Najmoćnije žensko oružje

Ma što mi mislili o njima, žene su oduvijek znale istinu – vrtoglavo visoke potpetice jesu neudobne, ali su najsnažniji instrument zavođenja. Sklonost žena visokim cipelama, dakako, ne otkriva samo želju za fasciniranjem okoline. Prema tumačenju slavnog Sigmunda Freuda, potpetica je fetiš, jer izdvaja jedan dio tijela (stopalo) u smislu žrtvovanja.

Tvrdnja kako za "ljepotu treba patiti", u slučaju hodanju na potpeticama visokih petnaestak centimetara, uistinu se pokazala točnom, jednako sada kao i u doba kada su žene kroz svoju povijest nemilosrdno bile stegnute korzetima i prečvrstim grudnjacima.

Prema francuskom mjesečniku "Psychologie" radi se o neobičnom spoju taštine i žrtvovanja, koji je nazvan "stilom potpetice". Hod na visokim potpeticama prestaje biti samo modnim hirom kroz frenetično slijeđenje nametnutih imperativnih trendova, već životnim izborom, drogom o kojoj ovise milijuni žena diljem svijeta.

Potpetice kao provokacija

Prema mišljenju dijela psihologa, žena koja se ne odvaja od svojih visokih potpetica želi se osjećati ravnopravna muškarcu. Visoke pete su, i prema opće prihvaćenom mišljenju, u pravilu odabir žena koje mušku okolinu izazivaju ili s njom izravnavaju račune u svijetu kompliciranih muško – ženskih odnosa.

Slika žene koja hoda sa vrtoglavo visokim potpeticama utjelovljuje lik zavodnice sigurne u sebe i svoj seksepil (prisjetimo se samo legendarne scene sa slavnom Marylyn Monroe iz filma "Sedam godina vjernosti" i čuvenog para bijelih sandala, potpetice visoke jedanaest centimetara, dizajnera Salvatorea Ferragama.

Žene koje preferiraju visoke pete, po mišljenju modne povjesničarke Caroline Cox, otvorene su žene, sigurne u svoj uspjeh, poduzetne i žive ispunjenim društvenim životom, ali još uvijek dovoljno neopterećene prevelikim bavljenjem sobom. Ovakav zaključak ona izvodi ponajprije iz mišljenja stručnjaka koji se bave ovom problematikom i analiziranjem "body language-a" te navode kako potpetica pomiče težište tijela prema naprijed, što odaje osobu usmjerenu prema budućnosti.

Isto tako, oslanjanje na široku petu, tvrde oni, upućuje na psihološki stabilnu osobu. Njihovi oponenti, međutim, govore upravo suprotno – da je nošenje previsokih potpetica, odnosno odvajanje ženskih nogu od tla, u stvari pokazatelj da je nositeljica žena koja se podsvjesno odvaja od stvarnosti.

Ovim, sličnim, a i vlastitim zapažanjima o opsesivnoj ženskoj potrebi za uvijek novim parom cipela, na duhovit su način progovorili Michael Duranko i Penina Goodman, autori knjige "Bootism: a shoe religion". Slaveći strast prema pomodnoj i luksuznoj obući  (stvorivši posve novi pojam – "bootism") gotovo religioznom predanošću ujedinili su pasionirane ljubitelje cipela cijelog svijeta.

Pet pari godišnje

Prema američkom Nacionalnom centru za istraživanje konzumerističkih navika za 2008. god. žene prosječno kupuju pet pari cipela godišnje, pet od deset žena žali što su kupile barem jedan par cipela, a četiri kupnju skrivaju od svojih partnera. Ljubiteljice trendovske obuće čak jednu četvrtinu cipela koju posjeduju, obule su tek jedan put.

Osim pasioniranih zaljubljenika u cipele, postoje, međutim i oni koji u opsjednutosti cipelama vide opasnost. Britanska aktivistica i profesorica političkih znanosti na Sveučilištu u Melbourneu, Sheila Jeffreys, autorica knjige "Ljepota i mržnja prema ženama" kritična je i zabrinuta je razmjerima ove pojave.

Muškarac tradicionalno zahtjeva od žene da hoda i pleše u neudobnim cipelama, a njena bol pruža mu seksualno zadovoljstvo koje na žalost podupire modna industrija cijelim nizom "fetiš projekata". Pomodni fetišizam, kako ga naziva, samo je nastavak mučenja i zloupotrebe žena iz prošlosti.

"Zgrožena sam pri pogledu na ženu koja se ljulja na potpeticama tankim poput iglica. Gotovo se može osjetiti bol i dugoročna šteta koje pri tom nanose svojim tijelima. Žalosna sam kada vidim mlade žene kako ukočeno hodaju i gnjevna na degradaciju žena u društvu u kojem se još uvijek skupo plača njena jednakost" pojašnjava Sheila Jeffreys .

