Hrana za mozak

Danas je tempo života prebrz i dok nastojimo njime ovladati, često nas prati osjećaj da ne činimo dovoljno za ljude koje volimo. Neprekidno se brinemo o njima i želimo imati više vremena za druženje s njima. Međutim, zaboravljamo da vrijeme zapravo ne podrazumijeva – mnogo vremena.

Sve što nam treba za kvalitetno druženje opušten je obrok za obiteljskim stolom. Jer, kako pokazuju moderna istraživanja, kad za doručkom ili večerom okupimo ljude koje volimo, ne dijelimo samo hranu, nego i brojne druge stvari korisne za naše zdravlje. Na kraju, kako je jednom rekao John Gunther, sva sreća ovisi o opuštenom doručku.

Jedna od glavnih prednosti svakodnevnih opuštenih obiteljskih obroka leži u tome što djeca i tinejdžeri uče jesti raznovrsnije i uravnoteženije kombinacije osnovnih skupina namirnica, uz veći unos voća, povrća, žitarica itd. Studije pokazuju da je vjerojatnije da će djeca kušati nepoznatu hranu ako su vidjela kako to čini neka njima poznata osoba.

Ne treba dodatno naglašavati da s obzirom na porast pretilosti u gotovo cijelome svijetu bolje prehrambene navike mogu spriječiti pojavu poremećaja u prehrani, ali i postati velik blagoslov za obitelj općenito.

Istraživanja pokazuju da redoviti obiteljski obroci, uz to što poboljšavaju prehrambene navike, također mogu olakšati roditeljsku ulogu i općenito potaknuti razvoj društvenih vještina. Razgovor tijekom obroka, na primjer, postaje prigoda za stvaranje povezanosti i prisnosti te međusobno učenje.

Znanstvenici su pokazali da razgovori za vrijeme obroka mogu poboljšati obiteljske odnose, samopoštovanje kod tinejdžera, njihov osjećaj vrijednosti te njihove društvene vještine te pridonijeti rješavanju manjih obiteljskih stresova i napetosti. Djeca također uče sudjelovati, ali i iznositi svoje mišljenje, raspravljati i voditi.

Istraživanja pokazuju da djeca postižu bolje rezultate u školi i imaju razvijenije društvene vještine ako često sudjeluju u obiteljskim obrocima. Na primjer, bogatiji dječji rječnik povezuje se s redovitim razgovorima za vrijeme obroka, a tinejdžeri koji svakodnevno jedu zajedno s obitelji vjerojatnije će imati bolje ocjene u školi od onih koji rjeđe jedu sa svojom obitelji. Čini se da obiteljski obroci također smanjuju vjerojatnost destruktivnog ponašanja kod tinejdžera.

Ne zaboravite: gurmanski recepti nisu važni za obiteljski obrok. Čak i najjednostavnije ležerno jelo može biti idealna prilika za kvalitetno druženje. Također možete uključiti svoju djecu u pripremu obroka i na taj način doprinijeti razvoju njihove samosvijesti i samostalnosti te, naravno, stvoriti dodatno veselo obiteljsko druženje. Na kraju dana najvažnije je što će svi ti rituali postati trajne, lijepe uspomene za sve koji su u njima sudjelovali.

Hrana za mozak

Sigurno vam se već milijun puta dogodilo da ste zaboravili gdje ste ostavili ključeve, novčanik, naočale i jeste li ugasili štednjak kad ste izašli iz stana. Ne brinite, to je sasvim normalno i niste prerano počeli bolovati od demencije.

Pa ipak, postoji hrana koja može pospješiti vaše pamćenje i rad mozga općenito. To je hrana koja je bogata nutrijentima koji blagotvorno utječu na rad sivih stanica: esencijalnim masnim kiselinama, vitaminima B i E te antioksidansima. Ovi spojevi potiču cirkulaciju, izlučivanje hormona dopamina i serotonina i štite od bolesti.

Uz malo češće uvrštavanje ovih namirnica na jelovnik i vi možete razviti fotografsko pamćenje i zaboraviti na svakodnevno zaboravljanje stvari.

1. Riba

Riba je bogata omega-3 masnim kiselinama koje su neophodne za normalno funkcioniranje našeg živčanog sustava, a izvrstan su izvor i HDL-a, odnosno "dobrog kolesterola". Manjak HDL-a povezan je s preuranjenim simptomima Alzheimerove bolesti i gubitkom pamćenja.

2. Rajčice

Postoje određeni dokazi koji ukazuju na to da likopen, snažni antioksidans kojime rajčice obiluju, pomaže u obrani od oštećenja stanica kojeg proizvode slobodni radikali koja se najčešće javljaju kod dementnih pacijenata.

3. Kava

Zrna kave iznimno su bogata antioksidansima, aminokiselinama, vitaminima i mineralima, a nedavna su istraživanja pokazala da čak i kofein pozitivno utječe na rad mozga. Redovita konzumacija kave smanjuje rizik od bolesti mozga poput demencije i Alzheimerove bolesti.

Jedini je problem kombinacija kave s drugim, ne baš toliko zdravim namirnicama: previše šećera, umjetnih sladila i vrhnja. Obratite pažnju i na kvalitetu i svježinu kave, i pazite da ne pretjerate. Espresso do dva dnevno mogu vam samo pomoći, ali više od toga može ostaviti i negativne posljedice na vaš organizam.

