Antioksidansi – čuvari zdravlja i ljepote

Sigurno ste čuli o brojnim pozitivnim svojstvima antioksidansa. Bilo da se nalaze u prehrambenim namirnicama ili u kozmetičkim proizvodima, o ovim prirodnim zaštitnicima našeg tijela ne prestaje se pričati. Što je to 'zlatno' u njima i zašto se nazivaju malom vojskom koja nas štiti od preuranjenog starenja i nastanka bolesti?

Antioksidansi (kao što su vitamini A, C, E, beta-karoten, selen, melatonin, glutation i alfa lipoična kiselina) kemijski su spojevi koji neutraliziraju negativan utjecaj slobodnih radikala u tijelu. Slobodni radikali štetni su spojevi koji prirodno nastaju kao posljedioca životnih procesa, a koji štete tkivu i stanicama u kojima nastaju. Nastaju i od raznih onečišćenja koje unosimo u organizam hranom, pušenjem, izlaganjem sunčevim zrakama, smogu i pesticidima. Nezdrava prehrana i zagađen okoliš doprinose većem broju slobodnih radikala, a na taj način i potencijalnoj šteti za organizam.

Naš organizam sam proizvodi antioksidanse, uz pomoć vitamina i minerala, ali značajan vanjski izvor antioksidansa je i hrana. Prirodne namirnice krcate antioksidansima pružaju nam mnoge dobrobiti: otpornost prema bolestima i alergijama, pomažu u mršavljenju, poboljšavaju cirkulaciju, probavu, san, pamćenje, ublažavaju menstrualne bolove, a uvelike pridonose i ljepšem i mladolikom izgledu kože.

Prehrana bogata antioksidansima kao što su vitamin C i E, karoten, likopen, lutein i mnogi drugi povezuje se i sa smanjenim rizikom od nastanka kardiovaskularnih bolesti, raka, dijabetesa, Alzheimerove bolesti, glaukoma, makularne degeneracije i bolesti imunološkog sustava.

Iako se mogu pronaći u dodacima prehrani, za dug i zdrav život nužno je uključiti što više svježih i organskih namirnica bogatih antioksidansima. Agrumi, rajčica i voćni sokovi izvor su vitamina C, a mrkva, kelj, brokula, špinat, mango, marelice, dinja, naranča su dobar izvor beta-karotena. Vitamin E sadrže orašasti plodovi, sjemenke, biljna ulja, pšenične klice te riba.

Obogatite prehranu maslinovim uljem, orašastim plodovima i sjemenkama te voćem (bobičasto voće, agrumi, marelice, breskve, šljive, crveno grožđe, papaja) i povrćem (brokula, špinat, zelena salata, cikla, paprika, mrkva i rajčica). I ne zaboravite, i tamna čokolada i crno vino imaju pozitivan učinak na zdravlje.