Nesanica – opasni neprijatelj

Nesanica je najuobičajeniji poremećaj spavanja, a uključuje teškoće kod usnivanja, spavanja ili ponovnog usnivanja nakon ranog buđenja. Gotovo svatko ima povremene besane noći, možda zbog stresa, žgaravice ili pijenja previše kofeina ili alkohola, no nekima se taj problem provlači kroz mjesece i godine što ukazuje na problem kronične nesanice.

Stručnjaci tvrde da je idealna količina sna između 7 i 9 sati, ipak postoji ljude kojima je dovoljno 4 ili 5 sati sna, dok je drugima potrebno čak 9 ili 10 sati noćnog odmora. Nesanica može biti prolazna (traje od 1 noći do nekoliko tjedana), povremena (javlja se s vremena na vrijeme) ili kronična (pojavljuje se većinu noći te traje duže od mjesec dana).

Tri vrste nesanica

Psihofiziološka nesanica je dugotrajna nesanica i riječ je o poremećaju ponašanja pri kojem su bolesnici zaokupljeni očekivanjem sna uslijed nemogućnosti usnivanja. Uzrok poremećaja spavanja obično je emocionalni stres te se nastavlja dugo nakon što stresno razdoblje završi. Osobe koje pate od ovog poremećaja zaokupljene su trajnim nastojanjem da zaspu i lakše im je zaspati u vrijeme koje nije očekivano za spavanje i izvan kuće. Kod ovih bolesnika su česta i noćna buđenja.

‘Vanjska’ nesanica uzrokovana je vanjskim čimbenicima. Riječ je o privremenoj nesanici uzrokovanoj zbog promjene okoline u kojoj spavamo (putovanja, bolnice i sl.) te prije ili poslije važnog događaja u životu. Poremećaj se može iskazati kao otežano uspavljivanje, često buđenje ili buđenje rano ujutro, no oporavak je brz i traje najduže 2-3 tjedna.

Visinska nesanica je rezultat boravka na velikim visinama,a prepoznaje se po čestim buđenjima i lošoj kvaliteti spavanja. Čest je poremećaj tzv. periodično disanje za koje je odgovorna smanjena koncentracija kisika na velikim visinama. O tome će većina brinuti kada krene sezona skijanja.

Uzroci

Istraživanja ukazuju kako 20% ljudi pati od kronične nesanice, a 40% žena i 30% muškaraca ima povremene probleme sa spavanjem. Čak jedan od tri čovjeka imaju nesanicu u nekom razdoblju svog života. Nesanica je uobičajena kod starijih ljudi te žena nakon menopause, no općenito gledajući od nje obolijevaju jednako muškarci i žene.

Kod prolazne i povremene nesanice uzroci su uglavnom stres, buka u okolini, ekstremne temperature, promjene okruženja, promjene u ritmu spavanja i budnosti te nuspojave lijekova. Kronična nesanica je često rezultat kombinacije faktora, a najčešći uzrok je depresija. Od ostalih bolesti koje za posljedicu mogu imati nesanicu na popisu su artritis, bolesti bubrega, srčane bolesti, astma, narkolepsija, sindrom nemirnih nogu, Parkinsonova bolest, pojačan rad štitnjače.

S druge strane, za neke oblike nesanice smo sami krivi. San si možete poremetiti kada sami očekujete teškoće kod spavanja i zbog toga brinete, zatim zbog konzumiranja pretjeranih količina kofeina, alkohola i cigareta prije spavanja. Poremećaj spavanja možete imati i zbog pretjeranog drijemanja popodne ili predvečer te narušavanja rasporeda spavanja i buđenja.

Tehnike opuštanja

Kod liječenja kronične nesanice najčešće se uzimaju određeni lijekovi, ali samo neko vrijeme. Potrebno je otkriti i liječiti potencijalne medicinske ili psihološke probleme koji uzrokuju nesanicu. No postoje i opuštajuće tehnike koje doduše zahtijevaju puno vježbe da bi se njima postiglo učinkovito opuštanje.

Jedna od njih je restrikcija sna koja isprva dopušta samo nekoliko sati sna tijekom noći, a onda se vrijeme postupno povećava sve dok se ne postigne adekvatan noćni san. Druga tehnika je promjena navika i glavni je savjet da se ide u krevet samo kada ste pospani. U slučaju kada ne može zaspati, osobi se preporučuje da se digne iz kreveta i ostane budna dok ne postane pospana i tek onda se vrati u krevet. Za to vrijeme trebaju se izbjegavati popodnevni počinci te buditi se i ići u krevet svaki dan u isto vrijeme, jer se tako stvara navika povezivanja određenog vremena i mjesta sa spavanjem.

Toplo se preporučuje najmanje 20 do 30 minuta intenzivnog vježbanja dnevno, a idealno vrijeme je 5 do 6 sati prije spavanja. Navečer bi bilo dobro zamijeniti gledanje televizije slušanjem radija i čitanjem opuštajuće literature. Također topla kupka ili lagani obrok prije spavanja mogu pomoći u pripremi za san. I zadnje, ali ne manje važno, provjerite lijekove koje uzimate, jer neki kao nuspojavu mogu imati upravo nesanicu.

Prirodno liječenje

Ako želite izbjeći lijekove, uspavljivanju vam može pomoći čaj napravljen od raznog bilja – 20 g cvijeta kamilice, 20 g lista matičnjaka, 20 g lista mente, 20 g ploda anisa, 10 g cvijeta lavande i 10 g korijena valerijana.

Umirujuće i opuštajuće djeluju i neka eterična ulja. Za lakše uspavljivanje si na rubove jastuka nakapajte eteričnog ulja melise (matičnjaka), lavande, citrusa ili ruže i geranija. Također mogu pomoći i kupke u koje treba nakapati eterično ulje melise.

Koji god način liječenja odabrali sasvim je svejedno, no treba imati na umu da nesanica nije samo neugodna nego i opasna. Studije pokazuju da kronična nesanica, odnosno manje od šest ili sedam sati sna na noć, povećava smrtnost, čak da je rizik veći nego kod pušenja, visokog krvnog tlaka ili bolesti srca. Stoga je važno nesanici pristupiti vrlo ozbiljno, kao prema bilo kojoj drugoj bolesti ili poremećaju.