Sport i glazba

Vjerojatno nikada niste ušli u teretanu, a da u njoj ne trešti glasna glazba, niti se susreli s joggerima bez omiljenog rekvizita – slušalica. Glazba je dio svakodnevnog života, bilo da kuhate uz Beyonce, jadikujete uz Aerosmith, plešete uz J.Lo ili se budite uz AC/DC. Međutim, sportašima su omiljene melodije više od zabave i ugodne pozadine.

Od ambijentalne glazbe do energičnih ritmova, sve prolazi ovisno individualnim preferencijama. Prema nedavno provedenoj anketi na 184 studenta, najpopularnije vrste glazbe za vježbanje su hip-hop (27,7%), rock (24%) i pop (20,3%).

U posljednjem desetljeću broj istraživanja vezanih uz vježbanje i glazbu povećao se te su psiholozi unaprijedili vlastita znanja o tome kako glazba utječe na čovjeka tijekom fizičke aktivnosti.

Dobro je poznato da glazba podiže raspoloženje, a povećava i izdržljivost, odvraća misli od boli i smanjuje stres.

Ljudi se prilikom vježbanja više fokusiraju na glazbu nego na napor koji doživljavaju dok vježbaju pa zato brže i duže trče, voze bicikle ili plivaju, a da toga nisu ni svjesni.

Čini se da glazba može djelovati poput metronoma i pomoći da se održi stalan ritam, smanje pogrešni koraci i potrošnja energije.

Glazba može smanjiti percepciju samog intenziteta treninga za otprilike 10% za vrijeme srednje intenzivne aktivnosti.

U studiji iz 2012. godine sudionicima koji su vozili bicikle u ritmu glazbe je bilo potrebno sedam posto manje kisika u odnosu na one koji su vozili bicikle bez pozadinske glazbe.

Sportski psiholog Costas Karageorghis sa Sveučilišta Brunel u Londonu kaže da o glazbi možemo razmišljati kao o 'legalnoj drogi kojom povećavamo učinkovitost'.

Prema njemu, postoje četiri faktora koja pridonose motivaciji koju bude pjesme: odgovor na ritam, muzikalnost, kulturološki utjecaji i asocijacije.

Njegova su istraživanja pokazala kako vježbači koji treniraju s 30 do 70 posto kapaciteta srca vole glazbu koja sadrži između 90 i 120 udaraca u minuti, poput Michael Jacksonovog Thrillera.

No, kad dosegnu prag od 70 do 80 posto maksimalnog otkucaja srca, radije biraju glazbu između 120 i 150 udaraca u minuti, kao što je Viva La Vida od Coldplaya.

Ukoliko želite složiti savršenu playlistu, glazbeni programi poput Winampa i iTunesa nude opciju sortiranja pjesma prema BPM-u, odnosno broju udaraca u minuti.

Posljednjih su godina istraživači i tvrtke eksperimentirali s novim načinima motiviranja vježbača putem aplikacija za 'pametne telefone' koje odabiru pjesme na temelju broja otkucaja srca vježbača, poput aplikacije Jog.fm kojom pomažu ljudima u pronalasku savršene glazbe za njihov individualni trening.

Uskočite u tenisice, stisnite play i provjerite kako 'legalna droga' djeluje na vas!