Connect with us

Hi, what are you looking for?

She.hrShe.hr

Savjeti stručnjaka

Onihofagija: Zašto grizemo nokte?

Zbog čega ljudi grizu nokte i kako se bore s tim?

Ovaj fenomen seže do antičke Grčke, a grčki filozof Kleant bio je opsjednut time. U modernom dobu nitko nije napisao podatak koliko ljudi dijeli ovu naviku, ali neka istraživanja pokazuju kako oko 20 posto odraslih grize nokte.

Mnogi ljudi povremeno grizu nokte, a posebno dok su djeca. To je vrsta ponavljajućeg ponašanja usmjerenog na tijelo koje se klinički naziva onihofagija, piše Psiha.hr. Postoje različite vrste grickanja noktiju, koje mogu varirati od povremenog benignog ponašanja do duboko ukorijenjenog samosakaćenja.

UZROCI

Grizenje noktiju obično počinje u djetinjstvu i može se ubrzano razviti tijekom adolescencije. Nije uvijek jasno zašto netko razvije baš tu naviku, ali kada se pojavi, obično je se teško rješava.

Nestrpljivost, frustracija, dosada

Kada grickanje noktiju postane navika, može postati vaše uobičajeno ponašanje dok čekate na nešto, frustrirani ste ili vam je jednostavno dosadno. To je nešto što radite da biste se zaokupili.

Koncentracija

Ponekad to može biti samo odsutnost misli, a ne svjestan izbor tijekom trenutaka intenzivne koncentracije. Možda niste svjesni da grickate nokte dok čitate, učite ili pokušavate riješiti neki problem.

Stres, tjeskoba

Grickanje noktiju za mnoge može biti nervozna navika, odnosno pokušaj pronalaska privremenog olakšanja od stresa i tjeskobe.

Emocionalni ili psihološki problemi

Grickanje noktiju može biti povezano s mentalnim zdravstvenim stanjima, kao što su:

  • poremećaj pažnje i hiperaktivnosti (ADHD)
  • veliki depresivni poremećaj (MDD)
  • opsesivno-kompulzivni poremećaj (OKP)
  • opozicioni prkosni poremećaj
  • anksiozni poremećaj odvajanja
  • Tourettov sindrom

Treba napomenuti da ne grizu nokte svi ljudi s ovim poremećajima, kao što ni grickanje noktiju ne znači da imate psihički poremećaj.

NUSPOJAVE I RIZICI

Grizenje noktiju može uključivati grickanje nokta, zanoktice i tkiva oko nokta. Većina onih koji grizu nokte ne razviju dugotrajna oštećenja, ali ona se ipak mogu dogoditi. Osim bolnih noktiju i okolne kože, nuspojave mogu uključivati:

  • nokti koji ne izgledaju normalno
  • gljivične infekcije površine nokta i okolne kože
  • bolest zbog prelaska bakterija i virusa s prstiju na lice i usta
  • oštećenja zuba kao što su lomljenje, neusklađenost i resorpcija zuba
  • bol i disfunkcija temporomandibularnog zgloba

 Osim toga, navike poput gutanja odgrizenih noktiju mogu povećati rizik od želučanih i crijevnih infekcija.

KAKO PRESTATI

Da biste u tome uspjeli, morate željeti napraviti promjenu. Navike se ne stvaraju preko noći i potrebno je vrijeme i strpljenje da ih se riješite. Ako vaš prvi pokušaj da prestanete gristi nokte ne uspije, možete isprobati druge metode. Možda će biti potrebna kombinacija nekoliko metoda kako biste se uspjeli potpuno osloboditi ove navike, ali čak i smanjenje učestalosti može biti od pomoći.

Često skraćujte ili uređujte nokte

Teško je odoljeti dugim noktima, stoga je dobra ideja da ih držite podrezanima. Odredite svakog tjedna određeni dan i vrijeme za podrezivanje i pobrinite se za nokte i neravne rubove kako ne biste došli u iskušenje da ih grizete.

Druga mogućnost je redovita profesionalna manikura. Trošenje novca i spoznaja da će vam netko uskoro gledati nokte može vas spriječiti da se vratite toj navici.

Birajte samo ovlaštene salone i manikure koji pravilno steriliziraju pribor, kako biste spriječili gljivičnu infekciju noktiju.

Premažite nokte gorkim lakom

Mnogi se ljudi bore s grickanjem noktiju. Zato postoje lakovi za nokte dizajnirani da vam pomognu da prestanete. Ako stavite nokte u usta, gorak okus može vas navesti na razmišljanje. Možete ih kupiti na svim mjestima na kojima inače kupujete lak za nokte.

