Utječe li nesanica na debljinu?

Potrebe za snom su prilično individualne. Općenito se smatra kako sedam ili osam sati provedenih u čvrstom snu tijekom noći povoljno djeluje na zdravlje, ali i metabolizam. Nesanica najčešće nastaje zbog jake zabrinutosti. Muče nas brige nametnute izvana. Nametnuto nam je da trebamo imati ovo ili ono, napraviti ovo ili ono, postići ovo ili ono, izgledati ovako ili onako, bojati se ovoga ili onoga, strahovati nad ovim ili onim…

Još 2012. godine znanstvenici sa Sveučilišta u Kaliforniji istaknuli su kako nedostatak sna narušava rad režnjeva u mozgu koji su odgovorni za odabir hrane, te je utvrđeno kako nedostatak sna utječe na neadekvatno lučenje hormona odgovornih za osjećaj gladi i sitosti.

Bioritam je kontinuirano istraživana stavka ljudskog zdravlja. Međutim, pod pritiskom današnjeg tempa života većina brigu o unosu hrane u pravilnim razmacima tijekom dana kao i pravilnom odmoru često smatra nebitnom.

Nedostatak sna i povećanje tjelesne mase te razvoj šećerne bolesti

Znanstvena istraživanja su potvrdila i da kvaliteta sna utječe na tjelesnu težinu. Naime, osobe koje manje spavaju imaju veću potrebu za hranom te veći rizik od debljanja. Organ koji najviše trpi je mozak, a posljedice se najčešće pokažu na raspoloženju. Ako imamo nedostatak sna loše smo raspoloženi što često uzrokuje povećanu želju za slatkim te posljedično nakupljanje kilograma.

Vrlo često, ako je takav obrazac ponašanja kontinuiran s vremenom dolazi do porasta tjelesne mase kao i mogućeg porasta razine šećera u krvi i krvnog tlaka, razine kortizola (hormona stresa) te čak razvoj šećerne bolesti tip 2.

Što je serotonin?

Serotonin je molekula koja se luči u takozvanoj REM fazi sna te njezin nedostatak može utjecati na nesanicu. Kako bi razine serotonina u organizmu bile adekvatne, važna je uravnotežena i raznovrsna prehrana koja će podmiriti dnevne potrebe za svim mikro i makronutrijentima, posebice vitaminima B-skupine.

Prije odlaska na počinak, kao što je većini poznato, bitno je izbjegavati napitke s kofeinom. U ovu skupinu osim kave spadaju i čajevi te gazirani napitci i energetska pića. Naime, vrijeme zadržavanja kofeina u organizmu, ovisno o količini, može trajati i do šest sati što vam otežava posao kod dostizanja kvote od osam sati čvrstog sna.

Također, ako nemate nekih drugih zdravstvenih poteškoća, bilo bi dobro prije odlaska na počinak izbjegavati namirnice koje djeluju kao prirodni diuretici, poput velikih količina zelenog čaja, soka od brusnice, lubenice i krastavaca te šparoga. Prekomjeran unos namirnica prije spavanja, pogotovo bogat ugljikohidratima, dovodi do naglog porasta glukoze u krvi što utječe na čvrstoću sna te nerijetko osobe znaju imati i noćne more.

Serotonin i nesanica i kako si pomoći

Kivi, koji sadrži vitamine i minerale te je bogat izvor antioksidansa također sadrži i značajne količine serotonina koje pomažu u borbi s nesanicom. Višnje, kao i sok od višnje u adekvatnoj količini, zbog količine antioksidansa melatonina kojeg sadrže dovode do stanja pospanosti.

Stoga, razmislite o vašem unosu hrane tijekom dana, a pogotovo predvečer. Priuštite vašem organizmu što češće adekvatan odmor. Idućeg dana ćete biti puno spremniji za razne izazove, a tijelo će vam na tome biti zahvalno…

Izvor medivia.hr