4. Cjelovite žitarice

Uvrstite li u svoj jelovnik hranu od cjelovitih žitarica poput mueslija, pšeničnih mekinja i klica te tjestenine od cjelovitog zrna, značajno ćete povećati memorijske kapacitete svog mozga. Ove su namirnice bogate folnom kiselinom, vitaminima B12 i B6, a studije su pokazale da su žene koje su ih pojačano unosile ostvarile bolje rezultate na testovima memorije od žena koje ih nisu konzumirale.

5. Borovnice

Borovnice su svojim brojnim pozitivnim učincima zaslužile nadimak 'bobice za mozak', a najbolje od svega je što su dostupne u svježem, originalnom obliku te ih je jednostavno implementirati u dnevni meni. Borovnice ne utječu samo na moždanu aktivnost, već na cjelokupno zdravstveno stanje vašeg tijela.

6. Brokula

Brokula je izvrstan izvor vitamina K koji je zaslužan za poboljšavanje kognitivnih funkcija i rada mozga. Osim toga, vrijedan je izvor i flavonoida i vitamina C, još jednog poznatog antioksidansa.

7. Kadulja

Kadulja je već duže vrijeme na glasu kao biljka koja poboljšava pamćenje. Iako se većina istraživanja bazira na učincima kadulje kao eteričnog ulja, ne bi bilo loše kad biste svoju prehranu malo začinili sa svježom biljkom.

8. Kakao zrna

Kakao zrna bogata su antioksidansima, flavonoidima i drugim blagotvornim spojevima. Čokolada je nedavno proglašena najuzbudljivijom zdravom namirnicom, i to od najvećih svjetskih nutricionističkih stručnjaka, a sve više novih istraživanja potvrđuje tu tezu.

Međutim, samo ona čokolada koja ima visok postotak kakao mase ima takve zdrave učinke. Mliječne čokolade miljama su daleko od kakao zrna i zdravlja. Odlučite se stoga za finu, tamnu čokoladu s minimalno 75% kakao praha, održite mozak zdravim i zasladite si dan.

Hrana za mozak

'Hrana za mozak' najnoviji je uradak profesorice Vide Demarin i njezinih suradnica. To je knjiga koja će pomoći svakome od nas da održimo svoj mozak zdravim, mladim i vitalnim kako bi nas besprijekorno služio do duboke starosti. Sastoji se od 70 jednostavnih i brzih recepata za poboljšanje pamćenja i raspoloženja

Znanstveno je dokazano da hrana ima velik utjecaj na zdravlje i funkcioniranje mozga. Poznato je da kemijske tvari koje hranom unosimo u svoj organizam snažno utječu na naše pamćenje, koncentraciju, način razmišljanja i raspoloženje, no istodobno su važne u liječenju i sprječavanju mnogih bolesti – od karcinoma do depresije. Zato iskoristimo informacije koje nam nudi ova knjiga i pripremajmo najzdraviju hranu za svoj mozak!

Čitajte knjigu, jedite zdravo, njegujte mozak

Prof. dr. Vida Demarin je neuropsihijatrica te ugledna autorica brojnih stručnih knjiga i udžbenika iz područja neurologije. U njezinom bogatom izdavačkom opusu važno mjesto zauzimaju i popularne knjige koje se bave očuvanjem zdravlja i sprječavanjem bolesti mozga te poboljšanjem pamćenja.

U ovoj knjizi autorice preporučuju sedamdesetak jednostavnih i brzih recepata koji sadrže namirnice provjereno korisne za očuvanje zdravlja mozga. Obroci koje predlažu poboljšat će vaše pamćenje i pozitivno će djelovati na vaše raspoloženje i moždanu aktivnost! Bez obzira na to želite li ojačati svoj mozak, spriječiti stres ili ga se riješiti, proširiti svoju memoriju ili poboljšati koncentraciju, 'Hrana za mozak' bit će vam vodič na putu do vašeg cilja jer sadrži sjajne ideje za dnevne obroke osmišljene tako da vam pomognu ostvariti taj cilj.

SHE.HR POKLANJA

VBZ online knjižara i She.hr poklanjaju vam 5 primjeraka knjige 'HRANA ZA MOZAK' prof. dr. Vide Demarin.

Ukoliko želite osvojiti knjigu i održati svoj mozak zdravim, mladim i vitalnim kako bi nas besprijekorno služio do duboke starosti, pošaljite nam mail na – [email protected], s naslovom poruke – MOZAK i ova knjiga možda postane vaša!
U mailu obavezno navedite:
ime i prezime, korisničko ime i broj mobitela.

Vaše prijave primamo do 20. siječnja 2010. kada ćemo i objaviti imena dobitnika!

Vaš She.hr


Dragi naši,

dobitnici knjiga HRANA ZA MOZAK su: TAJANA VODUŠEK, KRISTINA CVETKOVIĆ, TANJA PAŠTAR PRODANOVIĆ, IVONA KAŠTELAN I ANA KAREŠ.
Informaciju o preuzimanju knjiga premiti će na mail.

Vaš She.hr