Inga Lalić: Sedam koraka

Većina poduzetnika se sjeća razdoblja u svojem poslu koja su bila teška, zastrašujuća gdje su možda i razmišljali o zatvaranju tvrtke. Isto tako, većina se sjeća i kako su te iste situacije i probleme uspjeli nekako prebroditi, rješiti i nastaviti dalje najviše zahvaljujući pozitivnom načinu razmišljanja. Činjenica jest da svi poduzetnici u većoj ili manjoj mjeri razmišljaju pozitivno. Svi su upotrijebili neke tehnike pozitivnog razmišljanja kako bi se izvukli iz škripca. Vjerovali su da je moguće i pronašli su način da uspiju prebroditi tu situaciju.

Radeći s poduzetnicima uočila sam da se pojavljuje jedan te isti obrazac. Naime, oni najveći dio vremena reagiraju na teške situaciju i koriste pozitivan način razmišljanja, međutim većina to radi intuitivno, a ne na način koji je organiziran i ima jasnu strukturu.

Kad ih upitam kako su uspjeli rješiti problem i kako su donosili odluke, uglavnom su odgovarali da ne znaju točno i da su više manje radili po osjećaju. To im je u nekim situacijama donijelo rezultat, ali u nekima nije.

inga_naslovnaDa biste izbjegli donošenje pogrešnih odluka oslanjajući se isključivo na intuiciju postoji sedam koraka koji će vam pomoći u organiziranijem i metodičnijem pristupu kod nastanka teške situacije ili problema. Pomoći će vam da budete proaktivniji u suočavanju i s planiranim, ali i s neplaniranim izazovima.

Prvi korak je da odredite situaciju. Uspješno rješavanje izazova na poslu kreće od ulaganja vremena i truda u jasno i sveobuhvatno definiranje problema. To će vam pomoći da umanjite napetost i stres koji osjećate u vezi te situacije i da se usmjerite na cilj koji je pred vama. Pri određivanju situacije morate se usmjeriti na dva područja. Prvo je vaš pogled na situaciju, a drugo je način na koji se ophodite s drugim ljudima bilo klijentima bilo zaposlenicima. Definiranje situacije može se sastojati od kratkog i jezgrovitog opisa poslovnog problema.

Drugi korak odnosi se na to što govorite sami sebi u vezi problematične situacije koju ste upravo odredili. Kao što znate, vaše misli o bilo kojoj situaciji mogu djelovati za vas ili protiv vas. Razmišljajte pozitivno, postat ćete pozitivni, razmišljajte negativno, postat ćete negativni. Sve što govorite sebi ključno je za emocionalno stanje u kojem se nalazite i utječe na donošenje odluka.

inga stres 1Treći korak odnosi se na cilj (ishod) koji priželjkujete. Odredite željeni cilj koji treba biti konkretan, mjerljiv, realan, pozitivan, izazovan, usmjeren na djelovanje i vremenski ograničen.

Četvrti korak je da koristite vlastite resurse, znanja i vještine koje vam pomažu u rješavanju određene problematične situacije. Traženje rješenja od vas zahtijeva da odredite i eliminirate prepreke nastale zbog negativnih načina razmišljanja. Tako birate pozitivne oblike ponašanja i stava. Odlike pozitivnog stava su: optimizam, vjera, karakternost, odvažnost, samopouzdanje, odlučnost, strpljivost, staloženost i koncentriranost.

Peti korak jest da vizualizirate ishod. Najuspješniji ljudi koriste vizualizacije u rješavanju niza teških situacija. To potvrđuju mnogi uspješni poslovni ljudi i profesionalni sportaši. Zamišljajte mentalne slike ishoda, kako izgledate, kako se osjećate, dodajte što je moguće više detalja, boja, mirisa, zvukova.

Šesti korak jest djelovanje. Stupite u akciju. U ovom koraku trebate imate jasan plan koji obuhvća konkretne korake koje je potrebno poduzimati da biste rješili problematičnu situaciju.

I sedmi korak se odnosi na procjenu vlastitog djelovanja. Osvrnite se na poduzete korake do sada. To će vam pomoći da uvidite gdje se trenutno nalazite i da uočite koliko je vaše djelovanje bilo učinkovito i što još sve možete poduzeti da biste na kraju bili zadovoljni. Procjenu djelovanja možete provjeriti postavljajući si pitanja. U kojoj sam mjeri ostvario ishod? Što je funkcioniralo kako treba? Koji su bili konkretni sastojci uspjeha? Što je moglo funkcionirati bolje? Što bih sljedeći put učinio drugačije?