Trudnoća – idealno vrijeme za početak vježbanja

Od trenutka kad saznate da ste u drugom stanju, pred vama su najuzbudljiviji mjeseci u životu, a kada tu istu vijest podijelite s obitelji i prijateljima, budite spremne na razne savjete, ideje i iskustva drugih. Jedan od najčešćih savjeta kojih se treba čuvati je izbjegavanje vježbanja u trudnoći. U zadnjih 15 do 20 godina mišljenje o tjelovježbi u trudnoći počelo se ubrzano mijenjati potaknuto sve većim brojem znanstvenih dokaza o njegovim pozitivnim učincima za buduću majku i dijete.

20

Idealno vrijeme za početak vježbanja trudnica sa urednim tijekom trudnoće je nakon završetka prvog tromjesječja. Trudnice koje imaju medicinske ili ginekološke komplikacije nisu automatski isključene iz programa vježbanja, već se on individualizira i ciljano usmjerava na prevenciju njegovih mogućih štetnih posljedica. Žene koje su se i prije trudnoće bavile sportom i rekreacijom mogu vježbati i u prva tri mjeseca, samo s manjim intenzitetom. U drugom tromjesečju događa se najviše promjena i to je pravo vrijeme da se napravi procjena mišićno-koštanog statusa i odredi program vježbanja. Razvoj krivog držanja tijela, opterećenje nogu, loša cirkulacija, otekline, opterećeno zdjelično dno, istezanje trbušnih mišića, pomanjkanje fizičke pripreme – to su samo neki od mogućih problema koji se vježbanjem mogu ublažiti ili u potpunosti ukloniti.

5

Za siguran i lakši porođaj od iznimne je važnosti i tjelesna kondicija na kojoj radi manje od 3% trudnica. Tjelesna pripremljenost u trudnoći, tijekom porođaja i posebno u postporođajno doba od iznimne je važnosti jer se tako mogu izbjeći veće teškoće i komplikacije. Vježbanjem se postiže jačanje ramenog, trbušnog, leđnog i zdjeličnog područja, pa su i bolovi u tim dijelovima tijela rjeđi. Također, ublažavaju se problemi vezani uz nemogućnost zadržavanja mokraće ili spuštanje zdjeličnog dna i olakšava oporavak u postporođajnom razdoblju. Brojne su studije pokazale da vježbanje u trudnoći podiže kondiciju te na taj način tijelo priprema za porod, omogućava efikasno održavanje zdrave težine i utječe na smanjenje potkožnog masnog tkiva. Osim tjelesnih dobrobiti, tu su i pozitivni psihološki učinci vježbanja – veće samopouzdanje, emotivna stabilnost, lakše savladavanje stresa, samokontrola i sposobnost zdravog stava prema trudnoći i porodu.

9

Kod pripreme programa vježbanja u trudnoći važan je individualan pristup i planiranje trajanja i intenziteta vježbi za svaku trudnicu. Važno je poznavati  fiziologiju trudnoće i porođaja prije formiranja programa kako bi se izbjegle moguće komplikacije. Vježbanje u trudnoći trebalo bi biti dio natalne zaštite zdravlja svake žene.

O autorici: Tea Sukreški osnivačica je mladog start up-a čije je područje rada medicinski fitness koji ženama približava važnost vježbanja tijekom trudnoće i poslije poroda. Uz Teino stručno vodstvo u Twinkle Spa centru održat ćete zdravu tjelesnu težinu i psihičku ravnotežu, poboljšati mišićni tonus, smanjiti gastrointestinalne tegobe i biti sretna trudnica i mama.