Connect with us

Hi, what are you looking for?

She.hrShe.hr

Duh i tijelo

Dopaminski detoks: Kako prevariti mozak i navesti ga da s užitkom radite ono što vam se ne da? Primjerice – vježbate

U današnjem digitalnom svijetu svakodnevno preplavljujemo svoj mozak prevelikim količinama dopamina.

Za skrolanje po mobitelu ili Netflix ne treba motivacija. Štoviše cijele dane biste, ispravljamo se – bismo mogli provesti na kauču pred TV-om ili čitajući komentare pod objavama na Facebooku.

S druge strane, kućanske poslove odrađujemo jer moramo, učimo za ispit jer moramo, a na polusatnu tjelovježbu ne uspijevamo se prisiliti. U čemu je razlika – zašto nam se satima sjedi pred TV-om, a ne da nam se pola sata vježbati? Ovo prvo nam ne donosi ništa dobro, a ovo drugo je dokazano dobro. Osim toga, nakon prvog se osjećamo loše, nakon drugog nam je super. Tko je ovdje lud?

Da bismo odgovorili na pitanje zašto uživamo u onome što nam ne koristi te kako se motivirati za dobre stvari, treba obrati pažnju na moždani neurotransmiter, dopamin. Dopamin je hormon sreće i zadovoljstva. On nas stvara želju, a ta želja daje motivaciju.

Zapravo, mozak određuje prioritete na temelju razine dopamina koje dobiva od određene aktivnosti.

Narkoman je svjestan štetnosti droge, ali ipak žudi za njom sve više. Kokain i heroin potiču oslobađanje pretjerano velikih količina dopamina i upravo je ta prevelika količina problematična.

U današnjem digitalnom svijetu svakodnevno preplavljujemo svoj mozak prevelikim količinama dopamina. To uglavnom činimo nesvjesno dok surfamo, skrolamo, igramo igrice.

Stalno provjeravamo svoje smartphone, očekujemo poruku, informaciju ili obavijest i u konačnici je dobivamo. To je, prema percepciji mozga, nagrada za prethodno ponašanje (skrolanje, surfanje…)

Tijelo je savršen stroj, ali mozak je sklon ovisnosti

Homeostaza je mehanizam koji održava funkcioniranje našeg tijela, upravlja kemijskim procesima. Kad god se dogodi neravnoteža, tijelo se prilagođava.

Na primjer, ako je okolina hladna, tjelesna temperatura pada pa drhtimo kako bismo proizveli toplinu i zagrijali se. Ako je vani vruće, tjelesna temperatura raste pa se počinjemo znojiti. Tijelo nastoji biti na 37 Celzijevih stupnjeva u svakom trenutku, bez obzira na sve.

Jedan od mehanizama homeostaze je tolerancija. Na primjer, netko tko rijetko pije alkohol brzo će se napiti, dok je netko tko pije redovito manje osjetljiv na  promile.

Isto je s dopaminom. Pretjerane količine dopamina kojima smo izloženi kroz sve ono što nam svakodnevno čini ugodu, dovodi nas u stanje imunosti na dopamin i mozak traži sve više vanjskih podražaja kako bi se zabavio i kako bi mu bilo ugodno.

To je problem jer nas aktivnosti koje nam ne osiguravaju dovoljno dopamina više ne zanimaju. 

Fizička aktivnost, zdrava prehrana, kućanski poslovi, učenje za ispit, u stanju “dopaminske rezistencije” postaju preteški. Zato igramo videoigre i pregledavamo društvene mreže, radije nego što radimo nešto konstruktivno.

Zbog toga je ovisnicima o drogama teško voditi normalan život. Uzimaju droge, a njihova tolerancija na dopamin postaje toliko visoka da njihov normalan život nije u stanju to izdržati.

Postavlja se pitanje može li se nešto učiniti da se ovo promijeni, a odgovor je potvrdan. Treba provesti dopaminski detoks, odnosno maknuti od sebe sve ono što nam čini ugodu, a ne koristi nam. Nije lagano, ali se itekako isplati.

Dopaminski detoks

Preporučuje se, za početak, odrediti jedan dan u tjednu u kojem ćemo izbjegavati sve stimulativne aktivnosti te ćemo na taj način prestati opskrbljivati mozak velikim količinama dopamina i pomoći dopaminskim receptorima da se oporave.

Jedan danu kojem ćemo biti bez interneta, bez tehnologije poput telefona ili računala, bez slatkiša i hrane koja nam pričinjava utjehu. Bitno je ukloniti sve izvanjske izvore zabave i zadovoljstva i prigrliti dosadu.

Pritom je dozvoljeno otići u šetnju, meditirati i biti sami sa svojim mislima, razmišljati o životu i ciljevima te zapisati sve ideje koje vam pritom padnu na pamet.

Želimo li radikalne rezultate, moramo poduzeti radikalne mjere.

Dopaminski detoks uskraćuje nam sav izvanjski užitak na koji je mozak naviknuo te u tom procesu, aktivnosti koje su nam inače odbojne, postaju poželjnima. Pojednostavljeno rečeno, detoksikacija dopaminom dovodi nas u stanje dosade u kojem postaju zabavne i one aktivnosti koje su nam inače – naporne, dosadne i teške.

Želimo li biti učinkoviti i ostvariti zakazane ciljeve – razviti posao, skinuti kilograme, završiti fakultet, idealno bi bilo u što većoj mjeri izbjegavati aktivnosti koje nam na prvu pričinjavaju zadovoljstvo.

To ne znači da trebamo živjeti asketski, već upravljati svojim životom, svojim navikama i svakodnevicom. 

Šećer na kraju

Kako biste u život implementirali zdrave navike koje zahtijevaju odricanje ili odradili zadatke koji nisu lagani, nakon svakog teško odrađenog zadatka nagradite se aktivnošću koja vam je visoki izvor dopamina.

Na primjer, za jedan odrađeni sat onog što vam je teško, nagradite se s 15 minuta onog što vas opušta i, slobodno možemo reći, čini lijenima.

Nagradu ostavite za poslije, primjerice za kraj dana jer ako se prepustite aktivnostima koje u velikoj mjeri potiču lučenje dopamina, nećete biti u stanju odraditi teške zadatke jer nećete biti dovoljno motivirani.

Dakle, ako nemate motivacije, počnite što prije s dopaminskim detoksom mozga. Odvojite se od nezdravih količina dopamina. Tek tada će svakodnevne, konstruktivne aktivnosti postati čak i uzbudljive. 

Naš je mozak ovisnik o dopaminu i to je u biti dobro jer nas dopamin motivira da postignemo svoje ciljeve i napredujemo, ali samo ako ga držimo pod kontrolom.

Ne propustite

Savjeti stručnjaka

Visoke temperature mogu dodatno opteretiti srčano – žilni sustav, stoga donosimo nekoliko jednostavnih savjeta za sigurno i bezbrižno ljeto.

Budi fit

Razgovarali smo s fitness trenerom i promotorom zdravog načina života, Marijem Valentićem, i doznali sve odgovore vezane za ljeto i vježbanje.

Savjeti stručnjaka

Iako higijenu intimnog područja nikada ne bismo trebali zanemarivati, posebnu joj je pažnju potrebno posvetiti tijekom ljeta radi visokih temperatura, povećane vlažnosti te znojenja...

Savjeti stručnjaka

Nakon napornog rada koje je vaše tijelo uložilo u stvaranje vašeg malog zamotuljka radosti, nadate se zasluženom odmoru, ali vaš postporođajni oporavak tek je...

Advertisement

Impressum


Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.