Pokrijte nečim svoje nokte

Možete pokušati nositi rukavice, ali to nije uvijek praktično. Neki ljudi stavljaju trake, naljepnice ili flastere na nokte kako bi se podsjetili da ih ne grizu.

Prepoznajte svoje okidače

Razmislite što vas tjera da grickate nokte. Ako uspijete shvatiti što pokreće ovo ponašanje, možete raditi na upravljanju tim okidačima. Identificiranje onih stvari koje vas potiču na grižnju noktiju može biti dovoljno da posluži kao podsjetnik da prestanete s tom ružnom navikom.

Zamijenite naviku onom koja je podnošljivija

Naviku koju ne volite možete zamijeniti onom koja je podnošljivija. Iako možete pokušati sa žvakaćom gumom, ako pretjerate, to može dovesti do problema sa zubima ili čeljusti. Dobar je način da zaposlite ruke nečim kako biste ih držali podalje od svojih usta. Razmislite o korištenju loptice ili neke igračke kako biste njima zaokupili ruke.

Napravite postupne promjene

Neki ljudi prestaju pušiti postupnim smanjenjem broja cigareta na dan. Možete napraviti nešto slično i s grickanjem noktiju. Započnite odabirom jednog prsta koji nećete staviti u usta. Izbjegavajte gristi nokat na tom prstu dok vam to ne postane navika i nokat ne počne izgledati zdravije. Zatim odaberite drugi prst i nastavite dalje koliko god je potrebno dok ne dođete do samo jednog prsta. Polako se povlačite i s tog prsta dok se potpuno ne oslobodite navike. Ako se ne možete potpuno riješiti griženja noktiju, možete barem ograničiti broj uključenih prstiju.

Kognitivno bihevioralna terapija (KBT)

U kognitivnoj bihevioralnoj terapiji (KBT), terapeut će vam pomoći da identificirate beskorisne obrasce ponašanja i zamijenite ih drugačijim ponašanjima. Obično postoji određen broj sesija i plan djelovanja. KBT može biti vrlo učinkovit, a neki istraživači nazivaju ga trenutnim “zlatnim standardom” psihoterapije.

KADA SE OBRATITI LIJEČNIKU

Blago grickanje noktiju ne zahtijeva liječenje, no trebali biste zakazati posjet kod liječnika ako se pojave neki od slijedećih simptoma:

  • urasli nokti
  • infekcija kože ili noktiju
  • promjena boje noktiju
  • uvijeni nokti
  • krvarenje oko noktiju
  • oticanje ili bol oko noktiju
  • nokti koji su prestali rasti
  • stanjivanje ili zadebljanje noktiju
  • nokti se odvajaju od okolne kože

Ako ste više puta pokušali prestati, ali nikako ne uspijevate ili proživljavate stres ili tjeskobu, razmislite o posjetu liječniku za mentalno zdravlje. Rješavanje izvora problema može vam pomoći da promijenite ponašanje.

ZAKLJUČAK

Grickanje noktiju ponavljajuće je ponašanje koje varira od blagog do ozbiljnog. Obično počinje u djetinjstvu. Neki ljudi to prerastu, ali nekima može postati navika za cijeli život.

U većini slučajeva grickanje noktiju je bezopasan kozmetički problem koji ne zahtijeva medicinsku njegu. Ali ozbiljno griženje noktiju može dovesti do infekcije, problema sa zubima i drugih poteškoća koje je potrebno liječiti.

Postoje neke strategije koje vam mogu pomoći da prestanete gristi nokte. Utvrđivanje uzroka je korisno, iako nije uvijek jasno. Ako ste pokušali i ne možete prestati gristi nokte, kognitivno bihevioralna terapija je učinkovit alat za promjenu štetnih obrazaca ponašanja.

Izvori: https://www.healthline.com/health/why-do-people-bite-their-nails

Ne propustite

Zanimljivosti

Povodom Dana planeta Zemlje, razgovaramo o tome što možemo učiniti kako bismo pomogli našem planetu da ozdravi.

Duh i tijelo

Radionica je osmišljena na temelju postavki teorije izbora i realitetne terapije, ali i iskustva Mirjane Belavić koja je majka troje djece.

Duh i tijelo

Yerkes-Dodsonov zakon definirali su davne 1908. godine psiholozi Robert M. Yerkes i John Dillingham Dodson, a kaže da premalo uzbuđenja (stresa) vodi u dosadu...

Seks

Neki su ljudi potpuno nezainteresirani za seks, čak i ako su zaljubljeni.

Advertisement

Impressum


Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.