Štetnost previsokih, ali i preniskih peta

Na štetnost nošenja previsokih peta, s druge strane, neprestano upozoravaju i liječnici, sugerirajući nošenje idealnih peta od 5 centimetara. Čak 80% žena osjeća tegobe u stopalima kao posljedicu njihova nošenja. Osim što tijelo guraju naprijed i tako uzrokuju pomicanje bokova i kralježnice iz prirodnog položaja, dugo nošenje potpetica viših od sedam centimetara znatno opterećuje koljena, mjesta koja su kod žena ionako podložna osteoporozi.

Pravu satisfakciju ljubiteljicama "štikli" nedavno je dao američki doktor Mike O"Neill koji je temeljem istraživanja došao do zaključka kako nošenje ravnih cipela bez potpetica može izazvati jake bolove u stopalima, potkoljenici i leđima. Zbog ravnih cipela narušava se pravilno držanje,te se istežu ligamenti i tetive. Formula zdravih stopala, pojašnjava doktor Mike O"Neal "u pravilnoj je izmjeni ravnih cipela i onih s ne previsokom petom".

Potpetice – jak afrodizijak

Bez obzira na sve teorije, ostaje činjenica da se hodanjem na visokim potpeticama postiže neodoljiv hod… zavodljiv, a istodobno i nesiguran. Vrtoglavo visoke potpetice su u stanju pružiti potpuno suprotne efekte – s jedne strane ženu prisiljavaju na krhkost i suptilne pokrete, a druge strane progovaraju o njenoj samosvijesti, osiguravaju joj dominaciju i seksepil. Proporcionalno građene noge žene, visoke potpetice će učiniti još ljepšima, ali i manje savršene noge, vizualno će se doimati vitkijim.

– Visoke pete moćan su afrodizijak. Muškarci vole prekomjerno naglašenu žensku figuru. Visina potpetice mijenja cijelu anatomiju – stopala, nogu, bedara, bokova, stražnjice i prsa. Konkretno peta mijenja kut stražnjice za 20 do 30 stupnjeva, što doprinosi dojmu da je tijelo mladoliko i plodno, navodi dr. Gad Saad sa Sveučilišta Concordia u Kanadi, autor knjige "Evolucijske osnove potrošnje".

Ovome svako u prilog idu ultimativni dizajnerski prijedlozi iz centara modne moći. Prema preporukama dizajnera, posljednjih sezona potpetice dosežu neslućene visine. Idealna je, prema mišljenju, vodećih dizajnera, barem ona visine od dvanaestak centimetara.

Cipela kao umjetnički predmet

Da ženska cipela ima podosta čarobnoga i intrigantnoga u sebi pokazali su svojim dizajnom neki od najslavnijih obučara današnjice, poput legendarnih Manola Blahnika, Jimmy Chooa ili Christiana Laboutina, koji su davno otpočeli sa slavljenjem atributa klasične ženstvenosti, koristeći se pri tom najfinijom kožom i najrazličitijim luksuznim materijalima prekrasnih tekstura i boja.

Ovi umjetnici svoga zanata, umjetnički su senzibilitet pretočili u kreacije izvanredne ljepote za kojima uzdišu milijuni žena diljem svijeta, odnosno, u basnoslovno skupi, za veliku većinu nedostižni statusni simbol, koji stvara čaroliju i iluziju svatkome tko ih nosi.

Nenadmašne i neponovljive kreacije slavnog Manola Blahnika, vrhunske zanatske izrade, mnogi smatraju ljepotom dostojne umjetničkog djela. Od kako je "Manolo- manija" otpočela, nije ni prestala do današnjih dana. Njegove modele proslavile su mnoge bogate i slavne osobe.

Poznato je, naime, kako su najzaslužnije za njihovu planetarnu slavu, upravo modom opsjednute protagonistice iz kultne serije "Seks i grad", kojima su cipele najmoćnije oružje ženske samosvijesti i zavođenja. Legendarna je već izjava i pop dive Madonne koja je za "najseksi cipele na svijetu izjavila:"Dobre su poput seksa, jedino što traju duže".

O svom radu i cipeli koja sjedinjuje jedinstvenu gipkost, ljepotu i lakoću pokreta, Manolo Blahnik, lakonko je rekao: "Ja sam hodajuća klasika, tridesetak godina kreiram jednu te istu cipelu, neovisno o vremenu i trendovima. Važno je da je cipela ženstvena, šarena, da izdužuje siluetu i da se u njoj s lakoćom hoda."

Za cipelu s toliko fatalnosti i skrivenih značenja, toliko posebnu i drugačiju, čak ako je i iz usta njenog tvorca, velikog Manola, odveć je jednostavno rečeno, zar ne?