Connect with us

Hi, what are you looking for?

She.hrShe.hr
burnout
burnout

Duh i tijelo

Tanka je granica između ‘ja to mogu’ i ‘budi pametna – uspori’: Kako prepoznati burnout i kako se oporaviti?

Učili su nas da ne treba kukati, odmarati, a nedajbože ljenčariti, već prionuti poslu i raditi kao mrav – dok ne padnemo s nogu.

Učili su nas da ne treba kukati, odmarati, a nedajbože ljenčariti, već prionuti poslu i raditi kao mrav – dok ne padnemo s nogu. Štoviše, to su nam i nacrtali u slikovnici Cvrčak i mrav. Ok, da budemo pošteni – slikovnica je o tome da treba misliti na sutra, ali može se i ovako shvatiti.

Hoćemo reći – nisu ni mrav ni cvrčak skroz u krivu ni skroz u pravu. I mrav bi ponekad treba dignuti sve četiri u zrak, gledati vedro nebo i leptire i uživati. Nema ništa loše u odmoru, štoviše ključan je za zdravo tijelo i zdrav duh. 

Kako prepoznati burnout? Burnout je stanje kroničnog stresa koje dovodi do fizičke i psihičke iscrpljenosti. Iako se u posljednje vrijeme o burnoutu govori puno više, nego prije, još uvijek ovaj problem ne shvaćamo dovoljno ozbiljno i ne reagiramo na vrijeme, a upravo je pravovremena reakcija ključna kako ne bi došlo do težih posljedica po zdravlje.

Kronični stres nije isto što i burnout

Kronični stres koji ignoriramo, odnosno podnosimo, misleći da tako treba, faza je koja prethodi burnoutu. Kada počnete osjećati nezadovoljstvo na poslu i stagnaciju, što je uzrok tome i kako se osjećate. Jeste li nezadovoljno organizacijom posla i nadređenima pa treba potražiti novog poslodavca ili možda otvoriti nešto svoje ili su i „šef i stanica“ u redu, samo je vrijeme za odmor? Odgovorima na ova pitanja ćete prepoznati burnout kao mogući nastavak vašeg stanja.

Simptomi koji ukazuju na kronični stres su  glavobolje, tjeskoba, promjene u apetitu i obrascima spavanja te smanjena produktivnost i razdražljivost.

Ovo je trenutak u kojem biste trebali uzeti godišnji odmor, a ako treba i bolovanje, dovoljno dugo da se odmorite i prestanete razmišljati o poslu.

Ako ne poslušate svoje tijelo i psihu pa umjesto da ih odmorite, vi ih pritisnete još jače, dogodit će se ovo:  postat ćete neučinkoviti na poslu i osjećat ćete se nemoćno, apatično, ogorčeno i cinično.

Osim toga, bit ćete i dalje kronično umorni i iscrpljeni, posao će se gomilati, a s njime i stres.

Počet ćete odugovlačiti i odgađati obveze. U ovom stadiju mnogi ljudi posegnu za opijatima kako bi barem malo ublažili pritisak koji osjećaju. Neki ljudi na pritisak i potencijalnu prijetnju odgovaraju agresijom.

Ovo je trenutak u kojem ignorirani kronični stres prerasta u burnout.

Osim mentalnog i fizičkog umora, sada se javljaju kronična tuga pa čak i depresija. 

Prepoznati burnout možete i prema simptomima: emocionalna iscrpljenost, cinizam, smanjena produktivnost i sumnja u sebe. Osoba se povlači u sebe i i postaje asocijalna.

Kako se oporaviti od burnouta?

Prema studiji objavljenoj u časopisu Applied Psychology Health and Well-Being, ključ oporavka je odmor. Maknite se s posla koliko je god to moguće. Ako ništa drugo, onda se barem vikendom opustite i odmorite. 

Također je važno preuzeti ponovno “konce u svoje ruke”, a to znači baviti se stvarima koje volite i u kojima uživate te se družiti s ljudima kraj kojih se osjećate dobro.

Bitno je da ponovno imate osjećaj produktivnosti, povezivanja s drugima te da ponovno osjetite da imate kontrolu nad svojim životom. To mogu biti prividno malene stvari poput vašeg vrta koji izgleda ljepše, no prije koji mjesec, dok na njega uopće niste obraćali pozornost, a sada u njemu dozrijevaju jagode koje ste posijali.

Sitnice su velika stvar, ako u vama probude osjećaj zadovoljstva i svrhe. U njima je polazna točka na putu oporavka od burnouta.

Ne propustite

Beauty report

FOREO, švedski skin-tech div, nudi vrhunska rješenja za zdrav i blistav izgled kože - inovativni proizvodi će osiguravati optimalnu njegu, prilagođenu svim vremenskim uvjetima...

Duh i tijelo

Gušenje pravih osjećaja čovjek na kraju uvijek plaća zdravljem. 

Savjeti stručnjaka

Jedna od tri žene i jedan od pet muškaraca starijih od 50 godina širom svijeta doživjet će prijelom kosti zbog osteoporoze.

Savjeti stručnjaka

Jeste li nekad mogli pretpostaviti da aspirin možete koristiti i u druge svrhe, a ne samo za smanjivanje boli?

Advertisement

Impressum


Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.