Zdrava slika o vlastitom tijelu

Slika o tijelu i samopoštovanje počinju u našem umu, a ne u ogledalu. Slika tijela je i emocionalna i mentalna.
Kakva će biti slika o našem tijelu ovisi o mentalnoj slici vlastitog tijela (oblik, veličina, izgled i slično) i o našem stavu prema fizičkoj komponenti nas kao osobe (naše misli, uvjerenja i osjećaji o vlastitom tijelu).

Imati zdravu sliku o svom tijelu je puno više od toga da tolerirate kako izgledate. Imati zdravu sliku o tijelu znači da volite način na koji izgledate, te da ne pokušavate promijeniti svoje tijelo kako bi izgledalo kako vi ili drugi misle da biste trebali izgledati. Imati zdravu sliku o svom tijelu znači prepoznati vlastite kvalitete i snage zbog kojih se osjećate dobro u svojoj koži, a koje su iznad oblika, izgleda ili težine vašeg tijela, kao i odupiranje pritisku da težite mitu savršenog tijela koji nam se često servira kroz medije.

Zdrava slika o tijelu

Na našu tjelesnu sliku mogu utjecati brojni društveni faktori i ona je podložna svim vrstama distorzije od naših ranih iskustava, stavova roditelja, naših emocija, raspoloženja, kulture u kojoj živimo i slično. Pozitivna, zdrava slika o našem tijelu ne uključuje samo da prihvaćamo i volimo način na koji izgledamo, već nam omogućava i da osjećamo svoje tijelo. Kada imamo zdrav odnos sa svojim tijelom onda smo u prilici i biti senzibilni prema signalima i porukama koje nam ono šalje.

Koraci koje možemo poduzeti za bolju sliku o našem tijelu:

1. Nemojte izbjegavati vlastito tijelo

Izbjegavanje vlastitog tijela jedan je od načina održavanja negativne slike tijela. Umjesto da ga izbjegavate, okrenite se prema svom tijelu i upoznajte i istražite svaki njegov dio. Naviknite se biti sa svojim tijelom, nemojte izbjegavati gledati ga u ogledalu i počnite gledati sebe kao cjelovitu osobu. Možete i vježbati njegovanje vlastitog tijela – masirajte ga, priuštite mu opuštajuću kupku ili neku tjelesnu aktivnost. Što više ćete raditi na tome da stupite u kontakt s vlastitim tijelom, to je vjerojatnije da ćete ga prije prihvatiti i razviti zdrav odnos prema njemu.

2. Nemojte uspoređivati

Jedan od čestih načina održavanja negativne slike o tijelu je usporedba. Stalno uspoređivanje vlastitih fizičkih osobina s onima drugih ljudi. Za puno ljudi ova navika je automatska i događa se više puta dnevno. Nažalost utjecaj medija i slika savršenog tijela bez mana kakvu nam oni plasiraju definitivno nam ne pomaže. Pokušajte primijetiti u kojim se to situacijama uspoređujete s drugima, s kim se uspoređujete i što pomislite u trenutku usporedbe?

Je li to to što pomislite realno? Kakve osjećaje to budi u vama? Što si možete reći kako bi se umirili i kako bi se osjećali bolje? Također budite svjesni poruka koje čujete ili vidite u medijima i kakav to utjecaj ima na vas. Kako bi promijenili način na koji reagiramo potrebno je prepoznati i izazvati te stereotipe.

3. Odvojite osjećaje od osjećaja prema vlastitom tijelu

Često nam se dogodi da imamo loš dan ili probleme s partnerom i počinjemo se osjećati loše. Tada je vrlo lako upasti u zamku i možemo se početi osjećati kao debeli, ružni, neatraktivni. Ako vam se to dogodi potrebno je stati na trenutak i zapitati se što je zapravo izazvalo taj osjećaj? Osjećate li se pod stresom, tjeskobno ili ste nisko s energijom? Jeste li suočeni s izazovima u nekim drugim dijelovima svog života? Pokušajte identificirati pravi problem i odvojiti ga od izgleda tijela. Kada se pojave negativne misli, razmislite o tome što bi rekli svom prijatelju/prijateljici ako bi bili u sličnoj situaciji i pokušajte poslušati vlastiti savjet…

4. Vježbajte prihvaćanje

Vrijeme je da shvatimo da nositi negativnu sliku o svom tijelu je kao da imate stalnog kritičara u glavi. On je grub, oštar i neće vas poštedjeti gadnih komentara na račun vašeg izgleda. Unutarnji kritičar su zapravo internalizirane kritike koje su bile dio našeg životnog iskustva, a obično su to glasovi ljudi iz našeg djetinjstva.

Ključno za promjenu negativne slike tijela je uhvatiti se u koštac s kritičarom i naučiti se voljeti i prihvatiti onakvima kakvi jesmo. Bitno je shvatiti da to što smo nesavršeni ne znači da smo krivi. Naše nesavršenosti nam otvaraju mogućnosti za učenje, rast i iscjeljenje.

Kako bi razvili zdravu sliku o svom tijelu potrebno je pozabaviti se temeljnim emocionalnim problemima. Ako iskrivljena slika o sebi dovodi do poremećaja hranjenja ili do pojave depresije, anksioznosti i slično, potrebno je potražiti stručnu pomoć i podršku.

Bioterapija kao komplementarna terapija može se kombinirati s klasičnim oblicima liječenja i može osobu dodatno podržati s energetske strane. Kroz terapiju bioenergijom podržat ćemo naše mentalne i emocionalne procese, te ćemo stvoriti kapacitet za nošenje s teškim životnim situacijama i nedaćama. Proces terapije omogućit će vam osjećaj prihvaćanja i osjećaj cjelovitosti bića, te vam vratiti povjerenje u život.

Proces samoprihvaćanja nije jednostavan i ne događa se preko noći. Taj proces zahtjeva puno hrabrosti, strpljenja, suosjećanja i tone samopreispitivanja. No, radi se o mogućnosti da iscijelimo sebe, da ostvarimo zdravu sliku o svom tijelu i da gdje god da idemo i s čime god da se sretnemo u životu, nosimo osjećaj bezuvjetne vlastite vrijednosti.

“Svoje tijelo shvaćam kao instrument, a ne kao ornament.”
– Alanis Morissette

autorica: Marina Pirš
Bioterapeutkinja, predavačica i osnivačica centra