Utjecaj crtanih filmova na socijalizaciju djece

Tijekom socijalizacije i kao rezultat nje, osoba stječe određena znanja, vještine i iskustva koje doprinose njenoj integraciji u društvo, usvajanje pravila, vrijednosti i normi. Usprkos činjenici da je socijalizacija proces koji se odvija tijekom cijelog života, Važna je primarna socijalizacija koju dijete stječe u okviru svoje obitelji. Usvaja vrijednosti i norme, modele ponašanja, formira mu se karakter, oblikuju se njegove sklonosti i ponašanje po uzoru na roditelje, braću i sestre, bake i djedove.

Socijalizacija se odvija i druženjem s vršnjacima, u parku, vrtiću, u školi, ali u modernom svijetu odvija se i preko televizije, društvenih mreža, crtanih filmova, reklama, vijesti koji su nekada i mnogo značajniji nego što roditelji misle.

Crtani filmovi i djeca

Profesori Nacionalnog instituta za kulturu u Michiganu istakli su da djeca najviše vremena provode ispred malih ekrana, gledajući crtane filmove. Štoviše, njihova želja za znanjem, razonodom ne jenjava s odlaskom u školu ili vrtić, već tu žudnju djeca zadovoljavaju kroz emisije i crtane filmove koje gledaju kod kuće. Profesori Instituta su sproveli istraživanje i došli su do podataka da djeca od 2 do 5 godine gledaju crtane filmove 32 sata tjedno, djeca od 6 do 11 godina provode 28 sati uz crtaće, dok 71% djece uzrasta od 8 do 18 godina ima svoj televizor, a 53% djece u uzrastu od 7 do 12 godina gleda audio-vizualne sadržaje bez nadzora roditelja. U istraživanju se  navodi da djecu više privlače crtani filmovi nego učenje iz tradicionalnih akademskih izvora, a glavni razlog leži u scenariju crtanih filmova, audio-vizualnim efektima i zanimljivim prikazom događaja kroz junake u boji.

Uloga roditelja

Djeca u nižim uzrastima još nemaju dovoljno vještina da procjene utjecaj crtaća, a postupci glavnog junaka za djecu su najinteresantniji dijelovi epizoda. Tu se javlja uloga roditelja koji mogu spriječiti negativne posljedice, objašnjavajući djeci ponašanje junaka crtanih filmova ili radnji. Roditelji bi trebali pokušati objasniti je li  junak dobar ili loš, kao i treba li se ugledati na njegove modele ponašanja.

Svega 33% roditelja ograničava izbor crtanih filmova svojoj djeci, a 67% roditelja uopće ne vodi računa o tome, ističu da je izbor na djeci. Profesori Instituta u Michiganu su jednoglasni oko činjenice da crtani filmovi imaju i pozitivan i negativan utjecaj na djecu.

Pozitivan utjecaj

Kada je u pitanju pozitivan utjecaj, istraživači navode svijetle strane koje crtani filmovi imaju na djecu. Najvažniji su dobri utjecaji koje oni proizvode, a to su  obrazovanje djece, dodatne informacije o svijetu, otkrivaju im razne zanimljivosti, potiču maštu i kreativnost, pomažu u razvoju jezika. Također, djeca uče riječi i pravilan izgovor, promovira se smijeh i ublažavaju stres. Crtani filmovi djecu uče pravilima ponašanja u društvu, poštovanju odraslih, također, dijete može naučiti i strani jezik prilikom gledanja, a određeni crtani filmovi potiču kod njih istraživački duh i pomažu im da upoznaju svoju okolinu. Mnogi likovi iz crtaća promoviraju zdrav život, bavljenje sportom, zdravu prehranu, podižu ekološku svijest kod djece.

Negativan utjecaj

Uglavnom su se znanstvenici složili oko činjenice da su najvažniji negativni utjecaji vezani za poticanje nasilja kod djece. Ne samo da djeca upijaju nasilne oblike ponašanja, već utiču na neposlušnost i nedostatak empatije kod mališana.

Kao najznačajniji negativan utjecaj ne samo u devijantnom ponašanju, već i u vidu zdravstvenog problema spominju se epileptični napadi. Stručnjaci Američke pedijatrijske akademije su se složili sa svim navedenim tvrdnjama i dodali su da su negativni utjecaji vidljiviji kod djece, i da se može dogoditi da djeca prilikom razvijanja mašte dugo ostanu u zamišljenom svijetu, poistovjećujući se s njima interesantnim junacima.

Zapravo djecu zbunjuje činjenica, recimo da jedan junak drugom uradi nešto što bi mu nanijelo bol, to je u kontekstu crtanog filma smiješno. Te scene djeca često pokušaju primijeniti u stvarnom životu i tada nailaze na osude roditelja i kažnjavanje.

Ograničavanjem dječjeg vremena provedenog kraj ekrana, razgovaranjem s djecom i ukazivanjem koji su likovi dobri, koji nisu kao i kritiziranje loših postupaka junaka možete pomoći djetetu. Također bi trebalo da roditelji potiču dijete na aktivnosti, igru, bavljenje nekim sportom, samo tako će te osigurati sigurnost od negativnih utjecaja na razvoj i ponašanje mališana, poručuju stručnjaci.

 

Izvor www.yumama.com