Tertulia na Mirogoju

Eurokaz_argentinci_lid_190609
Dizajner zvuka Nicolas Varchausky i likovni umjetnik i fotograf Eduardo Molinari zajednički su osmislili projekt „Tertulia“ koji je predviđen za izvedbu na groblju.

Projekt je prvi puta izveden na najreprezentativnijem gradskom groblju „La Recoleta“ 2005. godine u sklopu argentinskoga Festival Internacional de Buenos Aires gdje ih je vidio Branko Brozović te odmah rekao autorima: "Ovo mora doći u Zagreb!".

Argentinski umjetnici svoj će projekt instalirati i na zagrebačkom Mirogoju četiri dana za redom od 25. do 28. lipnja s početkom u 22 sata.

Što znači Tertulia?


– Tertulia je španjolska riječ za koja označava društvena okupljanja koja su se pretežno održavala u 18. i 19. stoljeću. Vezano je uz okupljanja španjolskih kolonija u Buenos Airesu, a tamo su družili umjetnici, političari i gospodarstvenici. Tamo se raspravljalo o poslovnim potezima, ali se i uživalo. Jelo se, pilo, a ponekad i zaplesalo. To je svojevrsna lobi situacije gdje su se dijelile zamisli i ideje, no također sklapali su se poslovi,- ispričao je za She.hr Nicholas Varchausky.

Tertuliu u Zagrebu postavljanu uz suradnju Saše Božića i Simona Bogojevića Naratha.

– Kada smo je prvi puta izvodili u Argentini bilo zanimljivo to da su na gradskom groblju „La Recoleta“ pokopane upravo osobe iz 19. stoljeća tako da je imalo tu zanimljivu poveznicu,- rekao je Varchausky.

Država, rat i tržište na Mirogoju

Kako pričaju umjetnici u Argentini su groblja noću pretežno zaključana.

– Željeli smo staviti ljude u prostor koji inače ne posjećuju u to doba, u nesvakidašnju situaciju. Hodali su kroz prostor susrećući se, pretežno u mraku, sa slikama i zvukovima. Slike i zvukove smo napravili nakon istraživanja raznih arhiva. Uslijedila je prerada te stvaranje novih slika i zvukova,- objasnio je Nicholas Varchausky.

Umjetnici su rekli kako je publika dobro reagirala na njihov projekt te da ga je pogledalo oko 5000 ljudi.

– Bilo nam je drago što reakcije nisu bile negativne iako su neki bili malo osupnuti samim mjestom održavanja projekta,- rekao je Molinari.

Prostor zagrebačke Tertulije obuhvaća ceremonijalni, arhitektonski dio, takozvane Velike i Male arkade, počivalište hrvatskih povijesnih, političkih i kulturnih velikana ilirskog i post ilirskog razdoblja i središnju aleju koja vodi od Arkada do groblja poginulih neprijatelja u Drugom svjetskom ratu te okolna polja.

Kroz prostor biti će postavljeno oko 40 zvučnika u prostoru te oko 10 kabina s video materijalom ili slikama. Na samom početku posjetitelji će dobiti mapu, odnosno kartu, koja će pokazivati put kojim moraju proći.

– U Argentini nismo imali video materijale, tako da će ovaj projekt na Mirogoju biti neko novo iskustvo, a surađivao sam sa Simonom Narathom koji mi je pomagao,- ispričao je Eduardo Molinari.

Tri glavne ideje koje umjetnici pokrivaju ovim djelom jesu država, rat i tržište.

Eduardo & Nicholas

Umjetnici su već nekoliko puta posjetili Zagreb kako bi istražili u arhivama grada Zagreba povijesni dio, ali i „doživjeli“ groblje Mirogoj.

Eduardo Molinari zadužen je za vizualni dio projekta. Voli raditi s diskretnim prostornim intervencijama, skromnim, ali dojmljivim instalacijama koje uključuju objekte, video radove i vizualne intervencije.

– Surađivali s hrvatskim umjetnicima koji su nam puno pomogali,- napomenuo je Molinari.

Na Mirogoju će biti postavljene kabine u kojima će se moći vidjeti slike i opservatoriji s video materijalom.



Nicholas Varchausky traga za glasovima povijesti i tradicije koji rezoniraju u našu suvremenost te je kreirao je polifoni labirint.

– Fokusirao sam se na glasove iz hrvatske prošlosti, ali audio materijal uključuje i sva imena osoba koje su pokopane ne Mirogoju. Računalo će bazu podataka o svim pokopanim na mirogojskom groblju transformirati u zvučne znakove, sonorne personalizirane posvete,- ispričao je Varchausky.



Za ovaj nesvakidašnji doživljaj koji će u Zagrebu trajati samo četiri dana mjesto se može rezervirati na [email protected]

PROGRAM EUROKAZA 2009.