Spojite se s nama

Bok, što tražiš?

SheShe

Zdravstveni karton

Kako bijeli šećer utječe na naše mentalno stanje?

Sigurno ste i sami primijetili: što više konzumirate šećer, to ste o njemu ovisniji. Zanimljivo je koliko zapravo za njim žudimo

Najnovija istraživanja potvrdila su vezu između unosa šećera i depresije. Naime, šećer potiče određene metaboličke, upalne i neurobiološke procese povezane sa stanjem depresije.

Sigurno ste i sami primijetili: što više konzumirate šećer, to ste o njemu ovisniji. Zanimljivo je koliko zapravo za njim žudimo.

„Slatkiši imaju trenutačni učinak poboljšanja raspoloženja, no, paradoksalno, u većim količinama i dugoročno imaju loš učinak na raspoloženje, potiču loše osjećaje, upale i uzrokuju debljanje“, kaže dr. Stephen Ilardi, autor knjige „Lijek za depresiju“.

Dodani šećeri u procesuiranoj hrani nemaju nikakve nutritivne vrijednosti, a usto dolaze „u paketu“ sa štetnim sastojcima, što također pogoduje depresivnim stanjima.

Kako šećer pogoduje depresiji 


Klinički psiholozi sa Sveučilišta u Kansasu otkrili su sljedeće depresogene učinke dodanog šećera:

1. Uzrokuje upalna stanja u cijelom organizmu  


Upalni procesi općenito se smatraju mogućim fiziološkim okidačima za depresiju.Ti procesi usto dovode i do lošijeg sna i umora, što također rezultira lošim mentalnim stanjem osobe.

„Vrlo velik broj ljudi oboljelih od depresije imaju snažno razvijene sistemske upale“, kaže dr. Ilardi.

Hormoni koji su povezani s upalnim stanjima i procesima u organizmu doslovno tjeraju mozak u depresivno stanje. A mozak u kojem je prisutan upalni proces zapravo je depresivan mozak.

2. Dovodi do neravnoteže mikrobioma


Povećanim unosom šećera, remeti se i vaša crijevna mikroflora ili mikrobiom. Šećer zapravo hrani štetne bakterije u crijevima te dovodi do njihova širenja, što za posljedicu ima i depresiju.

Depresivna stanja snažno su vezana uz stanje crijevne mikroflore. Parazitski mikrobi, koji se hrane šećerom, stvaraju štetne kemikalije koje utječu na mozak tako da osoba zapada u stanje tjeskobe i depresije.

Osim toga, rafinirani šećer, kao i drugi prerađeni proizvodi, kradu iz organizma B-vitamine, koji su također zaduženi za dobro raspoloženje.
 

3. Uzrokuje nagli porast glukoze u krvi


Nakon pretjerane konzumacije šećera, naglo rastu razine glukoze u krvi. Mogući simptomi po kojima ćete to prepoznati su – umor, razdražljivost, vrtoglavica, nesanica, pretjerano znojenje (osobito noću), slaba koncentracija, pretjerana žeđ, zamagljen vid i depresija.

Rad vašeg mozga uvelike ovisi o normalnim razinama glukoze u krvi, stoga nije nikakvo čudo da upravo šećer dovodi do agresivnog ponašanja, tjeskobe i lošeg raspoloženja.       

Povećan unos dodanih šećera s vremenom može dovesti i do inzulinske rezistencije, zbog čega se smanjuje i proizvodnja hormona koji služe kao pogonsko gorivo za dobar rad mozga i osjećaj zadovoljstva.

Savjeti dr. Kathleen DesMaisons za ravnotežu glukoze u krvi


Dr. Kathleen DesMaisons u svojem bestseleru „Potatoes Not Prozac“ („Krumpiri, a ne Prozac“) također ukazuje na snažnu vezu između šećera i lošeg mentalnog stanja i raspoloženja osobe.

Ovo su savjeti dr. DesMaisons koji će vam pomoći da izbalansirate razine glukoze u krvi i popravite raspoloženje:
 

  • Nemojte preskakati doručak. Jedite 3 obroka dnevno.
  • Vodite dnevnik o svojoj prehrani. Zapisujte što ste jeli i kako ste se nakon toga osjećali. Vrlo brzo i sami ćete otkriti vezu između hrane i raspoloženja.
  • Konzumirajte smeđu hranu (cjelovite žitarice, grah, krumpir i korjenasto povrće), zelenu hranu (brokulu i drugo zeleno povrće), žutu hranu (bundevu i drugo žuto voće i povrće).
  • Jedite hranu bogatu vlaknima.
  • Povećajte razine hormona sreće serotonina tako što ćete jesti više proteina u sklopu obroka. Tri sata nakon zadnjeg obroka bogatog proteinima konzumirajte složene ugljikohidrate, primjerice zapečeni krumpir. Tako ćete potaknuti lučenje hormona triptofana u mozgu koji poboljšava san i raspoloženje.
  • Povećajte razine svog beta-endorfina prakticirajući meditaciju, jogu, vježbanje, ples, molitvu…
  • Eliminirajte bijeli šećer i bijelu procesuiranu hranu (bijelo brašno, bijeli kruh, bijela tjestenina itd).  
  • Umjesto bijelog šećera koristite zdrave prirodne zaslađivače.

Preuzeto s alternativazavas.com

Pročitajte još

Savjeti stručnjaka

Ziggy Cup je postavila novi standard za inovacije menstrualnih čašica, pružajući korisnicima neograničene mogućnosti.

Zanimljivosti

Kako brinemo za jedan od najvažnijih dijelova našega tijela?

Savjeti stručnjaka

Ako još niste sudjelovali u popularnom Veganuary izazovu, sad je pravi trenutak. Otkrijte prednosti veganske prehrane kroz izazov koji je odličan za vaše zdravlje...

Duh i tijelo

Briga o sebi je važna jer je to ključ za pronalaženje ravnoteže kako u nama samima, tako i izvana.

Advertisement