Connect with us

Hi, what are you looking for?

She.hrShe.hr

Obitelj

Koje namirnice su poskupile?

Skaču cijene osnovnih namirnica i slatkiša.

Unatoč obećanju premijerke Kosor da neće biti daljnjih poskupljenja osnovnih živežnih namirnica, mjesec dana nakon toga provjerili smo stanje cijena u supermarketima i uvjerili se u suprotno. Naime, daljnji rast cijene suncokretovog ulja Zvijezda glatkog (tip 550) i oštrog (tip 400) brašna, polutvrdog sira, kave, alkoholnog octa Kisko, zabrinjava sve više.

S obzirom da ranije poskupljeni artikli ne pokazuju trend pojeftinjenja pitamo se možemo li uopće više zaustaviti trend poskupljenja vlastitim snagama. Ako uzmemo u obzir samo problem energenata na svjetskoj razini zbog ratova i prirodnih katastrofa kojima smo svjedoci zadnjih mjesec-dva, možemo li očekivati da će jedna ekonomska minijatura u svjetskim razmjerima, kao što je Hrvatska, biti imuna na takve turbulencije?

U nastavku ćemo se pozabaviti malo konkretnijim podacima. Prije svega napomenimo, za sve one koji po prvi puta čitaju naše analize, da trendom nazivamo ono poskupljenje ili pojeftinjenje koje smo zabilježili u više od 50% supermarketa. Što je veći broj supermarketa zahvaćen dotičnim poskupljenjem ili pojeftinjenjem, trend je izrazitiji. S obzirom da trenutno pratimo 7 supermarketa na području Zagreba, trendom zovemo poskupljenja ili pojeftinjenja nekog artikla u najmanje 4 supermarketa.

Najskuplja i najjeftinija jedinična košarica na dan 19.03.2011.


Najizrazitiji trend poskupljenja u ovom očitanju cijena zabilježili smo na suncokretovom ulju Zvijezda koje je u zadnjih mjesec dana, poskupilo u svih 7 promatranih supermarketa u prosjeku 8,31%, te je sada za litru potrebno izdvojiti 13,99 kn, što je najviša cijena ovog ulja u proteklih dvije i pol godine, otkad pratimo cijene u supermarketima. Drugi, jednako uznemirujući trend, je poskupljenje glatkog (tip 550) i oštrog (tip 400) brašna. Glatko brašno je skuplje također u svih 7 promatranih supermarketa u prosjeku 15,97%. Oštro brašno je skuplje u prosjeku 17,53%, u 6 od 7 promatranih supermarketa.



Da se ne radi o najjeftinijim pronađenim primjercima, sasvim sigurno ne bismo toliko to isticali. Ovim poskupljenjem brašna najviše su pogođeni upravo socijalno najugroženiji jer i najjeftinije brašno će od sada plaćati 16-18% više nego inače. Koji je razlog za poskupljenje alkoholnog octa Kisko za čak 14,67% u prosjeku, u 6 od 7 supermarketa? Jesu li samo energenti opravdani razlog za toliki porast cijene? Malo manje izraženi trend (u 5 od 7 supermarketa) poskupljenja je zabilježen i na kilogramu polutvrdog sira koji je sada skuplji u prosjeku 17,82%.

Trend poskupljenja također smo zabilježili i na jubilarnoj mljevenoj kavi Franck (popularnoj ciglici) koja je sada 1 kunu skuplja u 5 od 7 supermarketa, u odnosu na stanje prije mjesec dana i iznosi 16,99 kn. Isti trend primijetili smo i na jeftinijim primjercima kave, što jasno pokazuje da se događaju turbulencije na tržištu kave. Prema našim statističkim podacima, naše prognoze još su i crnje, jer uskoro očekujemo poskupljenje i tjestenine, ječmene kaše, kukuruzne krupice te slatkiša i grickalica. Eventualno poskupljenje slatkiša i grickalica, socijalno najugroženiji neće toliko primijetiti jer u njihovim košaricama već odavno nema tih artikala, no porast cijene tjestenine, ječmene kaše i kukuruzne krupice koji su većini osnova kojom su razmjerno jeftino mogli preživjeti, stavlja ih u iznimno težak položaj.



Zabrinjava i činjenica da je sve teže pronaći trajno mlijeko 2,8% m.m. jeftinije od 5 kuna (osim ako nije neka akcija), a prije samo dva-tri mjeseca dalo se naći takvo mlijeko i ispod 4 kune po litri (redovna cijena). Čak niti statistički "nabrijana" prosječna hrvatska plaća od 5.450,00 kn, sve manje uspijeva pokriti. Ako uzmemo u obzir da stopa registrirane nezaposlenosti za siječanj 2011. iznosi 19,6%, što će reći da gotovo svaki peti radno aktivni stanovnik Hrvatske nema posao, odnosno ne prima plaću, onda ova poskupljenja najelementarnijih namirnica mogu jedino izazvati još veće nezadovoljstvo upravo kod socijalno najugroženijih.

Od izrazitijih trendova pojeftinjenja, ovaj tjedan zabilježeno je samo pojeftinjenja tikvica u svih 7 supermarketa, u prosjeku 29,27%, te dječjeg šampona Johnson&Johnson u 5 od 7 supermarketa, u prosjeku 15,68%. Ništa što bi nas trebalo silno razveseliti.

Gdje je najjeftinija košarica?


Na kraju prokomentirajmo rang listu najpovoljnijih supermarketa. Ovaj tjedan donio je živost i nove turbulencije na top listi najpovoljnijih. Što se tiče najpovoljnije jedinične košarice, i ovaj tjedan je Konzum zauzeo prvo mjesto, iako ga indeks povoljnosti (-9) baš i ne prati. Slijedi Getro i Plodine. Napomenimo da su Plodine ovaj tjedan supermarket s najvećim indeksom povoljnosti (+20), što pokazuje da se Plodine polako vraćaju na ono mjesto na kojem su nekad bile. To se ne bi moglo reći i za Kaufland koji ovaj tjedan ima nepovoljniju košaricu čak i od Bille, koja je sada "pobjegla" na petu poziciju iza Mercatora i s njime čini sredinu ljestvice. No, Kaufland se još uvijek dobro drži što se tiče indeksa povoljnosti, jer je u "zelenoj zoni". Interspar i ovaj tjedan ima najnepovoljniju jediničnu košaricu. Billa usprkos bijegu s dna ljestvice po iznosu jedinične košarice, još uvijek ima najniži indeks povoljnosti (-28). Smanjenje razlike između najnepovoljnije i najpovoljnije jedinične košarice na 132,07 kn pretkazuje razdoblje u kojem bi moglo doći do relativnog izjednačavanja cijena.

Supermarketi.info

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Ne propustite

Zdravstveni karton

Saznajte koje su namirnice najbolje za proljetno čišćenje organizma.

Horoskop

Svi znamo da bismo trebali paziti na namirnice koje unosimo u organizam, a razumijevanje svojih slabosti može doprinijeti cjelokupnom shvaćanju koncepta zdrave prehrane.

Savjeti stručnjaka

Pojedine namirnice poznate su kao dobra pomoć pri jačanju imuniteta koji je ključan za obranu, pa i od virusnih bolesti čija sezona tek slijedi.

Advertisement

Impressum


Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.