Spojite se s nama

Bok, što tražiš?

SheShe

Savjeti stručnjaka

Kako se nositi s perimenopauzom?

Ali što je s perimenopauzom? Većina žena niti ne zna što je to.

Svi su čuli za menopauzu, zastrašujući period kada kosa izgubi sjaj, počinju rasti brkovi i menstruacija prestaje dolaziti. Menopauza u užem smislu označava zadnju menstruaciju u životu žene te je dio prirodnog procesa starenja. Posljedica je pada funkcije jajnika, a time i proizvodnje glavnih spolnih hormona žene – estrogena i progesterona.

Ali što je s perimenopauzom? Većina žena niti ne zna što je to.

Perimenopauza se sastoji od dvije riječi: peri i menopauza. Peri znači oko ili otprilike. Otprilike u dobi od 45 godina, plus ili minus nekoliko godina, osjetit ćete neke promjene u svom tijelu. To je sasvim normalno i nema razloga za brigu. Perimenopauza je razdoblje promjena, slično kao i pubertet. To je razdoblje oko menopauze što znači da započinje prije menopauze (predmenopauza), obično 4 – 5 godina prije, i traje oko 5 godina nakon ulaska u menopauzu. Ali kao i kod svega ostalog, njezino trajanje je prilično individualna stvar, a mnogi će perimenopauzu proživjeti bez ikakvih simptoma i tegoba.

Kada je možemo očekivati?

U tridesetim ste godinama života i menstruacija vam kasni. Pitate se jeste li trudni, ali to nije moguće, koristite zaštitu. U posljednje vrijeme se osjećate čudno, puno se znojite ili imate “valunge”. I počinjete brinuti jer ste čuli da žene doživljavaju takve promjene tijekom menopauze. A vi ste premladi za to, zar ne?

Tijekom perimenopauze događaju se neke suptilne, i neke ne tako suptilne promjene u vašem tijelu. Neki simptomi s kojima se možete susresti su:

Menstrualne nepravilnosti – ovulacija postaje nepredvidljiva, duljina vremena između ovulacija može biti dulja ili kraća, a može i izostati. Izbjegavajte stresne situacije koliko god možete, jer će stres također utjecati na razinu hormona, a samim time i pomicanje menstrualnog ciklusa.

Valunzi i problemi sa spavanjem – često kod mnogih žena, a intenzitet, trajanje i učestalost se razlikuju. Američka istraživanja u Pittsburghu svim ženama koje muče muku s valunzima, savjetuju mršavljenje i redovito prozračivanje prostorija u kojima boravite. Začinjena hrana, alkohol, kofein, pretople prostorije i stres okidači su za pojavu valunga.

Promjene raspoloženja – razdražljivost ili povećan rizik od depresije.

Vaginalni i problemi s mjehurom – smanjenjem razine estrogena vaše vaginalno tkivo gubi na vlažnosti i elastičnosti što može uzrokovati i bolni spolni odnos, niska razina estrogena čini vas više podložnima mokraćnim i vaginalnim infekcijama.

Smanjenje plodnosti – kad ovulacija postane neredovita, vaša plodna sposobnost se smanjuje, međutim, dok god imate mjesečnicu trudnoća je moguća.

Promjene u seksualnoj funkciji – seksualno uzbuđenje i želja se mogu promijeniti. Predmenopauza i seks – ne zvuči vam spojivo?!

Promjena razine kolesterola – predmenopauza je razdoblje kada se vaše tijelo priprema za starost, a kako starite vaš metabolizam također radi sporije, stoga je potrebno obratiti pažnju na ono što jedete te redovito vježbati. Tek tada su rezultati vidljivi.

Kao što se da zaključiti iz navedenoga, glavni krivac za simptome perimenopauze je estrogen, točnije, fluktuirajuće razine estrogena. Vaše se tijelo priprema za razdoblje u kojem više nećete trebati rađati djecu, što znači da vam maternica neće morati krvariti svaki mjesec.  Ali mehanizam nije savršen, nema prekidač za uključivanje i isključivanje, pa tijelu treba vremena da se prilagodi novom “režimu estrogena”. Taj režim donosi mnoge promjene u tijelu na koje se nekada teško prilagoditi, bez obzira na to jesu li došle ranije ili kasnije u životu.

Kako držati simptome pod kontrolom?

Ako su vaši simptomi jaki, liječnik će vas možda staviti na hormonsku terapiju, ali nemojte se zaletavati jer ona nije svakome potrebna.

Tko vaše tijelo poznaje bolje od vas? Slušajte ga – njegujte ga dobrom hranom koja će vam pomoći da održavate tjelesnu težinu i kontrolirate neke od svojih simptoma. Odmorite svoj um – meditirajte, bavite se jogom ili bilo kojim sportom koji vas smiruje.

I ne zaboravite na mišiće zdjeličnog dna! U ovom periodu života važno je raditi Kegelove vježbe jer one ne samo da će povećati cirkulaciju krvi “dolje”, već će vam pomoći i ojačati zdjelično dno i spriječiti ili smanjiti nekontrolirano curenje urina. Pojačana cirkulacija imat će utjecaj na elastičnost rodnice i na vaš libido pa ćete možda upravo vi predlagati “akciju” svojem partneru.

Vaginalna suhoća i osjetljivost također mogu biti problem, a Kegelove vježbe i tu mogu puno pomoći. Ako vam treba dodatna pomoć, uvijek postoje intimne kreme, pa se ne trebate obeshrabriti ako vam samo Kegelove vježbe nisu dovoljne u borbi protiv suhoće.

Uvijek zapamtite da je svaka žena drugačija kao i svako tijelo. Neke žene neće perimenopauzu ni osjetiti, ali nekima ona može biti velika prepreka u svakodnevnom funkcioniranju. Slušajte svoje tijelo i um, tražite utjehu u razgovoru s nekim bližnjim, prijateljem ili liječnikom o onome što vas muči i ne bojte se razgovarati o svom reproduktivnom zdravlju. Kako se osjećate “tamo dolje” je važno pa uvijek trebate nastojati činiti sve što je u vašoj moći da budete najbolja verzija sebe – ona koja voli svoje tijelo.

Izvori: intimina.com; Krenizdravo.com, plivzdravlje.hr

Više

Savjeti stručnjaka

MenoAge - novi krvni biomarker starenja na bazi glikana rani je biomarker perimenopauze koji već sada daje optimistične rezultate.

Zdravstveni karton

Međutim, istraživanja su pokazala da stopa začeća u perimenopauzi iako smanjena nije zanemarljiva te je često razlog visokog postotka neželjenih trudnoća i namjernih pobačaja.

Duh i tijelo

Otprilike jedna od sedam žena razvije postporođajnu depresiju, ali taj broj je vjerojatno veći jer neke žene nikad ne kontaktiraju svog liječnika i pate...

Zdravstveni karton

Iako se radi o sasvim normalnoj fazi života, menopauza je još uvijek tabu tema koja dovodi do mnogih zabluda i stvara osjećaj straha kod...

Advertisement

Impressum


Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.