Hrvati, “djeca krize”

Kriza se, sudeći prema istraživanju koje je proveo Business.hr i MojPosao, osjeća doslovno posvuda. 82 % ispitanika smatra kako se u njihovoj kompaniji osjeća kriza, a 11% smatra da će se kriza sigurno osjetiti, pitanje je vremena. Zbrojeno, kriza je ušla u živote 93% Hrvata. Kako se nosimo s krizom?

Sve se češće šapuće – kriza će trajati godinama!

Posljednjih mjeseci novinske stupce su punilo je Deloitteovo o "pesimističnim hrvatskim poduzetnicima” koji imaju najmanje optimizma u cijeloj regiji. Ovo istraživanje dalo je slične rezultate, optimizam se i dalje nalazi samo u tragovima.

Kada se radi o očekivanjima ispitanika vezanim za budućnost, polovica ispitanika smatra kako će kriza trajati još godinu do dvije, dok je 43% ispitanika pesimističnije i smatra da će kriza trajati još više od dvije godine. Optimista koji smatraju kako će kriza završiti ove godine je svega 7%.

Kome je čaša puna?

Optimizam ipak vlada u određenim skupinama. Tako mlađi, a pogotovo visokoobrazovani ispitanici, imaju značajno vedrije prognoze budućnosti. Tek jedna trećina mlađe populacije smatra kako će kriza trajati više od dvije godine, a tek 17% mlađih ispitanika zaključit će da će im iduće godine biti lošije nego ove.

Dežurni pesimisti su zaposlenici hrvatskih institucija i kompanija u državnom vlasništvu. Zlobnici bi zaključili kako oni imaju manje posla, pa tako i više vremena da zdvajaju nad svojom sudbinom. Brojke pak govore kao njih 51% krizu vidi kao dugoročno stanje. Njihov strah može se shvatiti, jer sve češće njihove se šefove razvlači po naslovnicama, a nad glavama im vise afere za koje vjerojatno nisu niti znali.

Povišice? Baš i ne…

70% ispitanika ne očekuje povišice a 63% ih ne očekuje ni napredak u karijeri u ovoj godini. Vezano uz ovakva predviđanja, Hrvati se teže odlučuju na kredite. Tako polovica ispitanika do 30 godina nema dugovanja, a 63% svih ispitanika ne namjerava dizati kredite u 2010. godini. Ove brojke sigurno će baciti u očaj građevince, ali možda ih i primoraju da cijene prilagode situaciji na tržištu.

Kraj priče o krizi trebalo bi zaključiti optimističnim tonovima. Pa tako 5% ispitanika smatra kako gospodarske krize u njihovoj kompaniji neće ni biti, a egzotičnih 2% izjavilo je kako je kriza imala pozitivan učinak na njihovo poslovanje te oni sada posluju još bolje!

www.profitiraj.hr