Kakvo mlijeko je zdravo?

Kakvo mlijeko piti? Organsko, sirovo, nepasterizirano, homogenizirano, nehomogenizirano, bez hormona, obrano, kravlje, kozje ili pak sojino, bademovo, rižino? Mlijeko je jedna od namirnica oko kojih postoji mnogo rasprava, a koje su sve glasnije u posljednje vrijeme, nakon otkrića nedopuštenih tvari u mlijeku poznatih domaćih proizvođača.

Kako bi se zaštitili potrošači, Ministarstvo poljoprivrede povuklo je s tržišta pojedine serije mlijeka određenih proizvođača koje sadrže povećanu koncentraciju aflatoksina M1. Zabrinuti građani pitaju se je li mlijeko koje godinama pijemo sigurno i treba li nam uopće u prehrani.

Nasuprot nekim uvjerenjima, nutricionisti tvrde da mlijeko ipak donosi zdravstvene dobrobiti. Proteini u mlijeku sastoje se od oko 80% sirutke i 20% caseina, koji su visokokvalitetni proteini i čine odličan obrok nakon vježbanja. Aminokiseline u mlijeku imaju veću prehrambenu vrijednost od ostale hrane bogate proteinima koju konzumiramo, primjerice povrća i žitarica.

Mlijeko je izvor vitamina i minerala, a posebno kalcija koji je važan za zdravlje kostiju i razvoj mišića. Sadrži proteine, masti i ugljikohidrate koji su važan izvor nutrijenata kao što su riboflavin, fosfor te vitamin A, D i B12.

Međutim, današnja moderna mlijeka nisu ni slična tradicionalnom mlijeku, koji su neki imali sreću piti u djetinjstvu, ako su živjeli na selu. Moderno mlijeko nastaje uglavnom od stoke koja proizvodi abnormalno visoke količine proteina A1 beta caseina.

Tradicionalne pasmine stoke, ovaca, koza, kao i ljudi, u sebi nose A2 beta casein, a moderno mlijeko dolazi od krava koje se hrane disproporcionalnom količinom žita. Najkvalitetnije mlijeko je od krava koje se hrane prirodno, na pašnjacima i  to na što zelenijoj travi.

Moderno mlijeko je pasterizirano, homogenizirano, sadrži antibiotike i hormone rasta. Najbolji izbor je piti nehomogenizirano mlijeko od krava koje se hrane na pašnjacima i koje proizvode mlijeko bogato A2 beta caseinom i niskom razinom A1 beta caseina. Sirovo nehomogenizirano kozje i ovčje mlijeko sadrži samo A2 beta casein, stoga je preporučljivo dati mu prednost pred kravljim mlijekom.

Organsko mlijeko ne sadrži antibiotike i hormone, ali to ne znači da je organsko mlijeko najzdravije. Naime, takvi proizvođači ne hrane krave na pašnjacima, a i pasteriziraju proizvod.

Alergija na mliječne proizvode, laktozu i casein, česta je pojava kod ljudi, a simptomi su različiti, od promjena raspoloženja do probavnih problema. Umjesto mlijeka životinjskog porijekla, dobra alternativa je sojino, rižino i bademovo mlijeko.

Sojino mlijeko odabiru osobe koje su izuzetno osjetljive na kravlje mlijeko. Bademovo mlijeko bogato je kalcijem i magnezijem i dobrim mastima, koje doprinose smanjenom riziku nastanka raka. Može se koristiti i u pripremi kolača, a zbog odličnog okusa, obožavaju ga i djeca. Riža ne sadrži puno nutrijenata, stoga ni rižino mlijeko, pa mu proizvođači dodaju vitamine i kalcij.

Izbor je doista velik, ali nažalost, zdravije vrste mlijeka često su puno skuplje.