8 čaša vode dnevno – potreba ili mit?

Iako nam od malih nogu govore kako je voda esencijalna za zdravlje organizma pokazalo se kako njezin pretjeran unos može više odmoći nego pomoći. Literature o tome kako ista može poboljšati funkcioniranje organizma, očistiti ga od toksina, poboljšati ten ili omogućiti brži rad mozga ne nedostaje, a velik dio nje sponzoriran od strane velikih korporacija koje žele poboljšati prodaju. Tako statistika pokazuje kako se unatrag deset godina prodaja flaširane vode utrostručila te tako danas ova industrija zarađuje čak 4 bilijuna dolara godišnje.

Iako nitko ne osporava važnost vode i njezin doprinos zdravlju važno je znati kako preporučeni dnevni unos vode uključuje i onu koja se nalazi u hrani i ostalim pićima. Voće i povrće sadrži od 80 do 95 posto vode, a čak suhi kruh i sir sadrže oko 35 posto vode. Ovom popisu valja dodati i sokove, mlijeko te druge napitke.

povrce tekstOvom problematikom pozabavili su se i australski znanstvenici koji su napravili eksperiment s grupom biciklista. Testnu skupinu su stavili pred izazov zadavši ima da treniraju sve dok kroz znojenjem ne izgube 3 posto svoje ukupne mase. Sudionike istraživanja su potom podijelili u tri skupine: one kojima nisu nadoknadili izgubljenu vodu, druge kojima su vratili 2 posto izgubljene tekućine i zadnju skupinu koja je u potpunosti rehidratizirana. Rezultati su bili krajnje začuđujući jer istraživači nisu uočili nikakvu razliku između prve i zadnje skupine sportaša.

Previše čaša vode može izazvati zdravstvene poteškoće

Naime, prema njima ljudski organizam jako dobro podnosi gubitak vode, dok tek malo prekoračenje u unosu može izazvati ozbiljne zdravstvene poteškoće. Tako kod intoksikacije vodom dolazi do razrjeđenja soli u krvi, zbog čega tijelo ne može pravilno funkcionirati.

U drugu ruku, proučavajući uzorke urina britanski su studenti potvrdili da pivo i kava ne dovode do značajne dehidratacije. Stoga ako ste danas popili samo tri čaše vode ne morate užurbano nadoknađivati ostatak.

voda tekstNitko ne tvrdi da dobivanje dovoljne količine vode nije osobito važno. Točnije, stariji ljudi često imaju smanjeni osjećaj žeđi, pa mogu opasno dehidrirati, a da to ne primijete.

Ljudi s bubrežnim kamencima, npr. trebaju dosta vode, kao i svatko tko se bavi napornim vježbanjem. Valtin, koji je proveo 40 godina u istraživanjima o tome kako tijelo održava zdravu ravnotežu tekućina, ustvrdio je da savjet o osam čaša vode dnevno vjerojatno izvire iz pogrešne interpretacije izvješća o hrani i prehrani iz 1945.

U tom se izvješću navodi da tijelu treba oko mililitar vode za svaku kaloriju koja se konzumira, što je gotovo 8 šalica za tipičnu prehranu od 2000 kalorija. No, najveći dio ove količine vode pretežno je sadržan u samoj hrani.