuti vrlo brzo. Tako ćemo joj svojom brigom pokloniti mjesec dana života. Tako smo pokušali taj tužan događaj pretvoriti u priliku da dječak vidi sebe kao dobru i brižnu osobu. Bio je tužan kad je maca uginula, ali tješio se mišlju da joj je omogućio mjesec dana života.
Pokažite optimizam na svom primjeru
Ako ste pesimist – vjerojatno je da će takvim postati i vaše dijete. A ako ste optimist i to pokazujete – i dijete će to naučiti po vašem modelu.
Kako možete najlakše početi svom djetetu modelirati optimizam? Kada doživite neko razočarenje pokušajte pokazati da ono nema tragičan utjecaj na vaš život. Primjerice, ako niste unaprijeđeni na višu poziciju kao što ste se nadali, recite Dobro, ovaj put nisam uspio, ali to ne znači da neću uspjeti sljedeći put. Možda je sve zbog onog projekta koji nisam na vrijeme završio. Moram paziti ubuduće da poslove završavam na vrijeme. Izbjegavajte izjave poput Nikad neću dobiti unapređenje. Ja sam obični gubitnik. Svi će me prešišati.
Tako ćete djetetu prenijeti ideju da se loše stvari, doduše događaju, ali da one ne moraju trajati zauvijek i da možemo nešto učiniti da situaciju promijenimo na bolje.
Budite realni
Ne zaboravite da optimizam, kolikogod bio dobar, mora imati svoje granice. Nerealni optimizam može biti opasan. To se posebno odnosi na tinejdžere koji su skloni zanemariti negativne posljedice nekih aktivnosti (droga, alkohol, seksualni odnosi).
Iz knjige: Bolje biti vjetar nego list
Autor(i): Dubravka Miljković, Majda Rijavec