Bolji dizajn za bolji doživljaj vina

Činilo nam se, kad smo u prvoj kolumni najavili učestalo pojavljivanje citata u budućnosti našeg izleta u spisateljske vode, da će to posao olakšati. Prepisivanje pa nadopunjavanje uz ipak autorski komentar nameće logičan zaključak o olakšanju posla. Jer, mislili smo, tuđe i postojeće oplahnuto i omotano našom svježinom bit će bolje i ne budimo licemjerni, lakše za provesti. Bjelina ekrana uokvirena wordovim ikonama nikako se nije punila prvom rečenicom, definicijom pojma redizajn, što je light motiv ovog teksta pa kako pristoji, upoznavanje s materijom  je očekivano. Trebalo nam je previše stranica proučiti koje Google servira kao potencijalnog dobitnika, da uočimo toliku sličnost spisateljstva i grafičkog dizajna: zaista je lakše početi od bijelog ekrana. Svaka postojeća bila je nama krnja, kriva ili jednostavno, ružna definicija.

Novci se rijetko spominju kad se o dizajnu govori, izbjegavajući taj osjetljivi, ali ipak neizostavni segment stvaranja estetski umilnog funkcionalnog alata za bolju prodaju iskonskog proizvoda. Nije definicija, ali je duhovit  i shvatljiv opis jednog člana foruma koji pojam redizajn opisuje kao riječ koju klijent spominje kad želi potrošiti manje novaca – jer dizajn ima prizvuk skupog dok je redizajn, ‘petljanje’ po postojećem predlošku, jeftiniji. Opis Iako posve izbanaliziran, cinicno je iskren. Jer redizajn, kako je sigurno i forumaš osjetio, jako je težak zadatak.

vino tekstNaš klijent je vinar. Obiteljska tradicija, tri generacije trenutno sudjeluju u radu. I imaju iskustva. I prepričavajući nam na prvom sastanku povijest njihove ambalaže, posebno etiketa, nesvjesni da je to što nam duhovito pričaju da je počelo kao ruganje susjeda, marketing koji priželjkujemo i s novim redizajniranim logotipom i etiketama –ne da se susjedi rugaju, već  da etikete dobiju nadimke. Kupci police prelaze pogledom brzo, ciljano uzimaju što traže ili istražuju nešto novo. Prvi put ambalaža prodaje proizvod, svaki ostali put je to ipak sadržaj. Pod uvjetom da ste zapamtili što tražiti. Ime je kao i kod ljudskog upoznavanja, prvo što NE zapamtite. Pamtite izgled. Inspirirani elementima, tražite način pamćenja. I ako element s etikete personificirate, date mu nadimak – imamo vas!

Pokazalo se s vinskim etiketama da konkretni sadržaj čini etiketu pamtljivom. Životinje, biljke, predmeti, jasna tema, uskoro u konzumentskom svijetu postaju vodeći i prepoznatljiv naziv za proizvod. Jednostavno jer se lakše pamti.

Etikete našeg klijenta zvali su ‘kajdanka’. Devet različitih vina, kvalitetnija butelja i litrena boca, a svaka etiketa potpuno iste boje i motiva, s razlikom imena vina, razbacanih slova koja čine notni zapis. Teško za baratanje i samim proizvođačima ne znajući s daljine veće od 30 cm o kojem se vinu radi, a za kupca toliko otegotna okolnost da će elegantno pogled prebaciti na nešto prepoznatljivije .

vino tekst 2Zadržali smo note, kao element za opravdano nastavljanje korištenja nadimka, i jer priziva pozitivan osjećaj kod vinoljupca, razgaljenost uzrokovanu  glazbom, rijetko odvojivu od uživanja u vinu. Međimurje, mjesto nastanka vina, zastupljeno je stihovima prožetim elementima novih vizuala, nenametljivo budeći radoznalost nešto pažljivijih promatrača.

Etikete su dvobojne. Dominantna je boja koja sadržaj nedvojbeno asocira na sadržaj. Uvriježene su već u vinarskoj industriji boje koje prate pojedine sorte pa će tako bijela i svježija vina nositi svjetlije, prozračnije nijanse dok bogatija, punija vina asocijativno vežemo za tamnije, vatrenije, teže boje.

Čista bijelkasta podloga ugodno hrapavog papira tako postaje jasna za raspoznavanje i u onom djeliću sekunde koji imamo da bi bilio dabrani s police.

Najveći problem kod redizajna je naći poveznicu starog i novog, ostaviti dovoljno elemenata da postojećim konzumentima bude jasno da se radi o istom proizvodu koji poznaju i koriste, kao i nepromijenjenosti cijene koji su navikli plaćati, u isto vrijeme dobivajući nove kupce koje će privući upravo etiketa. Vina Belović imaju svoju publiku i za pristupačniju liniju litrenog pakiranja kao i nešto skuplju liniju 0.75 l butelja. Kao i vino, i etiketa rafiniranošću prati tu vertikalu. Logika boja je ista, ali etikete litrenih boca lišene su poetike. Ime je u prvom planu, jasno i prepoznatljivo, ostali elementi svedeni su na minimum. Nimalo zastrušujuće.

Berba je bila, vino nastaje. Dosad promijenjene četiri etikete, dobit će uskoro horizontalno proširenje i za druge sorte. ‘Kajdanka’ nastavlja svoj rast, a kako čujemo od nekih novih ljubitelja Belović vina, i ‘baba’ ima dobru prolaznost…

www.zatodizajn.hr